Rynek e-aptek 2016

Apteki internetowe

W porównaniu do 2015 roku z internetowych aptek korzysta się coraz częściej; na stronach WWW e-aptek jest coraz większy ruch. W tym roku korzystają na tym preparaty ziołowe. Ale w ramach Omnichannel jest jeszcze wiele pracy przed rynkiem. To tylko kilka wybranych obserwacji z  projektu Rynek e-aptek 2016.

E-apteki 2016 to wieloźródłowy, syndykatowy projekt opisujący rynek sprzedaży leków i suplementów diety w polskim internecie obejmujący kluczowe trendy, mapowanie graczy, opis i segmentacja użytkowników, analizę produktów i rekomendacje strategiczne i taktyczne do działań w kanałach cyfrowych.

Garść obserwacji z tego rocznej edycji:

  • DOZ i Gemini – największe apteki mają jeszcze więcej użytkowników/klientów, ale coraz rzadziej są obecne w social media. Apteki, które je goniły w 2015, też mają więcej użytkowników, i są coraz bardziej popularne w social media.
  • social media są ważne, ponieważ wskazując powody wyboru aptek użytkownicy najczęściej wskazują opinie znajomych/rodziny (28%). Apteki rozwijające się na rynku (Melissa, Cefarm24) – korzystają z tej szansy rozwoju w social media. Za to o najbardziej widocznej aptece – Gemini – mówi się nieco mniej (podobnie do największej – DOZ).

Rynek e-aptek 2016 1

  • Customer Journey – świadomość marki aptek internetowych jest bardzo ważna – aż 37% użytkowników, aby kupić leki, od razu bezpośrednio wchodzi na stronę WWW apteki i dopiero szuka produktów.
  • Omnichannel Tylko 23% użytkowników e-aptek korzysta z tych samych aptek w fizycznych punktach sprzedaży.
  • Ceny i promocje – DOZ spadły ceny , a w Gemini – nieco wzrosły; ceny najszybciej rosną w SFD i Aleleki. Spadają ceny suplementów dietyrosną ceny suplementów diety na seksualność. Ceny leków są kluczowe – niemal wszyscy deklarują, że korzystają z promocji na stronach WWW (89%) i w gazetkach promocyjnych (81%).
  • Produkty – W 2015 najbardziej urosła liczba osób kupujących witaminy/minerały i preparaty ziołowe.
  • Cross-sell – połowa użytkowników (50%) chciałaby kupować w e-aptekach również kosmetyki.
  • Telemedycyna w eptekach – ma przed sobą jeszcze przyszłość – tylko 37% chciałoby kupować usługi medyczne na stronach e-aptek, 34% – technologie do monitorowania zdrowia.

Źródła danych w projekcie: Deklaracje – badanie CAWI zrealizowane na próbie celowej n=1020 użytkowników aptek internetowych. Badanie zrealizowane w październiku 2016, Pollster. Ceny w aptekach – skan oferty produktowej ankiet internetowych, zrealizowany przez Price Panorama. Stan cen na październik 2016. Dyskusje w social media – skan dyskusji na temat aptek offline i online w mediach społecznościowych. Dane obejmują okres styczeń – październik 2016. Google – korzystanie z wyszukiwarek i trendy w korzystaniu ze słów kluczowych. Dane pochodzące z narzędzi Key Word Planner Tool i Trends udostępniane przez Google. Traffic i źródła ruchu na stronach aptek – dane estymowane z adserwerów. Źródło: Similarweb

Źródło: IRCEnter