Siła handlu w social commerce?

social media

Powyższe wyniki potwierdzają, że kobiety jako grupa społeczna są mocno aktywne i korzystają częściej z nowych kanałów sprzedaży i komunikacji. Cieszy fakt, że podobnie jak w programach edukacyjnych z narzędzi cyfrowych (np. TOP Women w e-biznesie) z social mediów korzysta coraz więcej osób po 50 r.ż. To wyraźny sygnał dla firm handlowych i usługodawczych. Warto wykorzystać przy planowaniu strategii na kolejne lata- mówi Anna Heimberger z Fundacji Kobiety e-biznesu. Social commerce i live commerce Raport Fundacja Kobiety e-biznesu

Wśród sprzedających również przeważają kobiety (24% vs. 16%).  Tutaj również młodsze osoby są w przewadze – do 24 r.ż. doświadczenie ze sprzedażą miało 29% respondentów. Na drugim miejscu plasuje się grupa wiekowa 25-34 – odsetek wynosi 25%. Podobnie jak w grupie kupującej, w przewadze są osoby z mniejszych miast i wsi – 22% i 23%.

Zarówno zakupów jak i sprzedaży dokonujemy przede wszystkim na Facebooku (82%/ 81%), Instagramie (19%/ 15%) oraz YouTube (16%/ 13%). Na dalszych miejscach plasują się TikTok, Snapchat, Pinterest czy LinkedIn.

Facebook wyszedł naprzeciw tej grupie użytkowników, wśród których znajduje się w skali globalnej aż 200mln firm korzystających z narzędzi platformy.

Facebook stworzył platformę  e-learningową Blueprint, dostępną również w języku polskim. Która zawiera wiele krótkich i przystępnych kursów przybliżających zarówno podstawowe informacje jak stworzyć  atrakcyjny wpis lub nagrać film, po znacznie bardziej zaawansowane, dotyczące np. mierzenia wyników kampanii reklamowej – mówi Ewa Tumanow, Industry Head, Retail & eCommerce CEE,Facebook.

Dlaczego kupujemy, dlaczego sprzedajemy w Social Media? Co najchętniej kupujemy i co sprzedajemy?

Robimy zakupy przez SoMe, bo są proste, szybkie, spersonalizowane i przede wszystkim w dobrej cenie. Mamy możliwość bezpośredniego kontaktu ze sprzedającym, szczególnie w przypadku zakupów live, które dodatkowo angażują. Na takie zakupy wydajemy 50 -200 zł miesięcznie (56% badanych). Preferujemy transakcje bezgotówkowe, a najbardziej lubimy Blik (50% badanych).

Wynik Blika odzwierciedla naszą pozycję na rynku płatności, gdzie staliśmy się nie tylko najbardziej rozpoznawalną marką, ale też najczęściej i najchętniej wybieraną metodą płatności online. Blik ma również ponadprzeciętny wynik wskaźnika NPS, czyli skłonności użytkowników do polecania rozwiązania innym – kilkukrotnie wyższy niż średnia dla branży finansowej. Kiedy ktoś zaczyna płacić Blikiem, staje się on jego metodą pierwszego wyboru i namawia innych do skorzystania – wskazuje Magdalena Kubisa, Dyrektor Rozwoju Biznesu, Blik.

Sprzedajemy w SoMe, bo to tanie i łatwe oraz pozwala na lepsze dotarcie do grupy docelowej. Do klientów docieramy za pomocą postów promowanych i marketing szeptany, czyli system rekomendacji. Przychód z tych transakcji traktujemy jako dodatkowe źródło dochodu – przychody wynoszą średnio 1000 zł miesięcznie, co deklaruje 31% respondentów. Prawie połowa sprzedawców,45%, jest raczej zadowolona z rezultatów tej formy handlu. Najczęściej oferujemy płatność w formie przelewu na konto –  66%, nie stronimy od gotówki – 42%, a płatność Blik przyjmuje 30% badanych sprzedających. Na rynku pojawiają się już rozwiązania, które pozwalają płacić kodem Blik w trakcie czatu prowadzonego ze sprzedawcą.

Do najpopularniejszych dóbr, które są przedmiotem kupna i sprzedaży, należą odzież, obuwie i akcesoria-odpowiednio 45% i 41%. Na drugim miejscu plasują się książki i płyty – 27% vs. 23%. Kosmetyki, w tym perfumy to wartości na poziomie 27% kupno i 18% sprzedaż.

Jakie obawy budzą transakcje dokonywane w Social Mediach?

Trend zakupów w SoMe będzie rósł i co do tego eksperci nie mają wątpliwości. Nie zmienia to faktu, że nadal 1/3 respondentów preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych. Wiąże się to z obawą oszustwa (31%), problemem z reklamacją czy możliwością zwrotu towaru (31%). Obawiamy się także o bezpieczeństwo swoich danych osobowych (18%). Wątpliwości budzi także jakość i oryginalność towaru względem deklaracji sprzedającego (23%).

Sprzedający z kolei upatrują wyzwań związanych z silną konkurencją (49% badanych), a co się z tym wiąże – koniecznością właściwego wypromowania siebie jako sprzedającego czy sklepu (31%), aby efektywniej dotrzeć do klienta, co stanowi wyzwanie dla 23% respondentów. Dla 19% barierą wprowadzeniu social commerce są niewystarczające umiejętności technologiczne, a 17% obawia się zbyt małej wiedzy z zakresu przepisów prawa.

Pomimo wskazań na konkretne bariery, blisko 70% badanych chce rozwijać handel w Social Mediach.

Widać wyraźnie, że skracają się ścieżki zakupowe i cała transakcja może być realizowana bez przechodzenia na zewnętrzne platformy. To może być ogromne ułatwienie dla kupujących i dość duża zmiana dla sprzedawców. Na uwagę zasługuje także istotny udział form związanych z video i transmisjami live, z których coraz częściej korzystają klienci. Zmienia się konsumpcja treści i prawdopodobnie będzie to powiązane ze zmianami w modelach sprzedażowych. Być może rewolucja dzieje się na naszych oczach – podsumowuje Dorota Bachman z Fundacji Kobiety e-biznesu.

Partnerami raportu są Blik, Facebook, PNB Paribas, Przelewy24, Makolab, Sky-shop, Redlink, They, Imagine i Flywheel. Raport objęty jest patronatem medialnym Money.pl i WP.pl.

Pełna wersja raportu „The power of social&live commerce” jest do pobrania ze strony https://www.kobietyebiznesu.pl/