Stosunek Polaków do integracji europejskiej w kwietniu 2015

Unia Europejska

W kwietniu 84 proc. Polaków popierało członkostwo Polski w Unii Europejskiej.

W stosunku do poprzedniego miesiąca odsetek zwolenników wzrósł o 1 punkt procentowy. Obecnie 32 proc. Polaków zdecydowanie popiera nasze członkostwo w UE, a raczej je popiera 52 proc.

Przeciwników integracji jest łącznie 12 proc. i w stosunku do marca ich odsetek spadł o 2 punkty procentowe. Obecnie zdecydowanych przeciwników jest 4 proc., a raczej przeciwnych integracji jest 8 proc. respondentów. 4 proc. badanych nie ma w tej kwestii zdania.

W kwietniu, analogicznie do pomiarów z poprzednich miesięcy, poparcie członkostwa Polski w Unii Europejskiej było bardzo wysokie we wszystkich grupach wiekowych i wynosiło 80-90 proc., z wyjątkiem respondentów najstarszych, w wieku powyżej 65 lat, wśród których idea integracji była nieco mniej popularna i popierało ją 69 proc. respondentów.

Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku wykształcenia respondentów. Nie różnicuje ono i nie wpływa znacząco na poparcie idei integracji. Najwięcej jej zwolenników występuje wśród osób z wyższym wykształceniem (88 proc.), jednak w pozostałych grupach wykształcenia idea integracji również ma licznych zwolenników – popiera ją 84 proc. respondentów z wykształceniem średnim, 84 proc. z wykształceniem zawodowym i 81 proc. podstawowym.
Wysokie poparcie dla członkostwa Polski w UE występuje wśród elektoratów obydwu największych partii politycznych. W kwietniu 89 proc. wyborców Platformy Obywatelskiej oraz 81 proc. wyborców Prawa i Sprawiedliwości (wraz z Solidarną Polską i Polską Razem) było zwolennikami członkostwa.

Informacje o badaniu
Kwietniowa fala badania została przeprowadzona w dniach 9–13 kwietnia 2015 r. metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów w ramach badania omnibus CAPI na podstawie reprezentatywnej imiennej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL. Osoby celowe zostały wybrane w oparciu o dwustopniowy stratyfikowany schemat losowania z całkowitą liczbą realizowanych wywiadów n=1020. Wywiady zostały zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów CAPI.

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com