Usługi, ekologia i wzrosty mimo zawirowań – rok 2015 w logistyce

0

Ze względu na sytuację w naszym regionie, 2015 r. był pełen zdarzeń mogących rzutować na stan branży TSL – szczególnie zaś spedycji międzynarodowej. Pomimo to, wydaje się że reprezentanci tego sektora skończyli rok w optymistycznych nastrojach.

StillWprowadzone jeszcze w 2014 rosyjskie embargo na produkty z Unii Europejskiej oraz spadek kursu rubla spowodowały znaczące obniżenie eksportu do kraju naszych wschodnich sąsiadów. Duże obawy wiązały się również ze zmianami przepisów dotyczących płacy minimalnej w Niemczech, mogących skutkować utratą cenowej przewagi konkurencyjnej polskich przewoźników. Pomimo tych zdarzeń, wskaźniki koniunktury na koniec 2015 r. sugerują, że kończyliśmy go z pozytywnym nastawieniem. Jakie zmiany dokonały się w ciągu ostatnich 12 miesięcy w zakresie struktury popytu, rozwiązań technologicznych i nastrojów firm działających na tym rynku?

Flota jako usługa

Dane rynkowe pokazują, że zainteresowanie wynajmem długoterminowym (nazywanym także Full Service Leasing, czyli FSL) floty samochodowej wśród przedsiębiorców systematycznie rośnie. Dziś niemal 79 procent mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zna usługę wynajmu długoterminowego, podczas gdy sześć lat temu jej znajomość potwierdzało jedynie 56 proc. badanych.

Według prognoz Związku Polskiego Leasingu, na koniec 2015 roku możemy spodziewać się, że łączna wartość transakcji przeprowadzonych w oparciu o tego typu finansowanie przekroczy 50 mld zł. Oznaczałoby to wzrost rynku na poziomie 15,5%. Dodatkowo, wyniki badania koniunktury branży leasingowej pokazują, że firmy tego sektora oczekują wzrostów w zakresie liczby i wartości zawieranych kontraktów, przy stabilizacji jakości portfela leasingowego oraz stabilizacji poziomu zatrudnienia. – Wzrost popularności leasingu dotyczy nie tylko flot samochodowych, pojazdów transportu ciężkiego i innych maszyn. Obserwujemy rosnące zainteresowanie tego typu usługami oraz wynajmem długoterminowym także w przypadku wózków widłowych i urządzeń techniki magazynowej – mówi Tomasz Sobczak, regionalny dyrektor handlowy STILL Polska. – Według naszych analiz, jest to część większego trendu. Firmy coraz chętniej delegują poza swoje struktury całościową odpowiedzialność za funkcjonowanie parku maszynowego. Znajduje to odzwierciedlenie nie tylko w dynamice rynku usług finansowych, ale także upowszechnieniu modelu, w którym zewnętrzny partner odpowiada za planowanie i realizację wszystkich procesów intralogistycznych – dodaje.

Czytaj również:  Dyskonty i sklepy convenience najbardziej perspektywicznymi kanałami rynku spożywczego w Polsce

Rosnąca rola ekologicznych rozwiązań