Virtualo podsumowuje rok 2013 i przedstawia prognozę na 2014. Sprzedało prawie pół miliona książek elektronicznych

0

Nowe usługi, debiut nowych podmiotów oraz agresywna walka o miejsce na rynku – 2013 rok obfitował w ciekawe wydarzenia i istotne zmiany na rynku książek cyfrowych. Firma Virtualo, należąca do grupy Empik zakończyła rok z dobrym wynikiem sprzedażowym umacniając pozycję lidera w branży e-booków.

Dynamiczny wzrost sprzedaży książek cyfrowych

Wielkość sprzedaży na rynku e-booków w 2013 roku Virtualo oszacowało na poziomie 22 mln zł netto. Sprzedaż największego dystrybutora na rynku e-książek wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do 2012 roku. W 2013 roku pojawiły się natomiast znaczne różnice pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży między różnymi podmiotami. Wahają się one między 10% a 400% wzrostu w stosunku do poprzedniego roku. Wynika to z doświadczeń, jakie nabyły wydawnictwa i sklepy o największej aktywności marketingowej i sprzedażowej. To one radzą sobie obecnie najlepiej na rynku e-booków i notują największe wzrosty sprzedaży. Miniony rok 2013 był dla nas dużym wyzwaniem i jednocześnie szansą, aby umocnić pozycję lidera na rynku e-booków – mówi Robert Rybski, Prezes Virtualo. Dzięki skutecznej strategii udało się osiągnąć założone, ambitne cele sprzedażowe i zamknąć rok dobrym wynikiem finansowym – dodaje. W 2013 roku Virtualo sprzedało prawie pół miliona książek elektronicznych – w tym 400 tysięcy w sprzedaży na sztuki i 100 tysięcy w innych modelach biznesowych.

Obecnie Virtualo współpracuje z 350 wydawcami i posiada ofertę ponad 31 tysięcy e-książek, wśród których ponad 15 tysięcy to treści komercyjne, w tym najważniejsze bestsellery i nowości, a także ponad 2 tysięcy audiobooków. Praktycznie wszystkie tytuły z kategorii beletrystyka dostępne są bez DRM i w opcji wygodnego multiformatu, co z pewnością zachęca do zmiany czytanej wersji z książki papierowej na e-bookową. Dodatkowo obserwujemy ciekawy trend – w 2013 roku Klienci, którzy kupowali e-booki już w 2012 roku, w 2013 kupili ich średnio o 40% więcej, możemy zatem stwierdzić, że w ich przypadku czytanie e-booków poskutkowało wzrostem czytelnictwa z 3,1 do 4,4 książki cyfrowej – komentuje Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager Virtualo.

Czytaj również:  Trudny biznes wydawców i księgarzy

Dynamikę wzrostu rynku e-booków, mimo nadal spadającego w Polsce czytelnictwa, kształtuje rosnąca liczba Klientów nabywających legalnie treści cyfrowe. Wśród najczęściej wybieranych przez nich gatunków literackich dominuje: literatura piękna, obyczajowa, proza, powieści, literatura faktu, które stanowią 32% wszystkich zakupów. W drugiej kolejności czytelnicy wybierają e-booki kryminalne, sensacyjne, horrory i thrillery – 26%. W 2013 roku dużą popularnością cieszyły się także romanse i erotyki – 10% oraz fantastyka 9%. Po 5% stanowiła również sprzedaż e-booków w kategoriach: nauki społeczne i historia; biznes oraz nauka języków obcych i podróże. Średnia cena e-booka w najbardziej popularnej kategorii – literatura piękna wynosiła 19,50zł brutto. E-bookowym bestsellerem 2013 roku został „Bezcenny” Zygmunta Miłoszewskiego.