Wartość inwestycji na rynku nieruchomości komercyjnych w 3 kw. 2020 spadła o 12,4% r/r

Paweł Partyka, Associate, Dział Rynków Kapitałowych w firmie Cushman & Wakefield
Paweł Partyka, Associate, Dział Rynków Kapitałowych w firmie Cushman & Wakefield
  • Trzeci kwartał tego roku, pomimo niesłabnącej pandemii oraz ograniczeń w przemieszczaniu się, zamknął się z wynikiem ok. 1 mld euro.
  • Zdecydowaną większość stanowiły inwestycje logistyczne.
  • Największą transakcją był zakup portfela Goodman’a przez GLP – wiodącego gracza na globalnym rynku nieruchomości logistycznych.
  • C&W prognozuje, że wolumen inwestycyjny w roku 2020 wyniesie ok. 5,2 – 5,5 miliarda EUR, co będzie wynikiem zbliżonym do 5-letniej średniej na polskim rynku.

Wartość wszystkich inwestycji na rynku nieruchomości komercyjnych po trzecim kwartale 2020 roku wyniósł nieco ponad 4 mld euro. To o 12,4% mniej niż w analogicznym okresie roku 2019. Prawie połowę inwestycji stanowiły transakcje z sektora logistycznego. Sektor biurowy stanowił 38% wolumenu transakcji w okresie Q1-Q3 2020.

Rok 2020 zaczął się dla polskiego rynku nieruchomości komercyjnych bardzo dobrze. Wartość inwestycji wyniosła wówczas aż 1,72 mld euro, co jest drugim najlepszym wynikiem za pierwszy kwartał roku w historii. Potem aktywność inwestorów została ograniczona w wyniku niepewności spowodowanej przez pandemię. W trzecim kwartale obserwujemy tendencję dostosowywania strategii kupujących do konsekwencji związanych z obecną sytuacją, dzięki czemu aktywność inwestycyjna nie uległa drastycznym spadkom – mówi Paweł Partyka, Partner w firmie Cushman & Wakefield.

Największą pod względem wolumenu transakcją był zakup portfela Goodman’a przez GLP – wiodącego gracza na globalnym rynku nieruchomości logistycznych, reprezentowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield. Jest to jednocześnie największa logistyczna transakcja w Europie Środkowo – Wschodniej od 2017 roku.

Portfolio obejmujące 1,3 mln mkw. na terenie Polski, Czech, Słowacji i na Węgrzech oraz kolejne znaczące plany na najbliższą przyszłość, sprawiają, że nasz klient GLP zyskał strategiczną pozycję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Paweł Partyka.