Wydatki na wyjazdy wakacyjne Polaków wyniosą w 2015 roku ponad 20 mld zł

Chorwacja wakacje

Jak wynika z najnowszego raportu KPMG, w 2015 roku prawie połowa Polaków wyjedzie lub już była na wakacjach wydając przy tym w sumie ponad 20 mld zł. Przeciętny koszt wyjazdu krajowego to 1,9 tys. zł, a wyjazdu zagranicznego 4,6 tys. zł. Największą popularnością cieszą się wakacje w kraju. Tylko jedna trzecia osób udających się na wyjazd decyduje się na wyjazd za granicę. Wśród najpopularniejszych kierunków zagranicznych wycieczek są Chorwacja, Hiszpania, Włochy, a także Grecja. Większość osób wyjeżdzających na wakacje organizuje swój wypoczynek na własną rękę.

Chorwacja wakacjeJak wynika z raportu KPMG Polacy wydadzą na wyjazdy wakacyjne 20,2 mld zł, z czego 10,6 mld zł stanowią wydatki na wyjazdy krajowe, a 9,6 mld zł – na wyjazdy zagraniczne. Średni koszt wyjazdu krajowego wynosi 1,9 tys. zł, a wyjazdu zagranicznego 4,6 tys. zł. Z wyjazdem wakacyjnym wiążą się tradycyjnie zakupy pamiątek, na które w kraju przeznaczymy 200 zł (na gospodarstwo domowe), a za granicą dwa razy więcej.

Wydatki polskich gospodarstw domowych poniesione na wyjazdy wakacyjne w 2015 roku*

Wydatki polskich gospodarstw domowych poniesione na wyjazdy wakacyjne w 2015 roku
* Wydatki obejmują wyjazdy rodzinne i indywidualne, dodatkowo Polacy na kolonie swoich dzieci wydadzą ok. 830 mln zł.
Źródło: Raport KPMG w Polsce „Wakacyjne wyjazdy Polaków” Edycja 2015

Polskie morze i Chorwacja najpopularniejszymi kierunkami wakacyjnymi

Wśród Polaków udających się na wyjazd wakacyjny w 2015 roku 68% decyduje się na wyjazd krajowy. Jedna trzecia Polaków spędzi lub spędziło co najmniej jeden wyjazd za granicą.

40% Polaków spędzających wakacje w kraju decyduje się na polskie wybrzeże. Znacznie rzadziej Polacy wybierają wakacje w górach czy nad jeziorem. Wśród trzech najpopularniejszych zagranicznych celów podróży znalazły się: Chorwacja, Hiszpania oraz Włochy.

Czwarte miejsce zajmuje Grecja, która mimo kryzysu wciąż przyciąga polskich turystów. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG, ostatnie wydarzenia w Grecji, Turcji i Tunezji nie mają istotnego wpływu na decyzje Polaków dotyczące wyboru miejsca na wakacje. Aż 86% ankietowanych Polaków nie rozważało wakacyjnego wyjazdu turystycznego do tych krajów – bez względu na aktualne wydarzenia. 5% ankietowanych deklaruje, że mimo ostatnich wydarzeń i tak odbyło lub odbędzie podróż do wymienionych krajów. 9% Polaków zmodyfikowało swoje plany, najczęściej zmieniając cel podróży.

Kierunki wakacyjnych wyjazdów Polaków

Kierunki wakacyjnych wyjazdów Polaków 2015
Źródło: Raport KPMG w Polsce „Wakacyjne wyjazdy Polaków” Edycja 2015

Większość Polaków preferuje odpoczynek pasywny

Główną formą spędzania urlopu są plażowanie i inne formy odpoczynku pasywnego, zarówno w Polsce (głównym celem w przypadku 57% wyjazdów), jak i za granicą (głównym celem w przypadku 48% wyjazdów). Na drugim miejscu jest zwiedzanie (21% wyjazdów w Polsce, 35% wyjazdów zagranicznych). Trzecie miejsce zajmuje uprawianie sportu (odpowiednio 18% i 10%).

Internet ważnym źródłem informacji podczas organizacji wakacji

Większość Polaków wyjeżdzających na wakacje organizuje swój wypoczynek na własną rękę. Jedynie 12% Polaków skorzysta z oferty biur podróży. Polacy planujący turystyczne wyjazdy wakacyjne polegają przede wszystkim na własnym doświadczeniu. Aż 67% respondentów zadeklarowało, że podczas organizowania wyjazdu kieruje się własnym doświadczeniem – wybiera sprawdzone przez siebie miejsca wypoczynku. 61% z nich rozważa decyzję o wyjeździe pod wpływem rekomendacji rodziny i znajomych.

Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że 60% Polaków podczas planowania wakacyjnego wyjazdu turystycznego korzysta z Internetu. Odwiedzają oni zarówno fora internetowe, internetowe porównywarki cen, jak i portale społecznościowe oraz blogi. Internet niewątpliwie odgrywa dużą rolę podczas planowania wyjazdów turystycznych. Gdy Polacy są już zdecydowani dokonać zakupu lub rezerwacji wyjazdu, chętniej korzystają z tradycyjnych sposobów, jak rezerwacja telefoniczna

– mówi Mariusz Szlachta, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

Wśród najczęściej wskazywanych sposobów rezerwacji lub zakupu wyjazdów turystycznych po rezerwacji telefonicznej znajduje się także wizyta w stacjonarnym lub internetowym biurze podróży. Portale zakupów grupowych wykorzystywane są w minimalnym stopniu – zaledwie 2% ankietowanych Polaków wskazało ten sposób dokonywania rezerwacji lub zakupu wyjazdu.

Sposoby dokonania rezerwacji lub zakupu turystycznych wyjazdów wakacyjnych

Sposoby dokonania rezerwacji lub zakupu turystycznyc wyjazdów wakacyjnych
Źródło: Raport KPMG w Polsce „Wakacyjne wyjazdy Polaków” Edycja 2015