Obszar transportu, logistyki i motoryzacji rozwija się w Polsce w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Od października do końca grudnia 35% firm tego sektora chce zatrudniać nowych pracowników, zmniejszenie liczby etatów przewiduje 17% organizacji, a jedynie 2% pracodawców nie zna planów rekrutacyjnych na najbliższy czas. Niemal połowa przedsiębiorców (46%) nie planuje żadnych zmian w strukturach zatrudnienia. Takie dane płyną z najnowszego raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, w ramach którego firmy zdradzają swoje plany rekrutacyjne na IV kwartał tego roku.
Raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” pokazuje, że w czwartym kwartale 2023 roku plany rekrutacyjne pracodawców branży transportu, logistyki i motoryzacji są optymistyczne – prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wynosi tutaj bowiem +18%. Oznacza to, że firmy planują wzmacnianie swoich zespołów. Obszar ten odnotował jedną z najwyższych prognoz netto zatrudnienia spośród 8 analizowanych sektorów, a jego wskaźnik wzrósł o 21 punktów procentowych w porównaniu do III kwartału 2023 roku, a także o 18 punktów procentowych w ujęciu rocznym.
Zdaniem Przemysława Sienkiewicza, eksperta rynku pracy z ramienia ManpowerGroup, wysoka prognoza netto zatrudnienia na nadchodzący kwartał dla sektora transportu, logistyki i motoryzacji jest wynikiem sezonowości tej branży w ostatnim kwartale roku, ale także utrzymującym się dobrym trendem inwestycji w sektorze magazynowania. – Najwyższe prognozy zatrudnienia przewidujemy w Polsce centralnej, która jest obszarem o największych powierzchniach magazynowo logistycznych w naszym kraju. Dla kandydatów, każdy wzrost planów zatrudnienia na nadchodzący kwartał oznacza więcej ofert pracy. Dla pracowników branży transportu, logistyki i motoryzacji to również sygnał o większych możliwościach rozwoju zawodowego, mogą oni bowiem szukać awansów czy nowych wyzwań w swojej karierze – mówi ekspert i dodaje, że w nadchodzących miesiącach pracodawcy mogą odczuć zwiększoną rywalizację o talenty, bowiem pozytywne prognozy rekrutacyjne to dla firm konieczność zapewnienia bardziej konkurencyjnych ofert i warunków współpracy. – Przedsiębiorstwa mogą zwiększać płace, oferować dodatkowe benefity oraz inwestować w rozwój pracowników. Taka sytuacja umożliwia zarówno kandydatom, jak i pracownikom negocjację warunków zatrudnienia, w tym także wyższego wynagrodzenia. Pracodawcy natomiast powinni przygotować się na czas intensywnej rekrutacji, a inwestowanie w strategie rekrutacyjne i programy rozwoju zawodowego może być pomocne w zatrudnieniu oraz zatrzymaniu najlepszych pracowników – podkreśla Przemysław Sienkiewicz.
Według danych Job Market Insights, tylko od początku lipca do połowy września tego roku w polskiej sieci ukazało się ponad 60 tysięcy ofert pracy kierowanych do kandydatów logistyki i transportu. Na najwięcej możliwości zmiany pracodawcy mogli liczyć kandydaci z okolic Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska, a także Poznania i Katowic. W ostatnich miesiącach firmy najczęściej poszukiwały pracowników na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, kierowcy, pracownika magazynu, kierowcy z prawem jazdy C+E oraz spedytora międzynarodowego.
– Można zauważyć, że okolice największych aglomeracji w Polsce, takich jak właśnie Wrocław, Warszawa czy Kraków odnotowują dynamiczny wzrost powierzchni magazynowo logistycznych. To wynik rozwoju wielu projektów inwestycyjnych, których największymi najemcami pozostają niezmiennie operatorzy logistyczni. W wymienionych miastach widoczny jest także duży udział firm charakteryzujących się sezonowością produkcji, co bezpośrednio przekładać się będzie na zapotrzebowanie na pracowników w sektorze logistyki obsługujących również sektor przemysłowy – mówi ekspert.
Raport ManpowerGroup analizuje również plany rekrutacyjne organizacji w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Dane pokazują, że pracodawcy branży transportu, logistyki i motoryzacji tego obszaru patrzą na IV kwartał tego roku z jeszcze większym optymizmem niż polskie przedsiębiorstwa. Prognoza netto zatrudnienia w tym sektorze dla regionu EMEA na października do końca grudnia wynosi bowiem +27%: wzmożone działanie rekrutacyjne planuje 42% organizacji, 15% liczy się z koniecznością redukcji etatów, a 3% organizacji nie zna planów rekrutacyjnych na nadchodzące miesiące. 40% pracodawców branży transportu, logistyki i motoryzacji EMEA chce pozostawić zatrudnienie na niezmienionym poziomie.