Black Friday po polsku. Kto nas przekona, że czarne jest czarne?

Online shopping and e-commerce background
  • Podczas Black Friday sklepy internetowe odwiedza aż 20 proc. internautów znad Wisły, czyli blisko 5,3 mln osób.
  • Według prognoz, 2018 r. przeciętny Polak planuje wydać w Black Friday 645 PLN.
  • W Polsce, podczas piątkowej wyprzedaży, zniżki sięgną przeciętnie 46 proc., ogólnoświatowa średnia to 55 proc.

Czarno na białym widać, że w ciągu ostatnich pięciu lat zainteresowanie obniżką cen w Black Friday wzrosło wśród konsumentów dwukrotnie (wg analiz z Google Trends). Potwierdzają to również badania przeprowadzone w 55 krajach przez organizację Black Friday Global. Liczba transakcji dokonywanych podczas Czarnego Piątku wzrasta w porównaniu do innych dni handlowych. Ostatnio rekordowy wynik odnotował Pakistan (skok o ponad 11500 proc.). Na drugim miejscu uplasowali się Węgrzy (więcej o 9800 proc.), trzecie miejsce na podium zajęli Włosi (wzrost o 4516 proc.). Dla porównania, polscy konsumenci dokonali w badanym okresie o 692 proc. więcej zakupów. Według badań Black Friday Global dla 95 proc. Polaków, Black Friday to nie jest czarna magia – znana im jest idea jednodniowej wyprzedaży. W tym roku blisko 60 proc. ankietowanych Polaków wyraziło chęć wzięcia udziału w promocyjnej akcji. W stosunku do roku poprzedniego oznacza to wzrost o prawie 10 proc. Konsumenci wskazali również, że skorzystają z wyprzedaży zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i tych dostępnych online. Z raportu „Czy Black Friday napędza e-commerce”, opracowanego przez Gemius, wynika, że podczas tych akcji wyprzedażowych sklepy internetowe odwiedza co piąty e‑konsument, czyli blisko 5,3 mln osób. Powód? Statystycznie każdy kupujący w okresie promocji zaoszczędzi całe 550 PLN.

Black Friday – biały kruk promocji

Coraz więcej internautów nie boi się zakupów w sieci. Blisko połowa z nich (49 proc.) uważa zakupy internetowe za łatwe i przyjemne, a 26 proc. za w pełni bezpieczne. Konsumenci uważają, że jednym z ważniejszych plusów zakupów online jest to, że e-sklepy są dostępne 24h/dobę.

Zestawiając dane z raportów z trendami zakupowymi online i analizą zachowań polskich e‑konsumentów – perspektywa rekordowych pików sprzedażowych podczas Black Friday jest realna – mówi Paweł Wyborski, prezes spółki QuarticOn, oferującej silnik rekomendacji dla branży e‑commerce.

Z zakupów online korzystają przede wszystkim osoby poniżej 34 roku życia (64 proc.) z co najmniej średnim wykształceniem oraz pozytywnie oceniające swoją pozycję materialną. – Z szacunków Black Friday Global wynika, że przeciętny Kowalski planuje wydać w czasie tegorocznej, piątkowej wyprzedaży 645 PLN. To dużo i istotna część tej kwoty trafi do e‑sklepów, potęgujących swoje wysiłki marketingowe wokół Black Friday, rozpoczynającego czas świątecznych żniw – komentuje Paweł Wyborski. – Właściciele e‑sklepów dodają ze sporym wyprzedzeniem na swoich stronach banery o Czarnym Piątku i specjalnych akcjach promocyjnych. Niektórzy nawet odliczają do startu wyprzedaży. Black Friday, jak i każda inna kampania promocyjna, buduje wizerunek marki. Choć miewa i swoje ciemne strony: manipulowanie cenami, dodatkowe zapisy drobnym drukiem, to tylko niektóre z negatywnych przykładów, których należy unikać chcąc pozostać wiarygodnym przy kolejnych kampaniach promocyjnych – uważa prezes QuarticON.

Kto nas przekona, że czarne jest czarne?

Odpowiedź: ceny. W Stanach Zjednoczonych zniżki sięgną nawet 68 proc., w Kanadzie i na Ukrainie – 66 proc., a w Rosji 58 proc. Jak wypada na tym tle Polska? Wynik 46 proc. plasuje nas nieco poniżej średniej, która wynosi 55 proc. W zeszłorocznym Black Friday Polacy-konsumenci (46 proc. wskazań w badaniu GfK) najchętniej kupowali odzież, obuwie i bieliznę, 37 proc. z nich zdecydowało się na zakup sprzętu elektronicznego, 31 proc. taniej wyposażyło mieszkanie, 20 proc. w okazyjnych cenach nabyło kosmetyki, w sprzęt sportowy zaopatrzyło się ok. 14 proc. z nas. Rzadziej kupowano książki, zabawki i artykuły do majsterkowania.