Firmy powinny uaktualnić swoje strategie rozwoju ze względu na zmiany w podejściu konsumentów do pracy, technologii, marek i środowiska

biznes biurowce

Według corocznego raportu Fjord Trends publikowanego przez Accenture Interactive, dwa lata pandemii wywołały powszechną zmianę stosunku ludzi do pracy, technologii i planety, a także zmianę ich nawyków zakupowych. Biorąc pod uwagę te czynniki, firmy powinny zmienić sposób prowadzenia biznesu.

Najnowszy, piętnasty już raport Fjord Trends przedstawia praktyczne wskazówki dla firm, które chcą budować wartość dla swoich klientów, pracowników i społeczeństwa.

Raport Fjord Trends 2022 jest wyraźnym sygnałem dla biznesu – diametralnie zmienia się styl życia konsumentów, relacje międzyludzkie czy stosunek społeczeństw do środowiska. A to oznacza, że zmieni się również sam biznes. Trendy, które zidentyfikowaliśmy, mogą być dla firm przewodnikiem po nowej rzeczywistości, ale też wyzwaniem do uwzględnienia w swoich strategiach. Zarówno pracownicy, jak i klienci stają się indywidualistami. Coraz częściej wybierają odpowiedzialnie – tak, aby posłużyć planecie, nawet kosztem swojej wygody. Oczywiście rośnie znaczenie cyfrowej rzeczywistości i dostępu do informacji, a w raporcie pokazujemy już urzeczywistniającą się koncepcję metawersum. Nic też dziwnego, że po dwóch latach pandemii jeden z trendów podkreśla rolę usług związanych ze zdrowiem i troską, nawet w firmach, które nie działają w tym sektorze. Organizacje, które odpowiednio zidentyfikują i przeanalizują zachodzące na wielu płaszczyznach życia zmiany, a następnie dopasują do nich swoje strategie, mogą liczyć na lojalność klientów i w rezultacie wypracują przewagę konkurencyjną – tłumaczy Krzysztof Ślęczka, CG&S and Digital Commerce Director, Accenture w Polsce.

Według raportu nowe zachowania konsumentów skłonią firmy do przemyślenia swojego podejścia do projektowania, innowacji i rozwoju. To wynik nowych oczekiwań i zmieniającego się sposobu myślenia pracowników, niedoborów spowodowanych problemami w łańcuchach dostaw, a także powstaniem środowisk wirtualnych, takich jak metawersum.

Nie możemy lekceważyć skali obecnie obserwowanych zmian w relacjach, ani związanych z nimi wyzwań – powiedział Mark Curtis, Head of Global Innovation and Thought Leadership w Accenture Interactive. – Decyzje, jakie firmy podejmą w tej sytuacji, mogą wpłynąć na nasz świat i jego funkcjonowanie w większym zakresie, niż jesteśmy w stanie sobie to wyobrazić, kształtując nasze relacje z bliskimi, ze współpracownikami, społeczeństwem, a także z markami i miejscami. Przed nami czas pełen wyzwań, ale również wielkich możliwości biznesowych, które pozwolą na bazie nowych relacji stworzyć rzeczywistość przyjazną ludziom oraz naszej planecie – dodał Mark Curtis.

Raport Fjord Trends 2022 przedstawia pięć najważniejszych trendów, które w tym roku wpłyną na społeczeństwo, kulturę i biznes:

  1. Bądź sobą: Rosnące poczucie kontroli nad swoim życiem, które ludzie odzyskują dwa lata po rozpoczęciu pandemii, wpływa na to, jak pracują, jakie tworzą relacje i co kupują. Ludzie zadają sobie pytania, kim są i co jest dla nich ważne. Rosnący indywidualizm ma głębokie konsekwencje dla organizacji oraz sposobu, w jaki kierują one swoimi pracownikami, jak kształtują dla nich nowe wartości, a także jak dbają o relacje firma-klient.
  2. Koniec myślenia opartego na dostatku?: W ubiegłym roku wiele osób doświadczyło widoku pustych półek, rosnących cen prądu oraz problemów z dostępnością codziennych usług. Choć nieprawidłowości w łańcuchach dostaw mogą się okazać tylko przejściowym wyzwaniem, to ich wpływ się utrzyma i doprowadzi do przejścia od „myślenia opartego na dostatku” – czyli dostępności, wygodzie i szybkości – do bardziej świadomego podejścia w trosce o środowisko. Firmy muszą odnieść się do obaw różnych grup społecznych związanych z dostępnością ich produktów lub usług w skali globalnej.
  3. Następna granica: Metawersum to nadchodząca eksplozja kulturowa, nowy internetowy świat łączący wszystkie istniejące poziomy informacji, urządzenia i przestrzenie, z którymi ludzie wchodzą w interakcje. Społeczeństwo będzie oczekiwać zaangażowania firm w rozbudowę i zagospodarowanie nowego środowiska oferującego nieograniczone możliwości, w którym można zarabiać pieniądze i tworzyć nowe rodzaje zatrudnienia. To miejsce będzie funkcjonowało nie tylko poprzez ekrany i słuchawki – stworzone zostaną doświadczenia i miejsca w realnym świecie, które będą oferować interakcje z cyfrową rzeczywistością.
  4. Liczy się prawda: Konsumenci oczekują, że będą mogli zadać pytanie i uzyskać odpowiedź natychmiast po wpisaniu go w wyszukiwarkę internetową lub po krótkiej wymianie zdań z asystentem głosowym. Sam fakt, że jest to tak łatwe i szybkie, sprawia, że ludzie zadają coraz więcej pytań. W przypadku firm, zakres pytań klientów oraz liczba kanałów komunikacji stale rośnie. Sposób, w jaki organizacja będzie na nie odpowiadać jest dużym wyzwaniem dla projektantów, ale także kluczowym czynnikiem budującym zaufanie oraz przyszłe źródło przewagi konkurencyjnej.
  5. Okazuj troskę: W ubiegłym roku poświęciliśmy więcej uwagi na dbanie o siebie oraz troskę o innych. Usługi związane z opieką zdrowotną oraz e-zdrowiem zyskały na znaczeniu, stwarzając nowe wyzwania i możliwości dla pracodawców i marek, bez względu na ich powiązanie z sektorami ochrony zdrowia czy medycznym. Kwestie te będą dla nas coraz istotniejsze, a środowisko biznesowe musi odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie w tym obszarze.

W miarę jak konsumenci weryfikują wszystkie swoje relacje, marki powinny działać w ramach dwóch obszarów odpowiedzialności: troszczyć się o świat już dzisiaj, a jednocześnie budować jego przyszłość w sposób przyjazny dla planety, firm i społeczeństwa – powiedział David Droga, CEO and Creative Chairman w Accenture Interactive. – Kluczem jest zrozumienie wpływu tych relacji i aspiracji oraz przekształcenie tej wiedzy w efektywne strategie biznesowe budujące znaczenie i wzrost – dodał David Droga.

Accenture co roku publikuje raporty przedstawiające trendy, prezentujące kompleksowe spojrzenie na przyszłość społeczeństwa, technologii i biznesu. Raport Fjord Trends 2022, który skupia się na aktualnych zachowaniach klientów i ich wpływie na społeczeństwo, kulturę i biznes, jest efektem crowdsourcingu w globalnej sieci ponad 2000 projektantów i innowatorów Accenture z ponad 40 miejsc na świecie