Gwiazdy sportu zachęcają młodzież do aktywności fizycznej. Wykorzystują w tym celu YouTube’a i Instagrama

0

Konkurencja ze strony komputerów i smartfonów, dni wypełnione po brzegi zajęciami pozalekcyjnymi, brak chęci i motywacji – to główne czynniki, z których wynika coraz niższa aktywność fizyczna dzieci i nastolatków w Polsce. Pomysłodawcy programu Drużyna Energii chcą to zmienić. Wykorzystują popularne wśród młodych media społecznościowe i zaangażowanie znanych sportowców, by zachęcić młodzież do sportu. Druga edycja programu objęła swoim zasięgiem ponad 25 tys. uczniów z 200 szkół w całej Polsce. Jak podkreślają ambasadorzy programu, kluczową rolę w promocji sportu i aktywności wśród dzieci odgrywają jednak przede wszystkim rodzice i nauczyciele.

– Młode pokolenia potrzebują teraz mocniejszych bodźców, silniejszej zachęty, pokazania, że sport jest atrakcyjny. Młodzi szukają nowości, mniej znanych odmian sportu, jak wsady do kosza, czyli inna forma koszykówki. Na pewno sylwetki ambasadorów są dość mocnym argumentem dla młodzieży. Także wykorzystanie portali społecznościowych, YouTube’a czy innych nowoczesnych nośników – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Świercz, kapitan polskiej reprezentacji w amp futbolu. – To świetny pomysł, żeby zachęcać młodzież do aktywności fizycznej właśnie poprzez media społecznościowe, czyli sprzedawanie sportu za pośrednictwem tego, co teraz najbardziej przyciąga młodzież.

Kapitan polskiej reprezentacji w amp futbolu (rozgrywanego przez zawodników po amputacjach kończyn) – podobnie jak szóstka sportowych ambasadorów: piłkarz Marek Citko, siatkarz Krzysztof Ignaczak, dziennikarz sportowy Bartosz Ignacik, piłkarski freestyler Krzysztof Golonka, mistrzyni Europy w siatkówce Izabela Bełcik oraz najlepszy „dunker” świata Rafał Lipiński – wspiera program Drużyna Energii, którego celem jest przekonanie młodzieży do większej aktywności fizycznej i zmiany nawyków żywieniowych. Ogólnopolska akcja wykorzystuje w tym celu sylwetki ambasadorów – znanych i lubianych przez młodzież sportowców – oraz social media i nowe kanały komunikacji, jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok.

Dużym problemem jest konkurencja ze strony elektroniki, czyli komputerów, laptopów i telefonów. Kiedy jest ładna pogoda, mamy alternatywę – albo siedzieć w pokoju i grać na komputerze, albo wyjść na dwór, pobiegać na boisku, zmęczyć się i spocić. Rzeczywiście, to może być dylemat dla młodej osoby – mówi aktor Adam Zdrójkowski, który był gościem specjalnym Wielkiego Finału II edycji Drużyny Energii.

Takie programy jak Drużyna Energii mają pokazać dzieciom, że sport to fajna inicjatywa i można miło i aktywnie spędzać czas. Sam mam dwójkę dzieci, więc wiem, że internet, gry, konsole to są rzeczy, z którymi dzisiaj mamy olbrzymi problem, bo one bardzo absorbują młodych ludzi – dodaje ambasador programu Krzysztof Ignaczak, siatkarz, reprezentant Polski.

Czytaj również:  14 najlepszych uczelni ekonomicznych z Europy Środkowo-Wschodniej przyjechało do Warszawy na zaproszenie MNiSW i CIMA

Niski poziom aktywności fizycznej wśród dzieci i nastolatków to problem, który odbija się na zdrowiu. Jak wynika z danych Instytutu Matki i Dziecka, już prawie co trzeci (31,2 proc.) ośmiolatek w Polsce ma zbyt dużą masę ciała. W tej grupie 18,5 proc. zmaga się z nadwagą, a 12,7 proc. – z otyłością. Jak podkreśla Przemysław Świercz, obok korzyści zdrowotnych, sport ma też ważny aspekty wychowawczy – uczy uporu, dyscypliny i radzenia sobie z porażkami.

Jego zdaniem aktywizowanie i zachęcanie do ruchu to obowiązek, który spoczywa po części na nauczycielach oraz rodzicach, z których dzieci czerpią wzorce. Swoją cegiełkę dokładają też kampanie edukacyjno-sportowe, takie jak ogólnopolski projekt Drużyna Energii.

Również duże firmy, które wspierają sport, mogą sprawić, że dotrze on szerzej, do większej ilości osób – mówi Przemysław Świercz.

– Przede wszystkim dostarczamy uczniom i szkołom sprzęt, po naszej stronie było także w pewnym sensie podejście do marketingu oraz wspaniali ambasadorzy, którzy w większości są także ambasadorami marki – mówi Robert Leszczyński, dyrektor ds. marketingu sportowego New Balance.

Siatkarka, reprezentantka Polski Izabela Bełcik zauważa też, że obecnie dzieci i młodzież mają bardziej zorganizowane życie, wypełnione zajęciami dodatkowymi po lekcjach – stąd dużą rolą rodziców jest zapewnić im przestrzeń i wzorce, dzięki którym same będą chciały uprawiać sport czy po prostu spędzać czas na świeżym powietrzu.

– Dzisiaj dzieci mają zajęcia dodatkowe i mniej czasu na spontaniczne wyjście na boisko, kiedy jest ciepło. Trzeba je do tego zachęcać, począwszy od rodziców, pokazać, że można wyjść na rower z rodzicami czy z przyjaciółmi, poskakać w gumę, pograć w klasy czy piłkę. My ich do tego zachęcamy, bo sami zaczynaliśmy w ten sposób – mówi Izabela Bełcik.

Drużyna Energii jest ogólnopolskim programem sportowo-edukacyjnym, którego mecenasem i inicjatorem jest Grupa Energa. Właśnie zakończyła się jego II edycja, która objęła zasięgiem ponad 25 tys. uczniów podstawówek z klas VI-VIII i 200 szkół w całej Polsce.

Staramy się po prostu rozmawiać z dziećmi, być przy nich i pokazywać, że kiedyś też byliśmy tacy sami i nie wiedzieliśmy, że będziemy występować na arenach międzynarodowych. Pokazujemy, że nie ma znaczenia, czy ktoś pochodzi z dużego lub małego miasta, ważna jest przede wszystkim zabawa i ambicja, chęć do tego, żeby coś robić i się ruszyć – dodaje Izabela Bełcik.