Herosi upadają, czyli 5 cech menedżera sukcesu dzisiejszych czasów

szef prezes

Często menedżerowie czy coachowie wpadają na sakramentalne pytanie: „Czy istnieje wzorcowy styl myślenia idealnego przywódcy?”. Osoby z pokolenia urodzonego w latach sześćdziesiątych/siedemdziesiątych ubiegłego wieku, odpowiadając na to pytanie, mówiłyby prawdopodobnie o skuteczności, rywalizacji i wygrywaniu jako pożądanych cechach. „Jesteś tak dobry, jak twoja pozycja w rankingu w ostatnim miesiącu” – powiadają. Dla nich menedżer sukcesu wyznacza sobie najwyższe cele i je osiąga. Kluczowe słowa to: najlepszy, najskuteczniejszy, najlepiej wykształcony, naj… Ten sposób myślenia może przynosić odwrotny skutek. Tomasz Zawadzki, ekspert MindSonar Polska przedstawia propozycję cech, które powinien mieć dzisiejszy menedżer sukcesu.

Tomasz Zawadzki, ekspert MindSonar Polska
Tomasz Zawadzki, ekspert MindSonar Polska

W ostatnich miesiącach mieliśmy możliwość doświadczyć jak w dzisiejszych czasach kończą menedżerowie NAJ. Powołani do tworzenia skutecznych, zwycięskich zespołów powodują ich rozpad. Przykładem tej zmiany w myśleniu społeczeństwa są dwa głośne medialne przypadki w sporcie w 2018 r. Jednym z nich jest Jorge Sanpaoli wobec, którego zbuntował się team Argentyny podczas ubiegłorocznego Mundialu, drugim natomiast Jose Mourinho, do którego zwolnienia z Manchesteru United walnie przyczynili się sami piłkarze. Nie można odmówić im ogromnego doświadczenia w dziedzinie, którą uprawiają, kompetencji, charyzmy i zaangażowania oraz pewności siebie i przebojowości. I pomimo prezentowania tych cech, a może właśnie w związku z niektórymi z nich, zespoły bezpardonowo wyrzuciły ich ze swojego grona, spektakularnie odmawiając współpracy.

No więc, pytanie: Co poszło nie tak? A może lepiej postawić pytanie: jakie cechy powinien posiadać nowoczesny lider?

Mam kilka subiektywnych odpowiedzi:

1. ELASTYCZNOŚĆ W MOTYWOWANIU

– dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek przydaje się umiejętność rozpoznawania i uznawania motywacji innych ludzi. Dla niektórych z nas wygrywanie i bonusy materialne mają znaczenie, dla innych jest to dobra atmosfera w zespole, a dla pozostałych może być to poczucie niezależności czy poczucie sensu wykonywanej pracy. Zastanów się czy system nagród, który stworzyłeś za realizację celów okresowych motywuje odpowiednio wszystkich twoich pracowników, czy w ogóle ich motywuje?

2. RELACJE

– według raportu DELOITTE, Trendy HR 2018, 98% respondentów określa „przyjazne miejsce w pracy” jako ważny element środowiska pracy i stawia na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o skuteczność zarządzania. Wyobrażacie sobie? Waszych pracowników nie motywuje najwyższy osiągnięty wynik finansowy i bonusy, lecz jak najlepsza atmosfera pracy!

3. PROMOWANIE ZESPOŁU a nie JEDNOSTKI

– coraz częściej dowiadujemy się, że żadne, nawet wybitne jednostki, nie mogą równać się ze świetnie funkcjonującymi zespołami. W 2018 roku Polacy mogli przekonać się jak ważne jest podporządkowanie jednostki zespołowi. Vital Heynen, w sobie tylko znany sposób, przekonał wielkiego indywidualistę i wybitnego siatkarza Bartosza Kurka do gry dla zespołu, do przyjęcia miejsca w szeregu, efekty przerosły oczekiwania – wspólnie zdobyli Mistrzostwo Świata.

4. REZYGNACJA Z MIKROZARZĄDZANIA NA RZECZ INFORMACJI ZWROTNEJ

– w 2018 r. dr Monika Kwiecińska i wsp. (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu) przeprowadziła badania przy użyciu narzędzia MindSonar w grupie 23-24-latków na temat ich sposobów myślenia w kontekście pracy. Jeden z elementów charakteryzujących badanych to równowaga w sposobie myślenia: wewnętrzne/zewnętrzne odniesienie – czyli: „posiadam swój własny standard postępowania, ale również chętnie upewnię się czy dobrze postępuję”. Innymi słowy badani nie chcą instrukcji na temat, w jaki sposób mają wykonać zadanie, ale przyjmą częstą informację zwrotną, czy wykonują swoją pracę poprawnie. Jest to podpowiedź dla menedżerów zrezygnuj z mikrozarządzania na rzecz częstych pochwał.

5. TWARDE KOMPETENCJE

– w tej kwestii percepcja świata bardzo się zmieniła w stosunku do ostatnich 20 lat. Millennialsi, którzy do 2020 r. mają stanowić 50% pracowników w firmach, nie chcą marnować czasu na nieważne czynności, oczekują od swoich szefów kompetencji, eksperckiej znajomości tematu – to duża zmiana oczekiwań wobec menedżerów. Nie tylko ogólna znajomość zarządzania się liczy oraz ogólnego bycia w temacie. Liczy się, że jesteś ekspertem w dziedzinie, którą zarządzasz. Wspomina o tym w swoim wpisie na Li „Six characteristics of a successful digital leader” Sonia Wedrychowicz, kiedyś wice-szefowa Citi w Polsce, a dzisiaj dyrektor zarządzająca w JP Morgan.

Oczywiście, jest jeszcze szereg innych cech charakteryzujących idealnego menedżera dzisiejszych czasów, jak na przykład umiejętność słuchania czy też umiejętności dystrybuowania, pomnażania przywództwa (Dr S. Western, Leadership: A Critical Text), ale warto jednak skupić się na tych pięciu i od nich zacząć, aby budować odpowiednie kompetencje menedżerskie oraz żeby dowiedzieć się czego oczekuje zespół.