Intensywne zakończenie roku na rynku powierzchni handlowych

galeria sklepy

Do końca roku wielkość rynku powierzchni handlowej w Polsce powinna osiągnąć 11,26 mln mkw. Według najnowszego raportu Poland Retail Market View Q4 2016 przygotowanego przez firmę CBRE bilans nowych otwarć na koniec roku 2016 to 17 nowych obiektów i 12 rozbudów, które w sumie wzbogacą rynek o prawie 390 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego aż 73% (ponad 280 tys. mkw.) zaplanowano na ostatni kwartał 2016.

Najważniejsze projekty oddane do użytku w 2016 roku to Centrum Posnania w Poznaniu (99 tys. mkw.), Galeria Metropolia w Gdańsku (34 tys. mkw.), Navigator w Mielcu (25 tys. mkw.), Galeria Wołomin w Wołominie (23,5 tys. mkw.), Galeria Głogovia w Głogowie (21 tys. mkw.), Galeria Tomaszów w Tomaszowie Mazowieckim (16 tys. mkw.), rozbudowa Galerii Sudeckiej (15 tys. mkw.) oraz Centrum Handlowe HIT w Nowym Dworze Mazowieckim (15 tys. mkw.).

Przyrost nowej powierzchni handlowej w 2016 był mniej dynamiczny niż miało to miejsce w latach poprzednich. W najbliższym czasie możemy spodziewać się, że trend związany z rozbudowami i modernizacjami istniejących obiektów będzie rósł na znaczeniu. Mamy do czynienia z coraz większym nasyceniem powierzchnią handlową, na rynku jest coraz mniej miejsca na nowe projekty, a wiele centrów handlowych starszej generacji poszukuje możliwości umocnienia swojej pozycji na rynku i odświeżenia oferty.

„W budowie znajduje się obecnie około 558 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Widzimy solidne perspektywy na 2017 rok – całkowita podaż powinna w przyszłym roku być 20% wyższa niż w 2016, biorąc pod uwagę jedynie te projekty, które już są w budowie. Powstaną nowe projekty, ale ze względu na rosnącą konkurencję nowoczesnych centrów handlowych budowanych w zgodzie z najnowszymi standardami, duża część starszych obiektów też będzie musiała przejść znaczące zmiany w najbliższej przyszłości.” – mówi Agata Czarnecka, Zastępca Dyrektora, Dział Doradztwa i Badań Rynku, CBRE.

Polski rynek jest wciąż atrakcyjny dla rozwoju zagranicznych sieci. Oprócz ekspansji dobrze znanych na rynku marek, w 2016 roku popyt na powierzchnię handlową był również generowany przez nowe marki dopiero wchodzące do Polski. W tym roku ponad 41% nowych graczy to marki luksusowe, co mogłoby dowodzić o optymistycznym nastroju panującym na rynku. Niespodziewanie z rynku wycofały się Delikatesy Alma – jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek, stwarzając w ten sposób okazję dla nowego operatora do wkroczenia na polski rynek.

Pewien niepokój na rynku handlowym mogą wzbudzać zaplanowane nowe regulacje prawne. Od września 2016, w kraju miał zostać podatek od handlu detalicznego, rząd jednak zawiesił stosowanie tego podatku do końca 2017. Dodatkowo, do sejmu trafił projekt ustawy zakazującej handlu w niedzielę.

„Warszawa pozostaje największym rynkiem handlowym w Polsce z najlepszej jakości i najbardziej znanymi centrami handlowymi. W 2016 roku całkowita podaż w Warszawie wzrosła do 1,49 mln mkw. Nowe projekty, które pojawiły się w warszawskiej aglomeracji to Galeria Wołomin, Galeria Legionowo oraz rozbudowa Atrium Promenady. W stolicy są jeszcze miejsca, w których mogłyby powstać nowe inwestycje handlowe, jednakże największy potencjał upatrujemy w rozwoju rynku ulic handlowych, na których planowane jest kilka nowych projektów i gdzie wielu najemców jest zainteresowanych otwarciem swoich flagowych sklepów.” powiedziała  Magdalena Frątczak, Starszy Dyrektor, Advisory & Transaction Services, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, CBRE.