Kierowcy na rynku pracy

0

W połowie października na Pracuj.pl znajdowało się 1200 aktywnych ogłoszeń o pracę dla kierowców i ich liczba stale rośnie. Według ekspertów Pracuj.pl i praktyków, to zawód z przyszłością. Jak pokazują dane o płacach kierowców i opinie cytowane w raporcie „Na tropie dobrej pracy”, to jedna z branż dających pracownikom fizycznym duże możliwości rozwoju.

Według danych serwisu zarobki.pracuj.pl, przeciętne wynagrodzenie zawodowych kierowców wynosi od 3800 do ponad 6000 zł „na rękę” – w zależności od specjalizacji. To niewątpliwie jedna z najlepiej opłacanych grup pracowników fizycznych na polskim rynku pracy, badanych przez Pracuj.pl w raporcie „Na tropie dobrej pracy”. Skąd biorą się te stawki? Czy rzeczywiście kandydaci mogą tak łatwo sięgnąć po najlepsze oferty?

Trudne początki: start kariery

Jednym z największych wyzwań dotyczących pracy w branży transportowej jest początek kariery. Większość stanowisk wymaga nabycia odpowiednich uprawnień, bez posiadania których kandydaci nie mogą myśleć o bardziej atrakcyjnych specjalizacjach.

Kierowcy znajdują się w czołówce najlepiej opłacanych grup zawodowych i bez wątpienia ich zarobki będą nadal rosły. Wejście w rolę zawodowego kierowcy wymaga jednak zazwyczaj zdobycia odpowiednich uprawnień, co wiąże się ze sporymi inwestycjami w szkolenia i egzaminy. Osoby planujące dopiero wejście w branżę powinny zwracać więc szczególną uwagę na kursy dofinansowywane przez urzędy pracy czy ze środków europejskich. Zapotrzebowanie na ekspertów jest tak duże, że na rynku coraz częściej można się spotkać też z pracodawcami, którzy z chęcią zatrudnią osoby bez doświadczenia i je przeszkolą — przekonuje Sylwia Sosnowska, HR Manager w Grupie Pracuj.

Rywalizacja o kandydatów

Eksperci szacują, że w Polsce może brakować nawet 100 000 zawodowych kierowców. Firmy szukają obecnie zarówno osób rozpoczynających pracę w fachu, jak i doświadczonych pracowników. Potwierdza to Trucking Girl, czyli Iwona Blecharczyk – zawodowy kierowca ciężarówki, a po godzinach autorka popularnego kanału na YouTube, na którym opowiada o swojej pracy.

Z punktu widzenia kierowcy, zapotrzebowanie na pracowników jest widoczne, bo Polska branża transportowa ma się doskonale. Rozwijałaby się jeszcze lepiej, gdyby nie brak kierowców. Coraz więcej osób odchodzi na emeryturę, nowych przybywa za mało. Wszystko to sprawia, że kierowcy mogą przebierać w ofertach pracy. Sytuacja tanie dotyczy tylko Polski czy Europy, ale także np. Ameryki Północnej. Niedawno dostałam ofertę pracy z Kanady, wraz z załatwieniem wszelkich dokumentów wizowych. Tamtejszy rynek boryka się z takim samym problemem braku kierowców — opowiada Iwona Blecharczyk.

Czytaj również:  Deloitte: Handel 4.0 zwiększa lojalność klientów

Jak zauważa Trucking Girl, w ostatnich latach powoli zmienia się sposób postrzegania pracowników fizycznych, choć wciąż jest w tej kwestii wiele do zrobienia.

Sama praca kierowcy, jako potencjalne zajęcie dla kogoś, kto szuka zawodu dla siebie – jest bardzo atrakcyjna. Dzięki niej zwłaszcza młodzi ludzie mogą podróżować i na starcie zarabiać praktycznie tyle samo, co doświadczony kierowca. Od kilku lat młode pokolenie walczy z negatywnym wizerunkiem, pokazując swoją pracę i styl życia np. w social media
— dodaje Iwona Blecharczyk.

Najlepiej opłacani

Według danych serwisu zarobki.pracuj.pl, najlepiej zarabiają kierowcy z prawem jazdy kategorii C+E, zatrudnieni w transporcie międzynarodowym. Średnio ich pensje wynoszą 6100 złotych netto. To o ponad 4 000 złotych więcej, niż wynosi średnie wynagrodzenie w Polsce. Na niższe, ale wciąż atrakcyjne zarobki mogą liczyć kierowcy C+E jeżdżący po Polsce – średnio otrzymują na rękę 4500 zł. Niewiele mniejsze jest wynagrodzenie kierowców ADR, przewożących niebezpieczne materiały– ich pensja wynosi średnio 5 500 zł netto. Powszechną regułą na rynku, według deklaracji pracowników, są już umowy o pracę, gwarantujące najważniejsze świadczenia pracownicze.

Kierowcy, a inni pracownicy fizyczni

Zarobki kierowców wyróżniają ich mocno na tle innych grup objętych badaniem Pracuj.pl „Na tropie dobrej pracy”, poświęconym pracownikom fizycznym. Jak ustalili badacze, tzw. blue collars są coraz bardziej pewni swoich kompetencji – 49% czuje się fachowcami w swojej dziedzinie, 51% uważa, że szybko znalazłoby nową pracę. Jednocześnie jednak aż 42% uważa, że otrzymuje za niskie wynagrodzenie.

Mimo, że ich warunki pracy są cięższe niż w biurze, pracownicy fizyczni nie są w wielu wypadkach doceniani w sposób szczególny za ich siłę i wytrwałość oraz wkład w operacyjne funkcjonowanie firmy. Zauważamy to w badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników, gdy można porównać obie te grupy. Na stanowiskach fizycznych mamy dużą większą rotację, a pozyskanie nowych pracowników jest coraz trudniejsze. Wiele firm w związku z tym już od dawna odczuwa negatywne skutki niedoboru pracowników i równocześnie powoli zmienia swoje podejście. To, jak zapotrzebowanie może wpływać na oferowane warunki, widać na przykładzie kierowców — dodaje Katarzyna Lorenc, specjalistka ds. rynku pracy, ekspert Business Centre Club.