Klienci banków są coraz bardziej cyfrowi – tylko 28 proc. z nich odwiedza placówki bankowe

0

Izba Gospodarki Elektronicznej  po raz kolejny publikuje raport poświęcony e-finansom. Jak wynika z raportu “Portfel Polaka” korzystanie z usług bankowych deklaruje 80 proc. internautów, przy czym z klasycznego kanału zarządzania kontem bankowym, czyli wizyt w placówkach, korzysta zaledwie 28% badanych. Na popularności zyskują serwisy internetowe banków (36 proc.) i serwisy mobilne (36 proc.).

Konsumenci są coraz bardziej cyfrowi i nasz raport jednoznacznie pokazuje, że dotyczy to również klientów banków. 52 proc. respondentów posiadających smartfon, dokonuje przelewów przy jego użyciu. Coraz rzadziej natomiast odwiedzamy placówki banków – przyznaje się do tego 28 proc. respondentów naszego badania, z czego 34 proc. nie pamięta terminu ostatniej wizyty. Lubimy naszymi finansami zarządzać przy użyciu laptopa lub smartfona. To sygnał dla sektora e-finansów do zwiększania dostępności i poszerzania udogodnień cyfrowych dla konsumenta. Kluczem do sukcesu jest całkowicie scyfryzowana ścieżka klienta, bo to ona decyduje o poziomie postrzegania nowoczesności i przyjazności banku. Rozwiązania cyfrowe takie, jak  webinaria, czaty dają możliwość budowania relacji z klientem poprzez edukację z zakresu usług bankowych i nie mam tu na myśli typowych ofert sprzedażowych, ale edukację merytoryczną, która w rezultacie przełoży się na wyniki sprzedażowe i wizerunkowe banków – podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Bank w domu i w kieszeni

Posiadanie konta w przynajmniej jednym banku deklaruje 80 proc. badanych Polaków. Najrzadziej korzystanie z usług bankowych deklarują mieszkańcy wsi, a także osoby w najstarszej i najmłodszej grupie wiekowej. Tu odsetek posiadaczy konta bankowego utrzymuje się w przedziale 55-60 proc.. W przypadku konsumentów korzystających z urządzeń mobilnych, z usług przynajmniej jednego banku korzysta 9 na 10 osób. Najczęściej badani konsumenci deklarują korzystanie z usług takich banków jak PKO BP, mBank, ING Bank Śląski, Pekao SA i Millenium Bank.

M – przelewy

Polacy wykorzystują swoje konto internetowe do realizacji średnio 2 aktywności związanych z finansami. Najczęściej przez Internet konsumenci robią przelewy (61 proc.) Wykonywanie przelewów za pomocą smartfona zadeklarowało 52 proc. posiadaczy tych urządzeń, przy czym aż 41% realizujących m-przelewy wskazało, że są to zwykle takie same przelewy jak kasycznie realizowane na laptopie, a 27 proc. wskazało, że w zasadzie większość przelewów robi już korzystając ze smartfona.

Czytaj również:  Nadchodzi rewolucja w rolnictwie. Polskie urządzenie w kilka minut wykryje DNA bakterii, grzybów i podpowie, jak przed nimi ochronić uprawy

Karta liderem form płatności

Karta debetowa i szybki przelew to najczęściej wykorzystywane przez Polaków produkty finansowe i transakcyjne. Przelew tradycyjny jest najczęściej wybierany przez osoby z grupy wiekowej 55+ (27 proc.), natomiast najmłodsi, w wieku 15-18 lat, preferują płatność SMS-em (23 proc.). Osoby korzystające z urządzeń mobilnych korzystają ze znacznie większej liczby produktów finansowych i transakcyjnych niż pozostali.