Klient cyfrowo dojrzały i jego wpływ na rynek pracy

0

Polski rynek e-commerce, który jest już wart 40 mld złotych, wchodzi obecnie w fazę dojrzałości. Równolegle ze zmianą zachowań konsumentów zmienia się filozofia prowadzenia biznesu. Organizacje coraz intensywniej prowadzą działalność w sieci, co wymaga od nich uwzględnienia w swoich strategiach działań zarówno elementów e- commerce’owych oraz digitalowych. Ekspertki z firmy rekrutacyjnej Michael PageAnna Iwanicz oraz Elżbieta Sobiech – komentują zmiany w tych obszarach oraz ich wpływ na rynek pracy.

Klient w Internecie…

Regularna i coraz dłuższa obecność konsumentów w Internecie zmusza firmy do zaistnienia online.
Wprowadzenie e-kanału sprzedaży dotyka wszystkich firm niezależenie od sektora. Wynika to z jednej strony z potrzeby uniezależnienia się od tradycyjnego handlu, który obecnie musi się zmierzyć z pewnymi ograniczeniami takimi jak np. zakaz handlu w niedzielę. Z drugiej zaś, aby utrzymać pozycję na rynku trzeba sprzedawać w kanałach, które są wybierane przez konsumentów i dynamicznie rosną. Chodzi tu zarówno o obecność sprzedażową, jak i komunikacyjno-wizerunkową – tłumaczy Anna Iwanicz, z zespołu Digital & e-Commerce w firmie rekrutacyjnej Michael Page.

E-commerce obecnie to nie tylko witryna internetowa umożliwiająca robienie zakupów online. To rozbudowany system rozwiązań, działań i treści pomagających użytkownikom w podejmowaniu decyzji zakupowych. Narzędzia, które jeszcze kilka lat temu znaliśmy tylko z filmów science fiction np. AI (sztuczna inteligencja), AR (rozszerzona rzeczywistość), VR (wirtualna rzeczywistość) oraz chatboty są obecnie wykorzystywane już nie tylko przez największych graczy e-commerce.

– Intensywny rozwój technologii to jednocześnie duże wyzwanie dla biznesu i pracodawców – nowe narzędzia i rozwiązania powstają tak szybko, że trudno jest wszystkim pracownikom za tymi zmianami nadążać i być na bieżąco z najnowszymi trendami. Z tego powodu poszukiwani są specjaliści z szeroką wiedzą digitalową, dobrym zrozumieniem technologii i IT, a także rozwiniętymi kompetencjami interpersonalnymi, którzy będą w stanie budować wzajemne zrozumienie pomiędzy światem biznesu i IT w organizacjach, a przede wszystkim skutecznie odpowiadać na potrzeby i oczekiwania klienta końcowego – dodaje Elżbieta Sobiech.

Czytaj również:  Wideo online na pozycji lidera

…i przed smartfonem

Czasy, gdy odpowiedzialność za aktywność w kanałach online przejmowali specjaliści z tradycyjnego marketingu czy sprzedaży, mijają. Tym bardziej, że obecnie nawet social mediaFacebook czy Instagram, również w wersji mobile – skracają drogę konsumenta do zakupu produktu. Równolegle dynamicznie rozwija się bowiem obszar m-commerce.

– Zgodnie z danymi Gemiusa blisko połowa wszystkich odsłon stron internetowych w Polsce pochodzi ze smartfonów. Warto wziąć to pod uwagę, tym bardziej, że wg GlobalWebIndex, zakupy online robi już co druga osoba. Oznacza to tym samym, że specjaliści z doświadczeniem w obszarze m-commerce będą coraz intensywniej poszukiwani – wyjaśnia Anna Iwanicz.

Rywalizacja o najlepszego pracownika

Dynamiczny rozwój e-handlu powoduje, że sukcesywnie wzrasta zapotrzebowanie w firmach na nowych pracowników z odpowiednim doświadczeniem, co przekłada się na coraz atrakcyjniejsze oferty pracy.