Licznik elektromobilności: w 2021 r. na polskie drogi wyjechało ponad 20 tys. samochodów z napędem elektrycznym

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według danych z końca grudnia 2021 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 38 001 osobowych oraz 1657 użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W ubiegłym roku ich liczba zwiększyła się o 20 253 sztuki, tj. o 93% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec grudnia 2021 r. po polskich drogach jeździło 38 001 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49%  (18 795 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 19 206 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 657 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia składała się z 10 650 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 325 136 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 651 szt. Od stycznia do grudnia 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 220 zeroemisyjnych pojazdów.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 784 punkty). 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (240 punktów).

– Za nami trudny rok 2021, w którym kryzys półprzewodnikowy spowodował bardzo duże zawirowania na rynku motoryzacyjnym. Ponieważ w pojazdach niskoemisyjnych ilość półprzewodników jest znacznie większa niż w pojazdach konwencjonalnych, tym bardziej cieszy, że rosną rejestracje samochodów z napędami alternatywnymi. W 2021 r. Polsce zarejestrowano ich ponad 34%. Warto podkreślić, że od kilku miesięcy obserwujemy znaczny wzrost liczby rejestracji hybryd plug-in, które przy właściwej eksploatacji w czasie jazdy miejskiej mają zalety samochodu elektrycznego bateryjnego zaś poza miastem mają zasięgi porównywalne z samochodami konwencjonalnymi. Rewolucja w branży motoryzacyjnej jest faktem, ale mimo tego, bieżący rok będzie czasem wytężonej pracy legislacyjnej, bo czeka nas wejście w życie kilkunastu dyrektyw i rozporządzeń, z których znaczna część będzie dotyczyła pojazdów niskoemisyjnych – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Końcówka roku, zgodnie z naszymi oczekiwaniami, zakończyła się mocnym akcentem. Biorąc pod uwagę dane z 12 miesięcy, w grudniu zarejestrowano prawie jedną piątą osobowych BEV i oddano do użytku 21% ogólnodostępnych stacji ładowania. Mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników w rok 2022 wchodzimy z dużą dawką optymizmu. W 2021 r. wielomiesięczne starania branży przyniosły wymierne efekty w postaci optymalizacji szeregu przepisów prawnych regulujących obszar zeroemisyjnego transportu, w szczególności nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ukoronowaniem intensywnego dialogu z NFOŚiGW było wdrożenie kompleksowego systemu wsparcia rynku e-mobility obejmującego jego najważniejsze komponenty: pojazdy elektryczne, stacje ładowania oraz niezbędną infrastrukturę elektroenergetyczną. To wszystko sprawia, że rok bieżący ma szansę stać się przełomowym okresem dla rozwoju elektromobilności w Polsce mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Licznik elektromobilności w 2021 r

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Branża motoryzacyjna pozytywnie o planie KE, ale apeluje o równowagę technologiczną

5 marca 2025 roku na stronie Komisji Europejskiej pojawił...
Wiadomości

Branża motoryzacyjna pozytywnie o planie KE, ale apeluje o równowagę technologiczną

5 marca 2025 roku na stronie Komisji Europejskiej pojawił...

EY: Szara strefa zmniejsza się, ale nadal generuje dużą lukę podatkową

Szara strefa, która stanowiła ok. 11,8% światowego PKB w...

Czego najbardziej boją się Polacy? Najnowszy raport o lękach i obawach

Jak wynika z najnowszej edycji raportu pt. „Bieżące lęki...

Wyprzedaż rocznika – samochody premium. Analiza rynku

Początek roku oznacza wyprzedaże rocznika, a zatem mamy dobry...

Jak AI wpłynie na polską gospodarkę? EY: więcej automatyzacji, wyższe inwestycje i zmiany na rynku pracy

Analiza wykonana przez Zespół Analiz Ekonomicznych EY Polska wskazuje,...

Rynek opon wraca na ścieżkę wzrostu. Eksperci komentują wyniki za 2024 rok

W 2024 roku sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów...

Wybory w Niemczech: Wielkie obietnice, wielkie koszty – czy gospodarka to udźwignie?

Wszystkie partie złożyły wielkie obietnice, ale czy polityka i...

Nowa strategia przemysłowa Unii Europejskiej – ekologia i konkurencyjność to dwie strony tej samej monety

Zielony przemysł jest jednocześnie bardziej konkurencyjny w skali globalnej...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie