Cena jest obecnie głównym kryterium decydującym o wyborze samochodów w firmach z sektora MŚP – wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy kupując służbowe auta, zwracają także uwagę na koszty eksploatacji oraz uniwersalność pojazdów. Jedynie dla niewielkiego odsetka respondentów priorytetem są takie kwestie, jak funkcjonalność czy reprezentacyjny wygląd firmowego samochodu.
Według danych SAMAR w 2021 roku w Polsce sprzedano łącznie 520 575 sztuk nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To o ponad 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Za wyniki te, podobnie jak w poprzednich latach, odpowiadają w dużej mierze przedsiębiorstwa, w tym firmy z sektora MŚP.
Cena zakupu samochodu najistotniejsza dla ponad 1/3 firm z sektora MŚP
Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet, 37,3 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP wybiera obecnie firmowe samochody, kierując się ceną. Dla 31,6 proc. ankietowanych ważne są koszty eksploatacji nabywanych pojazdów, a dla 23,6 proc. ich uniwersalność, rozumiana jako możliwość dostosowania parametrów aut do aktualnych potrzeb firmy.
– Przedsiębiorcy z sektora MŚP odczuwają ekonomiczne skutki spowolnienia gospodarczego wywołanego pandemią, czego przejawem jest między innymi zachowawczość w kwestiach związanych z lokowaniem kapitału w środkach trwałych, takich jak samochody. Nic więc dziwnego, że obecnie cena zakupu jest głównym czynnikiem decydującym o wyborze pojazdów do firmy. Warto jednak zauważyć, że kiedy w 2017 roku pytaliśmy przedstawicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw o to, jakimi kryteriami kierują się, wybierając samochody flotowe, najwięcej – bo aż ponad połowa – wskazało koszty eksploatacji, które obecnie znalazły się na drugim miejscu – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet. – Utrzymujący się stan niepewności w gospodarce oraz rosnące ceny pojazdów z dużym prawdopodobieństwem przełożą się na jeszcze większe zainteresowanie rynku outsourcingowymi modelami finansowania, takimi jak wynajem długoterminowy czy leasing z wysokim wykupem. Trend ten będzie dotyczył również oferty finansowania pojazdów używanych – dodaje.
Nieco ponad 18 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw kupując firmowe samochody, kieruje się swoimi wcześniejszymi doświadczeniami i wybiera marki, które już posiada w swojej flocie. Aspekty takie jak bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania pojazdów są istotne dla 8,8 proc. respondentów. Tylko niewielki odsetek ankietowanych zwraca uwagę na takie kwestie, jak względy ekologiczne (2,0 proc. wskazań), reprezentacyjny wygląd (1,8 proc.) czy funkcjonalność (1,1 proc.)
Im większa firma w sektorze MŚP, tym częściej zwraca uwagę na kwestie ekologii
Dodatkowo, jak wynika z badania, kwestie finansowe są szczególnie istotne dla średnich firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników – 54,0 proc. z nich wskazuje cenę zakupu, a 36,3 proc. koszty eksploatacji jako główne kryteria wyboru firmowych samochodów. Uniwersalność pojazdu jest natomiast dla nich o wiele mniej ważna niż dla mikro przedsiębiorstw (15,0 proc. vs 27,5 proc. wskazań). Odpowiedzi respondentów uwidaczniają ponadto, że im większa firma w sektorze, tym częściej zwraca uwagę na kwestie ekologiczne związane z firmowymi samochodami.
– Rozwiązania ekologiczne w firmowych flotach to w Polsce wciąż domena przede wszystkim korporacji oraz dużych przedsiębiorstw. Warto jednak zaznaczyć, że kwestie te powoli stają się zauważalne także dla mniejszych podmiotów. Jak wynika z badania, 2,1 proc. małych oraz 4,4 proc. średnich firm kupując służbowe samochody, bierze pod uwagę kwestie wpływu pojazdów na środowisko. Spadek cen aut z napędami alternatywnymi, nacisk opinii publicznej, uruchomiony program rządowy, rosnąca popularność rozwiązań takich jak wynajem długoterminowy oraz rozwój infrastruktury ładującej powinny sprawić, że z roku na rok odsetek ten będzie dynamicznie rósł – dodaje Bartosz Olejnik.