Małe firmy, zatrudniające od 10 do 49 pracowników, są w najlepszych nastrojach od 3 lat. Subindeks „Barometru EFL” dla tej grupy w II kwartale br. wyniósł 62,4 pkt., wyższy był tylko w II kwartale 2015 roku (65,5 pkt.). Co więcej, po raz pierwszy w historii badania, odczyt dla małych firm był wyższy niż dla średnich. Na uwagę zasługuje również fakt, że aż 47% „maluchów” liczy na wzrost zamówień na ich usługi i produkty. Odczyty dla mikro i średnich firm wyniosły odpowiednio 58,9 pkt. oraz 62 pkt.
– Drugi pomiar Barometru EFL w tym roku lekko nas zaskoczył i to bardzo pozytywnie, jeśli chodzi o różnice nastrojów pomiędzy trzema grupami przedsiębiorców w polskim sektorze MŚP. Do tej pory mieliśmy do czynienia z najwyższymi wskaźnikami wśród średnich firm, a w tym kwartale po raz pierwszy w historii naszego badania najlepsze nastroje wykazują mali przedsiębiorcy. To nas bardzo cieszy, gdyż w grupie MŚP małych firm jest zdecydowanie więcej niż średnich. Wzrost sprzedaży produktów i usług oraz więcej inwestycji z pewnością są kluczowymi czynnikami do wzrostu skali ich biznesów i awansu z poziomu małej firmy na średnią – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.
Spis treści:
Mały wielki biznes
Subindeks „Barometru EFL”, który informuje o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu, w II kwartale tego roku, po raz pierwszy w historii badania był najwyższy wśród małych przedsiębiorstw i wyniósł 62,4 pkt. Jest to wynik o 5,5 pkt. wyższy niż na początku tego roku i co ważniejsze, najlepszy od 3 lat (II kwartał 2015: 65,5 pkt.). Na taki odczyt miały wpływ przede wszystkim dobre prognozy w obszarze sprzedaży. Niemal połowa małych przedsiębiorców (47,1%) liczy na wzrost zamówień, o 7,1 pp. więcej niż kwartał wcześniej. Więcej maluchów, niż 3 miesiące temu, spodziewa się też lepszej płynności finansowej – 28,9% vs. 24%.
Mikro radzą sobie coraz lepiej
Średnie firmy oceniają swoją sytuację odrobinę gorzej niż małe – wartość subindeksu wyniosła 62 pkt., czyli tyle samo, ile w poprzednim kwartale. Na uwagę zasługują jednak również mikro firmy. Choć odczyt dla tej grupy ponownie jest niższy od odczytu dla małych i średnich firm, który wyniósł 58,9 pkt., to jest to wynik aż o 7,1 pkt. wyższy niż w I kwartale. Należy przy tym zaznaczyć, że obecna wartość indeksu wśród firm mikro jest drugą najwyższą w historii Barometru, po II kwartale 2017 (61,5 pkt.).
Im większa firma, tym chętniej sięga po leasing
Niezmiennie od początku badania zauważalna jest tendencja, zgodnie z którą, im firma zatrudnia więcej pracowników, tym częściej korzysta z leasingu. Podczas gdy wśród mikro firm 36,5 proc. zarządzających bazuje na tym produkcie, to wśród małych ten odsetek wynosi 53,6 proc., a wśród średnich podmiotów aż 2/3 przedsiębiorców finansuje swoją działalność leasingiem (65,8 proc.).
Stabilna sytuacja w MŚP
Odczyt „Barometru EFL”[1] za II kwartał tego roku wyniósł 61,2 pkt. i wyraźnie znajduje się ponad progiem OR[2]. Po trzech spadkowych kwartałach, mamy do czynienia ze wzrostem wskaźnika w porównaniu do poprzedniego kwartału – o 4,4 pkt. Lekki spadek (o 1,8 pkt.) widać natomiast w porównaniu do rekordowego odczytu sprzed roku (63 pkt.).
[1] Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 19-27 kwietnia 2018 r.
[2] Próg OR jest podstawową miarą analityczną zastosowaną do wyników badania, który stanowi algorytm stworzony na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania przedsiębiorców. Przyjmuje on wartości od 0 do 100, przy czym zagregowany wynik powyżej 50 pkt. oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju sektora MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne. Zatem poziom 50 pkt. stanowi próg OR, czyli poziom ograniczonego rozwoju.