Polska stała się prawdziwą potęgą w branży elektronicznej rozrywki i nie ma w tym stwierdzeniu ani trochę przesady. O ile polskie produkcje filmowe rzadko przebijają się na międzynarodowych rynkach, o tyle nasze gry komputerowe są rozpoznawalne na całym świecie. Utalentowani programiści, stosunkowo niskie koszty pracy i renoma tworzona między innymi przez takie tytuły jak Wiedźmin powodują, iż produkcje znad Wisły znajdują się na listach światowych bestsellerów.
Wystarczy spojrzeć na listę najczęściej sprzedawanych gier na Steam – jednej z największych na świecie platform dystrybucji cyfrowej, która zrzesza aktualnie ponad 125 milionów użytkowników i oferuje w sprzedaży ponad 20 000 gier. Przy tak dużej konkurencji nie jest łatwo się przebić, a mimo to pod koniec maja aż trzy polskie gry utrzymywały się tam w rankingu 10 największych bestsellerów.
Mowa o Moonlighter, grze przygodowej wydanej przez 11 bit studios oraz Agony i House Flipper ze stajni PlayWay. Mimo stosunkowo wysokiej sprzedaży, Agony nie zostało ciepło przyjęte przez graczy, natomiast sporym zaskoczeniem może być rewelacyjna sprzedaż i opinie o House Flipper. Rozgrywka oparta na pracach remontowych w domu okazała się strzałem w dziesiątkę, a gra o łącznym budżecie poniżej 550 tys. złotych skutecznie konkurowała z tytułami od światowych potęg, z budżetami liczonymi w kilkudziesięciu milionach dolarów.
Najbardziej udaną polską premierą tego roku była póki co gra Frostpunk od 11 bit studios. Budżet oscylujący w granicach 10 milionów złotych udało się odrobić w 66 godzin, kiedy to sprzedaż osiągnęła 250 tysięcy sztuk. Obecnie gra jest na dobrej drodze, aby osiągnąć milion kopii sprzedanych na całym świecie, zaś kapitalizacja notowanej na GPW spółki 11 bit sudios przekracza miliard złotych.
Dużo dzieje się też na małej giełdzie. Pod koniec maja swój debiut miało warszawskie studio CreativeFroge Games S.A., a kolejną Spółką, która już w połowie czerwca zadebiutuje na NewConnect, jest Ultimate Games S.A.
Ultimate Games koncentruje swoje działania na symulatorach, przede wszystkim wędkarskich. Ich flagową produkcją jest seria Ultimate Fishing Simulator, w którą można zagrać na PC, jak i Mobile. Wersję mobilną pobrało dotychczas ponad 3 miliony graczy. To oznacza stałe zyski, które pozwalają na finansowanie kilkunastu nowych gier.
Plany są ambitne. W wakacje wychodzi pełna wersja gry Ultimate Fishing Simulator na PC, a także Pro Fishing 2018 na PC – w wersji free to play. Decydujący będzie jednak przyszły rok, kiedy m.in. Ultimate Fishing Simulator wyjdzie na konsole (Nintendo Switch, PlayStation, Xbox) a także wydany zostanie Ultimate Fishing Simulator Mobile 2019. Strzałem w dziesiątkę może okazać się też współpraca z Discovery Channel, z którym Ultimate Games będzie wspólnie wydawać grę Deadliest Catch: The Game.
Polska branża rozrywki elektronicznej jest w doskonałej kondycji, rośnie w siłę i można spodziewać się kolejnych spektakularnych sukcesów. „Made in Poland” to obecnie w branży gier synonim najwyższej jakości i rozrywki na poziomie.
Autorem komentarza jest Mateusz Adamkiewicz, Wiceprezes Zarządu GameInvest Fund S.A.
Wiceprezes Zarządu GameInvest Fund S.A. odpowiedzialny za inwestycje. Wcześniej przez 10 lat pracował na stanowiskach analitycznych w domach maklerskich i sektorze bankowym. Prywatnie inwestor giełdowy.