Marcin Krasoń, Home Broker: Jak szybko sprzedać mieszkanie?

0
Marcin Krasoń, Analityk Rynku Nieruchomości Home Broker
Marcin Krasoń, Analityk Rynku Nieruchomości Home Broker

Sprzedaż mieszkania może wydawać się prosta – dziesiątki portali internetowych i biur nieruchomości dają złudzenie, że można to zrobić szybko i łatwo. Tak jednak nie jest.

Chcąc wiedzieć, jak szybko sprzedać mieszkanie, nawet bez pomocy profesjonalnego biura nieruchomości, wystarczy pamiętać o kilku najważniejszych kwestiach.

Krok pierwszy – wycena mieszkania

Zacząć należy od dobrej wyceny mieszkania – nie przeceniajmy własnej nieruchomości. Warto zorientować się, ile kosztuje metr kwadratowy na rynku wtórnym w okolicy – różnice nawet w obrębie dzielnicy mogą być duże. Najlepiej zatrudnić w tym celu osobę, która zawodowo zajmuje się wyceną nieruchomości. Musimy jednak pozostać elastyczni i gotowi na negocjacje, dlatego warto ustalić cenę początkową wyższą o około 10 proc. od oczekiwanej i zaznaczyć w ogłoszeniu, że negocjacje są możliwe.

Krok drugi – określenie grupy docelowej

Następnie, przed zamieszczeniem ogłoszenia, zastanówmy się, jaka jest nasza główna grupa docelowa. Czy mieszkań w okolicy naszej nieruchomości szukają raczej osoby młode, czy starsze? Czy jest to osiedle przeznaczone przede wszystkim dla rodzin z dziećmi, czy ma charakter „noclegowni” prężnie rozwijającego się miasta? Od tego będzie zależeć, jak sformułujemy nasze ogłoszenie, oraz gdzie je umieścimy – ludzie młodzi szukają informacji głównie w internecie, a osoby starsze – w gazetach papierowych lub na lokalnych tablicach ogłoszeń.

Krok trzeci – dobre ogłoszenie

Jeśli sprzedajemy mieszkanie samodzielnie – ogłoszenie umieszczajmy w jak największej liczbie miejsc. Nawet jeśli kierujemy ogłoszenie do osób rzadziej korzystających z internetu, czyli dojrzałych i starszych, to pamiętajmy, że oni również mogą korzystać z możliwości, jakie daje to medium. Zawrzyjmy wszystkie dobre i złe cechy naszego mieszkania. Tych drugich nie pomijajmy całkowicie, wspomnijmy o nich w tonie neutralnym. Podkreślmy te cechy, które są najważniejsze dla nabywcy zależnie od grupy docelowej. Jeśli kierujemy ogłoszenie do rodzin, młodych małżeństw, osób ustabilizowanych finansowo, podkreślmy takie atuty jak spokój, zieleń, place zabaw; dobrą komunikację z centrum miasta; bliskość sklepów, punktów usługowych, szkół i przedszkoli.

To samo ogłoszenie najlepiej zamieścić w kilku portalach lub agencjach nieruchomości, ewentualnie nieco je modyfikując. Warto zadbać o jakość zdjęć, gdyż to pierwsze, co przykuwa uwagę potencjalnych kupujących. Powinny one być robione w odpowiednim świetle, porządnym aparatem fotograficznym i raczej pokazywać całe pomieszczenie, a nie jedynie jego część. Warto skorzystać z pomocy profesjonalnego fotografa, który wydobędzie walory mieszkania, pokaże detale i zadba o techniczną jakość zdjęć. Przed sesją fotograficzną zadbajmy o porządek w mieszkaniu, ładne aranżacje, ustawmy kilka drobiazgów wnętrzarskich, które wywołują pozytywne emocje. Czasem warto zainwestować w usługę home staging (to usługa polegająca na przygotowaniu mieszkania do sprzedaży), gdyż uzyskany efekt znacznie podniesie atrakcyjność mieszkania i ułatwi jego sprzedaż w dobrej cenie. Dobrze też zamieścić w ogłoszeniu plan mieszkania.