Najchętniej wybierane prezenty

sklepy

Podczas tegorocznych Świąt Bożego Narodzenia rodzinie i przyjaciołom najczęściej podarujemy w Polsce książki (41 proc.) oraz kosmetyki i perfumy (32 proc.). Z kolei sami chcielibyśmy dostać nie tylko książki (42 proc.), które są na podium listy, ale również gotówkę (38 proc.). Jak wynika z międzynarodowego corocznego badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2014”, wybierając świąteczne prezenty pod choinkę koncentrujemy się przede wszystkim na upominkach praktycznych, kupionych w tańszych sklepach. Szczególną wagę przywiązują do tego kobiety.

Respondenci 14 spośród 17 krajów biorących udział w badaniu[1], wskazali książki jako najchętniej kupowany prezent pod choinkę. Pod tym względem różniła się tylko Rosja, gdzie wygrały kosmetyki i perfumy oraz Ukraina i RPA, gdzie z kolei królowały słodycze. Te dwie kategorie upominków znalazły się w Polsce na drugim i trzecim miejscu na podium.

Książkowe prezenty równie chętnie wręczają mężczyźni (40 proc.), jak i kobiety (43 proc.). Na zakup perfum i kosmetyków dla swoich bliskich znacznie częściej decydują się kobiety (37 proc.) niż mężczyźni (27 proc.). Wynika to prawdopodobnie z tego, że kobiety czują się pewniej i są bardziej kompetentne w tej dziedzinie.

Jaki prezent chcielibyśmy znaleźć pod choinką?
Po roku przerwy w Polsce wygrywają książki, które wybrało aż 42 proc. respondentów. Wyprzedziły one gotówkę (38 proc.), która była ubiegłorocznym zwycięzcą rankingu (46 proc.).„Pieniądze równie chętnie chcieliby dostać mężczyźni (38 proc.), jak i kobiety (37 proc.), zwłaszcza w wieku 35 – 44 lat (44 proc.) i 18 -24 lata (42 proc.). Co ciekawe, w przeciwieństwie do prezentów które sami chcielibyśmy otrzymać, gotówka nie odgrywa już tak dużej roli wśród podarunków dla naszych bliskich. Jedynie 11 proc. respondentów wskazało ją jako najchętniej ofiarowywany prezent. Wynika to prawdopodobnie z wciąż istniejących oporów przed wręczaniem pieniędzy jako świątecznego upominku” – mówi Jakub Rosiecki, Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Na trzecim miejscu wśród wymarzonych podarków tradycyjnie znajdują się kosmetyki i perfumy (27 proc.). Gdy jednak pod uwagę weźmiemy jedynie mężczyzn, to w tej grupie na trzeciej pozycji znalazły się komputery i laptopy (25 proc.). W pierwszej dziesiątce najbardziej pożądanych prezentów świątecznych po raz pierwszy w Polsce pojawiły się podarunki w formie wykupionych zabiegów upiększających, masaży oraz zabiegów w gabinetach odnowy biologicznej. Może to wskazywać na to, że coraz bardziej rośnie zainteresowanie nowoczesnymi formami prezentów, jakimi są usługi. Trzeba jednak zaznaczyć, że tylko kobiety wymieniały ten rodzaj prezentu wśród najbardziej pożądanych upominków.

Wśród pozostałych krajów biorących udział w badaniu, książki okazały się najbardziej oczekiwanym prezentem m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech i Niemczech. W większości przypadków, podobnie jak w Polsce, zastąpiły one na pierwszym miejscu pieniądze.

Prezenty dla najmłodszych

Dla dzieci poniżej 12 roku życia najchętniej kupujemy zabawki (27 proc.). Polacy wybierają przede wszystkim te o charakterze edukacyjnym (65 proc.). Dla porównania, na drugie w kolejności – zabawki tradycyjne – decyduje się 11 proc. osób. Na edukacyjny charakter zabawek uwagę zwracają przede wszystkim kobiety (71 proc. kobiet wobec 59 proc. mężczyzn). Walor ten zyskuje na znaczeniu wraz z wiekiem badanych. Zaledwie 9 proc. kupujących bierze pod uwagę aktualne trendy wśród zabawek. W Europie najczęściej edukacyjne zabawki kupują Duńczycy (75 proc.) oraz Francuzi (70 proc.). Dla nastolatków tradycyjnie najchętniej wybieramy książki (20 proc.) oraz gry (19 proc.). Rzadziej niż w ubiegłym roku jako prezent wręczymy im słodycze (13 proc.) oraz gotówkę (7 proc.).

Choć Polacy są przywiązani do tradycji Świąt Bożego Narodzenia, to jednocześnie starają się do nich podchodzić w sposób bardzo zdroworozsądkowy. Dlatego podobnie jak badani z pozostałych krajów, deklarują, że postarają się nie kupować prezentów pod wpływem impulsu. Aż 31proc. respondentów mówi, że „w większym stopniu niż w zeszłym roku” skoncentruje się na praktycznych podarunkach, a 26 proc. zakłada, że „w większym stopniu niż w zeszłym roku” będzie robiła zakupy w tańszych sklepach. Szczególną wagę przywiązują do tego kobiety.

I tak aż 29 proc. kobiet „bardziej niż w ubiegłym roku” skoncentruje się na robieniu zakupów w tańszych sklepach, podczas gdy wśród mężczyzn będzie to 23 proc. „Bardziej użytecznie prezenty niż rok wcześniej” wybierze 34 proc. kobiet i 28 proc. mężczyzn. W porównaniu do zeszłorocznych świąt, kobiety znacznie częściej niż mężczyźni zamierzają kontrolować swoje wydatki, mając na uwadze ustalony wcześniej budżet. Taką odpowiedź wybrało 19 proc. mężczyzn i aż 32 proc. kobiet.