ŚWIĄTECZNY BUDŻET POLAKÓW

0

Grudniowe wydatki Polaków utrzymają się na tym samym poziomie co w ubiegłych latach – tak wynika z ankiety przeprowadzonej w ramach PAYBACK Opinion Poll. Statystyczny Polak wyda na prezenty mikołajkowe ponad 100 zł, a na bożonarodzeniowe – od 201 do 500 zł. Sporym obciążeniem dla domowego budżetu będą także zakupy spożywcze. Konsumenci mają jednak swoje strategie zakupowe, a blisko 2/3 respondentów postara się przy okazji zaoszczędzić. Nowy Rok powitamy dość kameralnie. Kupimy głównie jedzenie i alkohol, na które przeznaczymy łącznie do 200 zł.

CZY MIKOŁAJ BĘDZIE SZCZODRY?

Wielu osobom grudzień jednoznacznie kojarzy się ze Świętami i prezentami. Blisko 80% respondentów PAYBACK Opinion Poll obdaruje swoich bliskich już na początku miesiąca, z okazji Mikołajek. Większość ankietowanych uda się po upominki do sklepów – głównie centrów handlowych (58%).

Słodycze, perfumy, kosmetyki, książki, filmy, płyty muzyczne lub gry komputerowe oraz zabawki – to od trzech lat najchętniej wybierane prezenty mikołajkowe. Ponad 40% badanych planuje wydać na nie powyżej 100 zł. Pieniądze na zakupy będą pochodzić z bieżącego budżetu domowego (70%).

OSZCZĘDZAMY NA ŚWIĘTA CZY NA ŚWIĘTACH?

Boże Narodzenie do 1 200 zł

W grudniu najwięcej pieniędzy przeznaczymy na organizację świąt Bożego Narodzenia, przy czym większości ankietowanych zależy, by utrzymać koszty na tym samym poziomie co w poprzednich latach.

Także poszczególne wydatki rozkładają się podobnie. Stosunkowo najmniej wyniesie nas drzewko i ozdoby świąteczne – 45% przeznaczy na nie do 200 zł. Przy czym taki sam odsetek badanych nie planuje w tym roku kupna choinki czy bombek. Znaczenie większe obciążenie dla portfela stanowią produkty spożywcze i prezenty. Co czwarta osoba wyda na jedzenie do 200 zł, a 41% ankietowanych zwiększy tę kwotę nawet do 500 zł. Prezenty gwiazdkowe zamierza kupić 87% Polaków. Ponad 1/3 ankietowanych przeznaczy na ten cel średnio od 201 do 500 zł. Około jedna czwarta badanych postara się jednak zamknąć w 200 zł.

Ponad połowa respondentów pieniądze na świąteczne zakupy weźmie z bieżącego budżetu domowego. Jednak 35% osób (czyli niemal dwukrotnie więcej niż w 2013 r.) ma oszczędności odłożone specjalnie na ten cel.

Prezenty: z galerii czy internetu?

Po świąteczne zakupy spożywcze – podobnie jak w ubiegłych latach – pójdziemy głównie do super- lub hipermarketów. Z kolei w poszukiwaniu upominków bożonarodzeniowych większość ankietowanych uda się – zresztą, jak co roku – do centrów handlowych (68%). Niemal połowa badanych zrobi zakupy także przez internet, a 1/3 odwiedzi też super- lub hipermarkety oraz punkty z wyspecjalizowanym asortymentem.

Czytaj również:  Trend m-commerce przyspiesza. 4 na 10 polskich e-konsumentów kupi prezenty świąteczne na smartfonie

Również i w tym roku sięgniemy po sprawdzone pomysły: słodycze (49%), zabawki (58%), perfumy i kosmetyki (63%), a także książki, filmy, płyty muzyczne i gry komputerowe (63%) – które z resztą sami chętnie byśmy dostali. Równie mocno ucieszy nas gotówka, urządzenie elektroniczne (typu laptop, notebook, czytnik ebooków czy smartfon) oraz prezent wykonany własnoręcznie.

Kogo skuszą świąteczne promocje?

Polacy starają się podchodzić do świątecznych zakupów z głową – obierając jakąś strategię. Niektóre z pewnością pozwolą zminimalizować bożonarodzeniowe wydatki – zwłaszcza że niemal 2/3 ankietowanych stara się oszczędzić na zakupach na Święta.

Niezmiennie od trzech lat wśród najpopularniejszych taktyk są:

  1. Robienie zakupów ściśle wg listy (49%)
  2. Rozkładanie zakupów – a tym samym wydatków – w czasie (46%)
  3. Kupowanie części rzeczy na wyprzedażach lub w promocji (34%).

Co ciekawe, prawie 3 razy więcej ankietowanych niż w ubiegłym roku postara się jednak unikać miejsc (np. centrów handlowych) i sytuacji (np. wyprzedaży świątecznych), w których łatwiej o nieprzemyślane zakupy.

Święta – koniecznie z rodziną!

Rodzina, tradycja, religia – według respondentów PAYBACK Opinion Poll te słowa najlepiej oddają istotę świąt Bożego Narodzenia. Większość badanych spędzi je właśnie w rodzinnym gronie – jako gospodarz (61%) albo goszcząc w domu swoich bliskich (37%). 60% ankietowanych zasiądzie do wigilijnego stołu z więcej niż pięcioma osobami.

W okresie okołoświątecznym 74% Polaków okaże pomoc najuboższym, m.in. kupując produkty marek biorących udział w specjalnych akcjach charytatywnych (29%) albo przygotowując paczki z żywnością (25%).

Sylwester – na parkiecie czy na kanapie?

Rok 2015 większość ankietowanych przywita w gronie przyjaciół (38%) albo najbliższej rodziny (34%), najczęściej w domu – bawiąc się na tzw. domówce (50%) albo siedząc przed telewizorem (31%).

W związku z tym połowa respondentów nie poniesie żadnych kosztów związanych z opłatą za wstęp, nocleg czy dojazd. Większość osób nie zamierza też wydać nic na strój czy fajerwerki (odpowiednio: 61% i 57%). Kupimy za to jedzenie i napoje wyskokowe. Nie będą to jednak duże sumy. Podobnie jak w zeszłym roku 40% ankietowanych przeznaczy na produkty spożywcze i posiłki do 100 zł. Około co czwarta osoba zwiększy tę kwotę do 300 zł. Rachunek za alkohol wyniesie do 100 zł (48%).

[1] Wg ankiet nt. grudniowych planów i wydatków Polaków przeprowadzonych w ramach PAYBACK Opinion Poll w latach 2012-2014. Wszelkie porównania do ubiegłych lat są w oparciu o wyniki wspomnianych ankiet.