Polacy znów ruszyli na zakupy. Sprzedaż detaliczna wyższa o 9,7 proc. r/r

Roman Przasnyski, główny analityk Gerda Broker
Roman Przasnyski, główny analityk Gerda Broker

Po wyraźnie słabszych wrześniowych danych, w październiku konsumenci znów śmielej ruszyli na zakupy. Sprzedaż detaliczna była wyższa niż przed rokiem o 9,7 proc. znacznie przewyższając prognozy ekonomistów, a licząc w cenach stałych wzrost sięgnął 7,8 proc.

Wyniki październikowej sprzedaży detalicznej okazały się znacznie lepsze niż się spodziewano i zdecydowanie wyższe niż miesiąc wcześniej. W tym roku wyższą dynamikę sprzedaży zanotowano jedynie w czerwcu , gdy wyniosła ona 10,3 proc. Rozczarowujące dane wrześniowe okazały się więc jedynie jednorazowym incydentem i wszystko wskazuje na to, że pozytywne tendencje są kontynuowane. Konsumpcja nadal będzie wspierać wzrost polskiej gospodarki, choć nieco słabiej niż poprzednio. Warto bowiem zauważyć, że po dziesięciu miesiącach obecnego roku sprzedaż detaliczna rośnie o 6,5 proc., podczas gdy w tym samym okresie 2017 r. wzrost sięgał 7,2 proc.

W październiku największy wzrost licząc w cenach stałych, sięgający 15 proc. zanotowano w sprzedaży towarów określanych przez GUS mianem „pozostałe”. O 11,7 proc. więcej niż przed rokiem Polacy wydali na farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny. Tylko nieco mniejszy, bo sięgający 11,6 proc. wzrost sprzedaży miał miejsce w przypadku odzieży i obuwia. O 11 proc. zwiększyła się sprzedaż paliw (w tej kategorii mieszczą się zarówno paliwa stałe, a więc węgiel, jak i ciekłe, czyli benzyna i olej napędowy oraz gazowe). Silne zwyżki cen paliw wpłynęły na sięgający aż 21,5 proc. wzrost ich sprzedaży liczony w cenach bieżących. W sklepach wielkopowierzchniowych sprzedaż była w październiku o 5,9 proc. wyższa niż przed rokiem, licząc w cenach stałych i o 6,1 proc. w cenach bieżących. Artykułów żywnościowych kupiliśmy w październiku o 1,5 proc. więcej niż w październiku ubiegłego roku (w cenach bieżących wzrost wyniósł 3,2 proc.).  O 9,7 proc. wyższa była sprzedaż pojazdów samochodowych i części do nich, a 7,5 proc. w górę poszła sprzedaż mebli oraz sprzętu RTV i AGD.

Roman Przasnyski
Główny Analityk GERDA BROKER