Polski software podbija Dolinę Krzemową

Radek Paklikowski COO MasterBorn
Radek Paklikowski, COO MasterBorn
  • Unikalny model biznesowy i portfolio złożone tylko z amerykańskich startupów to najważniejsze elementy, na jakie postawił wrocławski MasterBorn.
  • Właściciele spółki, tworząc swoją firmę software’ową, skoncentrowali się nie tyle na pisaniu dla klientów oprogramowania, ile na pomocy startupom w dopracowaniu ich modeli biznesowych oraz wskazywaniu im możliwych dróg docierania do kapitału na rozwój.
  • W samym tylko 2020 roku wspomagane przez nich startupy zdobyły w sumie prawie 16 mln USD finansowania ze źródeł prywatnych.

100% – tak rośnie MasterBorn rok do roku. Według prognoz właścicieli do końca 2021 dobije do 15 mln PLN przychodu, choć jedną ze strategicznych decyzji podjętych przez właścicieli, już na początku działalności, była całkowita rezygnacja z utworzenia działu sprzedaży. Dlaczego? Świadczenie tego typu usług jest dla amerykańskich startupów na tyle wartościowe, że firma sama wybiera klientów, z którymi podejmie współpracę.

Nasz model działania jest dla otoczenia na tyle unikalny i wartościowy, że nie musimy szukać klientów. Ci znajdują nas sami. Ich zaufanie wynika z naszego doświadczenia: budowaliśmy już własne produkty, swoje SaaS’y, pitchowaliśmy inwestorów i pozyskaliśmy pieniądze na różnych rynkach, sprzedaliśmy biznes, robiliśmy exit’y. To na tle innych software house’ów unikatowe kompetencje. Z jednej strony ciężko je skopiować, a z drugiej dzięki nim nasza oferta dobrze się spina i efektywnie działa. Nie znam drugiej firmy piszącej software, z podobną do naszej wartością dodaną dla klienta mówi Radek Paklikowski, COO MasterBorn.

Pisanie dla klientów software’u nadal jest ważną częścią biznesu MasterBorn, choć coraz częściej jest zwieńczeniem współpracy, a nie jej początkiem. Firma dobiera klientów widząc w nich potencjał biznesowy. Równie ważna jest otwartość na uwagi i wskazówki, korekty i zmiany w samym produkcie czy modelu biznesowym.

Nas interesuje nie tyle pisanie oprogramowania, ile realny udział w tworzeniu produktu lub całego biznesu. Coraz częściej zdarza się, że także my chcemy w dany biznes zainwestować dodaje Radek Paklikowski. Tak było np. z TruckMap. Uwierzyliśmy w foundera, bo ma wizję i jest skoncentrowany na tym, co robi. Mieliśmy realny wpływ na tworzenie tego biznesu, napisaliśmy software, a na koniec staliśmy się jego udziałowcami. To jest kierunek, w którym najbardziej chcemy się rozwijać jako MasterBorn dodaje Paklikowski.

W trakcie tylko ostatniego roku w ramach MasterBorn wspólnikom udało się pomóc swoim klientom w pozyskaniu ponad 16 mln USD dofinansowania. To ponad 60 mln PLN. Wszyscy klienci pochodzą z USA i póki co firma nie planuje dywersyfikacji na inne rynki.

Kultura pracy, świadomość biznesowa i możliwości (także finansowe) amerykańskich spółek są zdecydowanie większe. Ponadto jest im łatwiej wejść ze swoim produktem na rynek światowy. Są to biznesy rentowniejsze, mające znacznie większe szanse na sukces, niż lokalne spółki z Polski. Ich siła przebicia jest po prostu nieporównywalnie większa mówi Radek Paklikowski.

Właściciele MasterBorn – Amerykanin Gray Skinner i Polak Radek Paklikowski spotkali się, gdy obaj pracowali dla amerykańskiego Droplr Inc. Skinner, jako CEO, był odpowiedzialny za rozwój spółki i pozyskiwanie na ten cel kapitału. Paklikowski zaś przekonał zarząd Droplr do otworzenia biura w Polsce. Zbudował tu od postaw zespół wysoko wykwalifikowanych programistów oraz przygotował spółkę do sprzedaży. W 2019 zarząd domknął sprzedaż tej budowanej przez 10 lat firmy, za niebagatelną siedmiocyfrową kwotę USD.

MasterBorn ma swój headquarter we Wrocławiu, do tego prowadzi lokalny oddział w Kielcach. Obecnie firma zatrudnia zespół 40 wysoko wyspecjalizowanych deweloperów.