Relacja z VI Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych

VI Międzynarodowygo Kongres Firm Rodzinnych (14)

Rodzinne wartości skutecznie zwiększają wartość biznesów rodzinnych – z czym, w kontekście swoich firm i rodzin zmierzyli się uczestnicy VI Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych?

Na VI Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych 18-19 marca w Poznaniu spotkało się ponad 350 członków biznesów rodzinnych z Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Szwajcarii oraz ok. 50 ekspertów, którzy na co dzień wspierają przedsiębiorców w takich obszarach jak: międzypokoleniowa strategia biznesu i rodziny, sukcesja, prawo, podatki, internacjonalizacja, komunikacja, digitalizacja, akwizycje, wsparcie inwestycji, dofinansowanie, czy zarządzanie firmą rodzinną z perspektywy managera zewnętrznego.

W trakcie dwóch dni miały miejsce prelekcje przedsiębiorców rodzinnych, którzy przedstawiali swoje wewnętrzne mechanizmy i zasady funkcjonowania rodziny właścicielskiej w biznesie i odziaływania biznesu na rodzinę. Ekspertów z Polski i zagranicy przedstawili najważniejsze trendy i wyzwania czekające w najbliższym czasie rynek przedsiębiorczości rodzinnej. Ponadto kongres obfitował w zdywersyfikowane tematycznie panele dyskusyjne, praktyczne warsztaty tematyczne w oparciu o konkretne studia przypadków, podpisanie konstytucji jednej z rodzin biznesowych oraz absolutną nowość na kongresie, która mocno wpłynęła na emocjonalno-biznesowe aspekty rodzin biznesowych. Tą nowością było połączenie biznesu ze sztuką i teatralny spektakl trupy teatralnej pt. „W rodzinnym zwierciadle”, do którego zaangażowaliśmy profesjonalnych aktorów, aby pokazać to co jest najbardziej skomplikowane w relacjach firmowo rodzinnych. Przyjrzeliśmy się z bliska rodzinie biznesowej, która staje nagle przed wyzwaniem sukcesji. Mocno emocjonalny wydźwięk spektaklu zasiał w świadomości rodzin biznesowych prawdziwy obraz tego, jak wiele tematów należy jeszcze poruszyć i wyjaśnić wewnątrz samej rodziny właścicielskiej, by móc w ogóle myśleć o skutecznej sukcesji.

Cel organizacji kongresu od początku był jasny. Instytut Biznesu Rodzinnego realizując swoją misję wspierania w rozwoju i sukcesji polskich przedsiębiorców rodzinnych chciał przekazać im najlepszą nie tylko na polskim, ale i na europejskim rynku wiedzę o skutecznym prowadzeniu biznesu jako rodzina.  Pierwszy blok tematyczny, który rozpoczął się tuż po zainaugurowaniu przez dr Adriannę Lewandowską, Prezesa Instytutu Biznesu Rodzinnego (IBR) oraz prof. Macieja Stradomskiego, Przewodniczącego Rady Programowej IBR należał do jego gości honorowych. Tak więc na scenie pojawił się Stefan Hipp, trzecie pokolenie z firmy HiPP, który aktualnie jako Prezes rodzinnej firmy opowiedział uczestnikom kongresu o tym jak w jego rodzinie od pokoleń kultywuje się obietnicę złożoną przez jego pradziadka o dostarczaniu najwyższej jakości produktów. Stefan Hipp opowiedział swoją filozofię prowadzenia rodzinnego biznesu, swojej roli jako pośrednika pomiędzy przeszłością, a przyszłością rodzinnego dziedzictwa, którego rodzina w sztafecie pokoleń wypracowała odpowiednie mechanizmy funkcjonowania członków rodziny w firmie. Tak opracowane zasady Ładu Rodzinnego pozwalają im odpowiednio przygotować rodzinę na długowieczność.  Kolejnym, który skradł show, był Daniel Hager, CEO rodzinnej firmy Hager Group, która choć zatrudnia na świecie ponad 11500 pracowników, to dalej pozostaje niezależną firmą rodzinną, która ani myśli by zamieniać się w korporacje. Przez dekady funkcjonowania firma wypracowała odpowiednie mechanizmy zarządzania i nadzoru nad biznesem, a także stworzyła swoją własną konstytucję firmy rodzinnej, która jest dla rodziny Hager swoistym kodeksem postępowań i drogowskazem, by wesprzeć firmę w dążeniu do upragnionej wielopokoleniowości, która jest największym marzeniem naszego honorowego gościa,

Po gościach z zagranicy odbyło się wystąpienie całej rodziny, prawdopodobnie najbardziej znanej i najstarszej rodziny biznesowej w Polsce – familii Kruków, którzy świętować będą niedługo blisko 200 lecie jubilerskiej tradycji. Wojciech senior, mama Ewa, Ania Kruk i Wojtek junior opowiadali o sprawach trudnych, rodzinnie skomplikowanych. Jako rodzina Krukowie kilkukrotnie tracili biznes, czy to z powodów politycznych, czy wrogiego przejęcia, jednakże zawsze po tych dramatach rodzinnych potrafili się podnieć i odbudować, działając jako silna rodzina. Wystąpienie Kruków było o tyle niesamowite, gdyż trochę znudziło nas, samych organizatorów słuchanie kolejnego success story przedsiębiorcy, który znany jest z pierwszych stron gazet, który wygrzewa się w blasku swojego sukcesu i oczekuje poklasku w swoim wystąpieniu. Postanowiliśmy cofnąć się dwa kroki dalej i spojrzeć na firmy rodzinne oczami większej głębi. Chcieliśmy pokazać Siłę jaką daje rodzina, siłę jaką daje rodzinność i siłę jaką daje determinacja firmy do osiągnięcia długowieczności. Długo zastanawialiśmy się, kto mógłby i przede wszystkim w jaki sposób opowiedzieć tak trudną, a zarazem piękną biznesowo-rodzinną historie. Szybko przekonaliśmy się, że dokonaliśmy właściwego wyboru. Rodzina Kruk, stojąca za sukcesem W.Kruk pisze obecnie nowy rozdział swojej biznesowej historii jako marka Ania Kruk, nieustannie pozostając rodzinną firmą.

Kongres to również dyskusja panelowa z udziałem przedsiębiorców i ekspertów, którzy łącznie w 8 panelach dyskusyjnych bardzo wysoko podnieśli merytoryczna poprzeczkę. Sesję Panelową A otworzył moderator z Banku BGŻ BNP Paribas, Andrzej Ząbek, który w gronie panelistów, w którym uczestniczyli m.in. ojciec i syn: Jan Motz z Capital Park S.A. oraz Mikołaj Motz z Mount TFI rozmawiali o wyzwaniach stojących przed firmami rodzinnymi w trzech obszarach dywersyfikacji: wiedzy, władzy i majątku. Drugi panel dyskusyjny moderowany był przez Przemysława Mitraszewskiego z LightHouse i dotyczył bardzo ważnego w firmach rodzinnych tematu jakim jest komunikacja rodzinności firmy w biznesie, komunikacja w procesie sukcesji. O tym, czy firma rodzinna to marka i jak skutecznie łączyć wizerunek właściciela z marką firmy rozmawiali Sławomir Łoboda z LPP, Ewald Raben z Raben Group, Piotr Chełmiński z Profim oraz Marcin Zachowicz z TDJ. Nasz głos w tej dyskusji reprezentowała Pani Prezes – dr Adrianna Lewandowska. Nie mogło zabraknąć coraz bardziej popularnego w polskich biznesach rodzinnych, które chcą dokonać sukcesji własności, a nie koniecznie angażować swoich sukcesorów z rodziny do zarządzania firmą. Krzysztof Dąbrowski z Pedersen&Partners moderował dyskusję z udziałem managerów zewnętrznych, którzy mieli ogromne doświadczenie m.in. z piastowania funkcji członków rad nadzorczych w wielu rodzinnych firmach. Swoimi doświadczeniami dzielili się m.in. eksperci Jacek Woźniak, Agata Gładysz oraz Jacek Osowski. Z kolei Kancelaria Ożóg Tomczykowski pokazała uczestnikom kongresu jakie możliwości niesie ze sobą coraz bardziej popularna struktura prowadzenia rodzinnego biznesu – fundacja rodzinna. Moderowana przez Pawła Tomczykowskiego i Katarzynę Karpiuk dyskusja z udziałem Henryka Orfingera z Dr Irena Eris oraz Andrzeja Szymańskiego z Lars S.A. i Wojciecha Piaseckiego z Torf Corporation dała gościom naszego kongresu praktyczną wiedze na temat tej formy prowadzenia rodzinnego biznesu. Kwestiami Ładu Korporacyjnego w firmie rodzinnej zajął się Abris. Monika Nachyła w dyskusji m.in. z Danutą Czajką z DOT2DOT oraz Dariuszem Bąkowskim z WDX uwzględnili w swojej dyskusji takie aspekty jak bezpieczeństwo, transparentność i profesjonalizacja jako efekty właściwie skonstruowanego systemu nadzoru właścicielskiego.  Czasami jest też tak, że rodzina biznesowa kontynuuje swój biznes w zupełnie innej branży niż zaczynała. Dokonuje tego poprzez sprzedaż swojej działalności i inwestycje w rozwój nowych obszarów rodzinnego biznesu. Marta Widz z IMD oraz Michał Wojewoda z IBR rozmawiali o dywersyfikacji działań rodziny biznesowej po sprzedaży firmy z rodziną Duda, właścicielami Duda Holding. Reprezentowani byli przez trójkę rodzeństwa: braci Macieja i Wojciecha Duda oraz siostrę Bognę Duda-Jankowiak. Przez pryzmat dwóch pokoleń w biznesie spojrzał IBR oferując gościom kongresowym panel dyskusyjny „Jaki nestor taki sukcesor? Jak wyrosnąć w cieniu drzewa genealogicznego i skutecznie przejąć zarządzanie firmą.” Moderowana przez Łukasza Tylczyńskiego z IBR dyskusja spojrzała na rodzinne w firmy w trzech perspektywach: nestora – ojca, założyciela firmy; sukcesora/sukcesorki – dziecka, przejmującego firmę oraz z perspektywy managera zewnętrznego, który często pojawia się jako pomost pomiędzy dwoma pokoleniami w biznesie. W dyskusji wzięli udział Stanisław i Adam Tępińscy z Ceramiki Paradyż, Robert i Anna Andre z Andre Abrasive Articles oraz Grzegorz Wróbel, manager zewnętrzny w firmie rodzinnej Blachotrapez. Sesje panelowe wieńczyła dyskusja o megatrendach wpływających na funkcjonowanie rodzinnych biznesów. Moderowana przez Dariusza Stasika z W.P.I.P dyskusja pokazała szanse i zagrożenia dla firm rodzinnych, które niesie ze sobą rozwój nowych technologii i globalnych trendów. W rozmowie uczestniczyli Sława Madelska z YES, Ryszard Wtorkowski z LUG S.A. oraz Bogdan Koczorowski z Lewandowska i Partnerzy Family Business Consulting.

Pierwszy dzień kongresu wieńczył wspomniany już wcześniej spektakl z udziałem trupy teatralnej a podczas części wieczornej kongresu swoją konstytucję podpisała uroczyście rodzina Andre, która prowadzi firmę Andre Abrasive Articles.

Drugi dzień zainaugurowany został panelem dyskusyjnym o przyszłości firm rodzinnych, w którym wzięli udział właściciele rodzinnych biznesów: Bogusław Kowalski z Graal, Stanisław Tępiński z Ceramiki Paradyż, Marcin Ochnik z Ochnik, Leszek Krysieniel z 4Kraft oraz Jerzy Śledziewski z BGŻ BNP Paribas. Uczestnicy debatowali m.in. o konfrontacji tradycją z potrzebą innowacji w rodzinnym biznesie, o tym co stanowi większe zagrożenie – rodzina czy biznes? Nie zabrakło tematów o zderzeniu misji młodego pokolenia z wizją nestora oraz o procesie sukcesji. Następnie na sali głównej Joanna Wierzejska i Piotr Andrzejczak z kancelarii DZP przedstawili przedsiębiorcom rodzinnym najważniejsze zmiany prawne i podatkowe w 2019 roku, do których przedsiębiorcy muszą się przygotować. Z kolei Mateusz Gordon z PwC opowiedział słuchaczom o tym jak łączyć tradycyjną sprzedaż z kanałami cyfrowymi w firmach rodzinnych.

To co odróżnia nasz kongres od wszystkich innych to praktyczne sesje warsztatowe, które odbyły się równolegle w trzech równoległych sesjach. Warsztatów było 9, a każdy z uczestników kongresu mógł wziąć udział łącznie w 3 wybranych przez siebie obszarach. A tematy były mocno zdywersyfikowane, oto one:

  • SUKCESja w drodze do budowania wielopokoleniowej firmy rodzinnej – prowadzona przez kancelarię Grabowski i Wspólnicy
  • Jak efektywnie łączyć tradycją sprzedaż z kanałami cyfrowymi – prowadzona przez PwC
  • Zarząd sukcesyjny – jak zapewnić ciągłość firmie w razie śmierci właściciela – prowadzona przez kancelarię DZP
  • Skalowanie biznesu i budowanie wartości firmy rodzinnej – prowadzony przez CMT Advisory
  • Czy innowacje zarezerwowane są tylko dla Doliny Krzemowej – jak wprowadzać strategiczne zmiany w modelu biznesowym firmy rodzinnej? – prowadzony przez Lewandowska i Partnerzy Family Business Consulting
  • Jak Inwestować poza własną firmą by zapewnić większe bezpieczeństwo finansowe rodziny? – prowadzony przez OPOKA TFI
  • Sposób na efektywną firmę w czasach rosnących kosztów. Jak skutecznie przeprowadzić w firmie transformację Lean – prowadzony przez TDJ
  • Najdroższe jest czekanie – czyli jak finansować rozwój przedsiębiorstwa – prowadzony Polski Fundusz Rozwoju
  • 5 filarów szczęśliwej rodziny – tworzenie wspierającej rodziny – prowadzony przez IBR

Ostatni blok wystąpień kongresowych dotyczył budowania silnej rodziny i silnej firmy. Swoją prelekcję wygłosiła Manuela Matzener, która opowiedziała gościom kongresu jak w Austrii wyglądają mechanizmy budowania wewnątrz rodziny właścicielskiej konkretnych relacji firmowych, które mają swoje przełożenie na biznes.

Zwieńczeniem całego kongresu było wspólne wystąpienie dr Adrianny Lewandowskiej i prof. Jacka Santorskiego pt. „zdrowa rodzina… zdrowa firma”, w którym eksperci przedstawili zależności i zmiany jakie muszą nastąpić wewnątrz rodziny biznesowej i firmy rodzinnej, by firma miała szansę na sukces w sztafecie pokoleń.

Kongres jak co roku przykuł dużą uwagę mediów, środowiska family business jak i samych przedsiębiorców.

Już teraz zachęcamy do zarezerwowania sobie w kalendarzach daty 16-17 marca 2020 – VII Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych.