Robot na wynajem i nowa platforma dla freelancera od Antal

Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International
Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International

Zmiany są nieodłącznym elementem ewolucji, której wymaga dzisiejszy rynek pracy – mówi Artur Skiba, Prezes Antal. Właśnie dlatego firma sięga po nowe rozwiązania. Są nimi: Agencja Pracy Robotów, dzięki której firmy będą mogły wypożyczyć robota do najbardziej powtarzalnych procesów oraz REX, czyli platforma opierająca się na modelu crowdstaffingowym. Na czym polegają?

Jak wynika z danych GUS – nigdy nie powstało tak dużo wakatów jak w pierwszym półroczu 2018 roku – 426 tys. nowych miejsc pracy. Jednocześnie nieobsadzonych jest 165 tys. stanowisk. Problemy z pozyskiwaniem pracowników, brak kandydatów oraz odpowiednich kwalifikacji niezbędnych szczególnie na stanowiskach specjalistycznych, stanowi dziś barierę do rozwoju firm. Stąd aż 72% pracodawców przyznaje, że potrzebuje wsparcia nowych technologii w docieraniu do kandydatów i pozyskiwaniu ich aplikacji.

Agencja Pracy Robotów, czyli robot na wynajem

W 2018 roku Antal zatrudnił w swoich szeregach wirtualnego pracownika – Bonifacego. Bonifacy jest robotem, algorytmem napisanym we współpracy konsultantów Antal wraz z partnerem zewnętrznym. Robot szybciej od ludzi przeprowadza rekrutację i skraca proces o jedną trzecią. Można mu przekazać najbardziej pracochłonne i kosztowne zadania takie jak poszukiwanie kandydatów lub rozmowę wstępną. Bonifacy został stworzony właśnie w celu maksymalizacji efektywności tej części procesu. Po sukcesie wdrożenia firma zdecydowała się na rozszerzenie działalności i stworzenie Agencji Pracy Robotów, która umożliwi pracodawcom wynajem wirtualnych pracowników do realizacji najbardziej powtarzalnych procesów. Przykładowo robot może wystawiać i księgować faktury, wprowadzać zlecenia do systemu, zamykać rachunki bankowe, weryfikować klientów czy wysyłać zamówienia. Rozwiązanie może zostać zaadaptowane w branżach takich jak: księgowość, finanse, bankowość, controlling czy logistyka.

Jak to działa?

Najpierw należy przeanalizować, czy dany zakres obowiązków pracownika, jest na tyle zaawansowany, że wymaga optymalizacji. Po wstępnych szacunkach możliwe jest programie rozwiązania, które trwa od 7 do 40 dni. Następnie Antal wypożycza robota z kosztem miesięcznym porównywalnym do wynagrodzenia 1 pracownika i na bieżąco wspiera proces jego pracy. Dzięki temu firma nie ponosi kosztów wyprodukowania i zakupu robota oraz może przetestować rozwiązanie ocenić zwrot inwestycji czy zdecydować o zatrudnieniu kolejnych robotów do swojej organizacji.

Platforma REX dla freelancera

Drugim rozwiązaniem jest platforma REX (Recruitment Exchange) – oparta na modelu, w którym wybrany projekt rekrutacyjny jest udostępniany grupie rekruterów, pracujących na zasadach freelance. Bezpośrednim beneficjentem jest firma, która ma dostęp do szeregu rekruterów docierających do wyspecjalizowanych kandydatów w możliwie krótkim czasie. Z kolei freelancerzy, którzy nie są zainteresowani pracą na tzw. etacie, cenią sobie niezależność, potrafią pracować samodzielnie i są ekspertami rynku w ramach swojej specjalizacji – mogą liczyć na wsparcie Antal w rozwoju swoich kompetencji oraz marki osobistej. Firma daje gwarancję bezpieczeństwa realizacji projektów rekrutacyjnych, jak również zapewnia zaplecze prawne, przygotowanie umów, specjalistyczne szkolenia branżowe czy rozwój indywidualnego biznesu.

Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International
Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International

Jak podkreśla Artur Skiba, prezes Antal: rynek rekrutacji nie wymaga rewolucji tylko ewolucji. Dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie nowego, holistycznego modelu współpracy z klientami, kandydatami i rekruterami. Przeniesienie procesów rekrutacyjnych do świata cyfrowego oraz automatyzacja najbardziej powtarzalnych zadań, pozwoli przedsiębiorstwom na stabilny rozwój, skuteczne pozyskiwanie pracowników czy skupienie się na rozbudowie bardziej zaawansowanych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa – dodaje Skiba.