Według szacunków zawartych w raporcie PMR „Marki własne detalistów w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020”, rynek marek własnych w Polsce wzrośnie o 6,6% w 2015 roku i osiągnie wartość 44,4 mld zł. Perspektywy rozwoju są dobre, jednak do 2020 r. rynek nie powtórzy już takich wzrostów jak w latach 2009-2012.
Wolniejszy wzrost rynku jest pochodną niższych wzrostów sprzedaży marek własnych w dyskontach, odpowiadających obecnie za 66% jego wartości. Dotyczy to zwłaszcza lidera rynku, Biedronki, w której udział marek własnych w obrotach jest z każdym rokiem niższy (aktualnie wynosi ok. 50%, podczas gdy jeszcze w 2009 r. udział ten wynosił 58%). Podobny trend zaobserwować można na przykładzie Lidla, który również w ostatnim czasie mocno poszerzył ofertę produktów markowych.
Ponadto, należy zauważyć, iż wszystkie największe sieci handlowe już oferują marki własne w najszybciej rotujących kategoriach, więc kolejne wprowadzane produkty nie będą przynosiły już tak spektakularnych wzrostów na obszarze całego rynku. Ponadto, rozwój oferty ilościowej będzie hamowany chociażby przez powierzchnię sklepów handlowych. Tak więc wzrost rynku w kolejnych latach będzie przede wszystkim efektem większego popytu na produkty marek własnych, które z roku na rok cieszą się większym zaufaniem, w drugiej kolejności – rozwoju oferty ilościowej.
Nie oznacza to jednak, że liczba marek własnych w sieciach nie będzie rosnąć. Zwłaszcza supermarkety coraz mocniej stawiają na markę własną. Sieci, które znacznie zwiększyły ten asortyment w ciągu ostatniego roku/dwóch lat to m.in. Stokrotka, Polomarket, Piotr i Paweł czy Alma.
Również sklepy małego formatu (obecnie trzeci największy kanał dystrybucji marek własnych) to segment, w którym dokonuje się największy wzrost sprzedaży marek własnych. Ich dynamiczny wzrost jest rezultatem wprowadzania i rozwijania oferty marek własnych przez wszystkich dużych dystrybutorów hurtowych, specjalizujących się zarówno w produktach spożywczych, jak i chemicznych. Należą do nich: Makro Cash & Carry, Grupa Eurocash, Grupa Specjał, Interchem czy Delko. Firmy te obsługują około jedną trzecią rynku spożywczego w Polsce.
Za wzrostem rynku marek własnych w kolejnych latach przemawiają także zmiany w zakresie oferty produktowej, które zachodzą na rynku w ostatnich latach. Sieci starają się walczyć z konkurencją oferując klientom coraz szerszy wachlarz produktów, często zdrowszych, z kategorii premium, z zagranicy.
Do najważniejszych trendów produktowych należą:
– Nacisk na produkty świeże: owoce i warzywa, a także pieczywo; część sieci uruchomiła w sklepach minipiekarnie do wypieku pieczywa na miejscu (np. Lidl, Biedronka, Kaufland).
– Zdrowsza żywność – ograniczanie ilości soli, cukru, chemicznych dodatków i konserwantów w żywności, np. Biedronka, Alma.
– Żywność Eko/Bio/Organic – produkty rolne pochodzące z gospodarstw z certyfikatem ekologicznym np. Tesco Organic, Auchan Bio, Piotr i Paweł Bio.
– Produkty premium, np. importowane z Francji – Intermarche, Carrefour; marka Deluxe w Lidlu, czy La Speciale w Biedronce. Ich znaczenie, podobnie jak marek własnych w segmencie bio/eko, będzie rosło, z uwagi na pogłębienie trendu zdrowego odżywiania.
– Więcej artykułów niespożywczych – bogatsza oferta kosmetyków (Biedronka, Lidl, Netto), a także odzieży, artykułów sportowych (Lidl), marka odzieżowa F&F oraz dziecięca Tesco Loves Baby w Tesco.
– Zatrudnianie znanych osób do promocji własnych produktów – Lidl (kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, czy aktualnie Dorota Wellman), Tesco (Robert Makłowicz), Eurocash (Ewa Wachowicz).
Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. Marki własne detalistów w Polsce 2015.