Strategia retencji pracowników w procesach fuzji i przejęć jest kluczowym elementem powodzenia transakcji

W trakcie fuzji i przejęć dochodzi do połączenia zespołów, procesów organizacyjnych, sposobów pracy, wizji i kultur firm będących w procesie integracji. Skuteczni inwestorzy są świadomi złożoności procesu integracji i już na etapie poszukiwania firm do przejęcia zwracają uwagę na kwestie zasobów ludzkich, a następnie odpowiednio je analizują podczas Due Diligence w kontekście celów transakcji. Kluczowa jest również umiejętność zarządzania nimi podczas każdego etapu transakcji.

W czasie procesu fuzji lub przejęcia innej firmy wiele organizacji koncentruje się na zatrzymaniu kadry kierowniczej przejmowanej spółki, nie uwzględniając pracowników na niższych stanowiskach, od których w dużym stopniu zależy utrzymanie bieżącej działalności i jej rozwój. Obawy, niepewność i stres, które pojawiają się wśród pracowników na każdym etapie transakcji M&A, od ogłoszenia transakcji, poprzez jej zamknięcie, aż po integrację po jej zakończeniu, mogą doprowadzić do utraty trudnych do zastąpienia osób.

Badania rynkowe pokazują, że pracownicy organizacji przejmowanej są dwa razy bardziej skłonni do odejścia niż pracownicy podmiotu przejmującego. Niestety, w największym stopniu dotyczy to najbardziej kompetentnych osób, ze względu na to, że mają wiele możliwości i perspektyw na rynku pracy. Dużym wyzwaniem podczas przeprowadzania transakcji jest też integracja odmiennych kultur organizacyjnych spółek. Skuteczna realizacja celów integracji wymaga holistycznego podejścia do retencji konkretnych grup pracowników w zaistniałych okolicznościach.

Profesjonalnie opracowana strategia retencji i zaangażowania pracowników i dwustronna komunikacja są niezbędne w procesie fuzji i przejęć.

Firmy planujące przejęcie lub fuzję z innym podmiotem powinny przygotować strategię retencji pracowników dla każdego z trzech etapów transakcji. Przed podpisaniem umowy transakcyjnej należy zidentyfikować najbardziej kluczowe osoby (tzw. talenty) na różnych szczeblach organizacji, dokonać oceny potencjalnego ryzyka oraz określić priorytety retencyjne. Pomiędzy ogłoszeniem transakcji, a jej zamknięciem, niezbędne jest zabezpieczenie know-how posiadanego przez pracowników. Kluczowa jest bezpośrednia komunikacja kadry zarządzającej z pracownikami oraz przygotowanie oferty dla pracowników – np. bonusów retencyjnych. W ostatnim etapie, jakim jest integracja po zakończeniu transakcji, należy wdrożyć długofalową propozycję rozwiązań i benefitów dla pracowników połączonych firm – czyli Employer Value Proposition, która ma na celu utrzymanie pracowników w organizacji – mówi Iwona Sprycha, Partner, Szef Zespołu HR Advisory & Change Management oraz Szef Zespołu Forensic w Departamencie Deal Advisory w KPMG w Polsce.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

„Nareszcie” – przedsiębiorcy o nowym podejściu Premiera Tuska do gospodarki

Podczas spotkania Premiera Donalda Tuska z przedstawicielami przedsiębiorców i...

Wrocław z własnym Ośrodkiem Innowacji

Wrocławski Park Technologiczny, jeden z największych parków technologicznych w...

97% CEO planuje wdrożenie AI, ale tylko 1,7% jest na to gotowych – raport Cisco

97% prezesów firm planuje wdrożenie AI, lecz tylko 1,7%...

KPMG: ROI z inwestycji w AI w finansach przekracza oczekiwania 57% firm

24% organizacji wdraża AI w finansach w zaawansowanym zakresie...

Zarządzanie zespołem pracowników – Jak to robić skutecznie?

Efektywne zarządzanie zespołem pracowników to fundament dobrze funkcjonującej organizacji....
Wiadomości

„Nareszcie” – przedsiębiorcy o nowym podejściu Premiera Tuska do gospodarki

Podczas spotkania Premiera Donalda Tuska z przedstawicielami przedsiębiorców i...

KPMG: ROI z inwestycji w AI w finansach przekracza oczekiwania 57% firm

24% organizacji wdraża AI w finansach w zaawansowanym zakresie...

97% CEO planuje wdrożenie AI, ale tylko 1,7% jest na to gotowych – raport Cisco

97% prezesów firm planuje wdrożenie AI, lecz tylko 1,7%...

Wrocław z własnym Ośrodkiem Innowacji

Wrocławski Park Technologiczny, jeden z największych parków technologicznych w...

Zarządzanie zespołem pracowników – Jak to robić skutecznie?

Efektywne zarządzanie zespołem pracowników to fundament dobrze funkcjonującej organizacji....

Kobiety we władzach spółek GPW – kryterium 30% spełnia jedynie 1/5 firm

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych...

Ostrożny optymizm. Które sektory przyciągną najwięcej inwestycji w 2025 roku?

Żyjemy w świecie, w którym zmiany gospodarcze, społeczne i...

Perspektywy CFO na 2025 rok: 41% dyrektorów finansowych wskazuje cyfryzację i automatyzację jako kluczowe szanse biznesowe

Transformacja cyfrowa, automatyzacja procesów oraz zrównoważony rozwój – to...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie