Technologie krakowskiej spółki Ailleron zrewolucjonizują światowe finanse?

biuro

Według danych Fed (The Federal Reserve System) w 2015 r. w samych Stanach Zjednoczonych już 43% osób posiadających telefon komórkowy i konto bankowe używało bankowości mobilnej[1]. Banki na całym świecie wykonują krok naprzód – nowe technologie, zwłaszcza wirtualne oddziały oraz bankowość mobilna, stają się obecnie ich głównym motorem napędowym. Polska ma w tej rewolucji swój znaczący udział. Krakowska firma informatyczna Ailleron SA dostarcza swój flagowy produkt , pozwalający bankom i ich klientom w pełni korzystać z dobrodziejstw bankowości mobilnej, już do kilkunastu placówek na całym świecie. Zjednoczone Emiraty Arabskie, Malezja, Singapur, Grecja czy Brazylia to dopiero początek jej ekspansji. Czy polska myśl technologiczna zamieni tradycyjne banki na wirtualne oddziały?

Polska bankowość internetowa i mobilna jest obecnie jedną z najbardziej innowacyjnych i intuicyjnych na świecie. Poziom jaki osiągnęliśmy zawdzięczamy przede wszystkim klientom. To właśnie oni wymusili na instytucjach finansowych konsekwentny proces digitalizacji oraz cyfryzacji oferowanych przez nich produktów i usług. Polacy na tle zachodnich sąsiadów wydają się bardziej odważni. W większości nie boją się zmian jakie niosą za sobą nowinki technologiczne. Wiedzą, że ułatwiają im one codzienne funkcjonowanie i zaoszczędzają czas. Dzięki takiemu podejściu utworzenie pierwszych na świecie „wirtualnych oddziałów” banków było w naszym kraju tak naprawdę kwestią czasu. Nasz autorski produkt – LiveBank – idealnie wkomponował się w czas zmian na globalnym rynku bankowym, dzięki czemu Polska stała się pionierem i trendsetter’em w zakresie najnowszych technologii dla banków. To właśnie w naszym kraju 3 z 5 największych banków wdrożyło LiveBank, a kolejne już niedługo otworzą swoje wirtualne oddziały. Inne technologie związane z nowoczesną bankowością dostarczamy do aż 11 banków z polskiej listy TOP20. Można więc powiedzieć, że odmieniamy oblicze polskiej bankowości. Byłaby to jednak tylko część prawdy biorąc pod uwagę doskonały odbiór LiveBank za granicą – i to w bardzo różnych kulturowo obszarach, co tylko potwierdza uniwersalność naszego rozwiązania – mówi Piotr Skrabski, Dyrektor Generalny LiveBank w Ailleron SA.

Małopolska spółka może już się pochwalić wieloma zagranicznymi sukcesami na kilku kontynentach, w ramach których coraz większy udział stanowią właśnie wdrożenia LiveBank. Wirtualne oddziały stworzono do kompleksowej obsługi klientów w kanałach wideo, audio i czat, przy czym to właśnie kanał wideo zasługuje na największą uwagę. LiveBank pozwala uzyskać bardzo wysoką jakość obrazu po stronie klienta, a co za tym idzie wygodę jego obsługi. To co jest bardzo istotne dla banków – LiveBank jest osadzony w ich procesach biznesowych i zakorzeniony w sercu architektury systemu bankowego, co daje więcej możliwości i zapewnia nieosiągalny do tej pory stopień bezpieczeństwa, będący kluczowym czynnikiem dla instytucji finansowych pod każdą szerokością geograficzną. Nic więc dziwnego, że proces tworzenia wirtualnych oddziałów banków nabiera tempa w tak różnych krajach jak Niemcy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur czy Malezja, nie wspominając o Polsce.

Nasze plany na najbliższą przyszłość obejmują rozszerzenie usługi LiveBank na 7 kolejnych krajów, włącznie z gigantycznym rynkiem chińskim. Trwają rozmowy o kolejnych po Commerzbanku wdrożeniach na rynku niemieckim, a także m.in. w Grecji, czy Brazylii. Dynamika wzrostu wdrożeń i tak dobre reakcje z różnych stron świata sprawiają, że musimy konsekwentnie kontynuować obraną strategię ekspansji. – mówi Tomasz Maciantowicz odpowiedzialny za sieci partnerskie LiveBanku.

Najnowsze trendy redefiniują cały obszar usług, w tym także sektora bankowego. Pojawienie się konsumentów, u których dominuje portfel mobilny, sprawiło, że banki muszą na nowo poszukiwać kanałów komunikacji z nowym pokoleniem. Według ekspertów w najbliższych latach przeciętny klient będzie odwiedzał placówkę bankową raz w roku, a 40% z nich nie będzie przychodzić do oddziałów w ogóle. Odpowiedzią na to zjawisko okazuje się zintensyfikowanie automatyzacji na linii bank-klient. Jednym ze sposobów na osiągniecie tego celu jest wdrożenie platform oferujących usługę wirtualnego banku w urządzeniu klienta, co wprowadza nowoczesną bankowość na zupełnie nowy poziom.

Wirtualne oddziały to głęboka zmiana w relacjach między bankiem a klientem. Ich wdrożenie kompleksowo i w realny sposób wpływa na prowadzony przez banki biznes umożliwiając efektywniejszą akwizycję klientów, zwłaszcza tych zorientowanych na wykorzystanie technik mobilnych, a jak wiemy ten odsetek sukcesywnie rośnie. To jednak nie jedyna akwizycyjna zaleta wirtualnych oddziałów – znacznie rozszerzają też one pole możliwości w przypadku cross-selingu szerokiej gamy produktów finansowych oferowanych przez banki. Zalety wiążą się również z daleko posuniętą optymalizacją kosztową związaną z efektywniejszą obsługą, szybszym czasem rozpatrywania zgłoszeń, co, mimo wdrożenia oszczędności, skutkuje większym zadowoleniem klientów, gdyż są to zmiany przez nich pożądane i jednocześnie jedne z głównych bolączek tradycyjnych oddziałów – zapewnia Piotr Skrabski, prowadzący LiveBank.

W 2015 roku przychody ze sprzedaży eksportowej Ailleron wzrosły o ponad połowę, do 18,21 mln złotych. Całkowite przychody zwiększyły się o 26,5 proc. do 68,2 mln zł. To oznacza, że eksport odpowiada już za niemal jedną trzecią sprzedaży Spółki.

„Chcemy inwestować coraz więcej w podbój nowych rynków i systematycznie zwiększać naszą sprzedaż zagraniczną. Na Bliskim Wschodzie wdrażamy nasz produkt w jednym z największych banków regionu a z kolejnymi prowadzimy już zawansowane rozmowy. Zainteresowanie klientów i partnerów na całym świecie jest ogromne, tylko w ostatnich kilku tygodniach podpisaliśmy strategiczne partnerstwa z wiodącymi firmami w krajach skandynawskich, Brazylii oraz w regionie Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej. Jesteśmy przekonani, że światowa klasa technologii, którą opracowaliśmy od początku do końca w Polsce, wkrótce pozwoli na komunikację jeszcze większych sukcesów eksportowych.” – dodaje Grzegorz Młynarczyk, Wiceprezes Ailleron SA.

[1] http://www.federalreserve.gov/econresdata/consumers-and-mobile-financial-services-report-201603.pdf