Wideo online na pozycji lidera

0

Jak wynika z raportu Forrester, reklamodawcy do 2023 wydadzą na reklamę online aż 102,8 mld dolarów. Przewiduje się również, że udział wideo online za pięć lat wzrośnie z 21,2% do 34,3 % i tym samym wyprzedzi telewizję. Dane z raportów dotyczących treści wideo w Internecie analizuje Anna Kacprzyk, Digital Team Leader Adexon.

Koniec tradycyjnej telewizji?

Anna Kacprzyk
Anna Kacprzyk, Digital Team Leader Adexon

Spada liczba abonentów telewizji cyfrowej i satelitarnej. Bogata oferta i dostępność treści online sprawiają, że widzowie coraz mniej czasu spędzają przed telewizorami. Według prognoz, liczba odbiorców wideo w Internecie w 2018 roku wyniesie 200 mln, przy czym liczba oglądających tradycyjną telewizję to obecnie 258 mln.

Jednak mimo, że odsetek abonentów jest coraz mniejszy, zasięg TV wrasta, zwłaszcza biorąc pod uwagę rozwój wideo na żądanie oraz takich platform jak Netflix, HBO GO czy Showmax. Widzowie nadal oczekują programów telewizyjnych, ale zmienia się sposób konsumpcji treści, a także preferencje co do urządzeń, na których najchętniej je odtwarzają. Przewiduje się, że do 2023 roku liczba subskrypcji SVOD i pay-tv na świecie wyniesie 1,877 mld, natomiast w latach 2017-2023 liczba abonentów telewizji tradycyjnej wzrośnie jedynie o 94 mln.

Reklama online w liczbach

O niesłabnącej popularności i sile wideo online świadczy fakt, że w 2018 roku, aż 81 mln widzów ogląda wideo w sieci lub na platformach typu VOD. Oczekuje się zatem, że udział wideo online w wydatkach na reklamę wzrośnie w 2023 roku z 21,2% do 34,3%, tym samym wyprzedzając udział rynku tradycyjnej telewizji. Według Zenith, globalne wydatki na ten segment wzrosną w przeciągu pięciu lat o 19%, natomiast do 2020 będą rosły średnio o 17% rocznie i osiągną 43 mld dolarów. Te same badania pokazują, że w Polsce, w stosunku do ubiegłego roku, budżet przeznaczony na reklamę wideo online będzie wyższy o 9%.

Czytaj również:  Personalizacja siłą reklamy

Zmienia się również format reklam wideo w Internecie. Jeszcze do niedawna naśladowały one formaty telewizyjne i „przerywały” materiał bez możliwości ich pominięcia (in-stream). Obecnie, zaczęły ustępować out-stream, czyli reklamom wyświetlanym w social media lub na powierzchniach wydawców, które pozwalają użytkownikom zadecydować, w jaki sposób wejdą z nimi w interakcję.

Przyszłość wideo online

Wideo to bez wątpienia najszybciej i najlepiej rozwijająca się w ostatnich latach forma przekazu. Z raportu Online Video Forecasts 2018 wynika, że w bieżącym roku, na świecie średnia czasu spędzonego na oglądaniu materiałów wideo w sieci to 67 minut dziennie – 11 minut dłużej niż w ubiegłym roku. W Polsce natomiast średnia wynosi 49 minut.