Wolontariat pracowniczy przynosi korzyści nie tylko potrzebującym, lecz także wolontariuszom i firmom

0

W Polsce wolontariat i bezinteresowne wspieranie innych nie są jeszcze szczególnie popularne – w listopadowym globalnym rankingu World Giving Index Polacy zajęli odległe 115. miejsce, spadając o 31 pozycji w stosunku do poprzedniego roku. Polskie firmy próbują rozwijać wolontariat pracowniczy. Jak wynika z badań Fundacji Kronenberga, udzielanie pomocy słabszym to nie tylko ważny czyn społeczny, lecz także czynnik poprawiający jakość i efektywność pracy. Tak wskazuje ponad 80 proc. respondentów. Trzech na czterech badanych zaznacza, że dzięki wolontariatowi wzrosło ich zadowolenie i satysfakcja z pracy.

Patrząc na ostatnie 25 lat, wolontariat pracowniczy w Polsce jest relatywnie rozpowszechniony, choć w propagowaniu jego idei na pewno jest jeszcze wiele do zrobienia – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Kaczmar, prezes zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Ekspert definiuje wolontariat jako świadczenie pracy, poświęcanie czasu, dawanie siebie, swojej energii, umiejętności i wiedzy osobom niespokrewnionym, które potrzebują wsparcia.

W ostatniej edycji raportu World Giving Index, który bada zaangażowanie społeczne, w podrankingu wolontariat Polska spadła o 19 pozycji z 95. na 114. miejsce, co z pewnością nie jest pozytywnym zjawiskiem – wyjaśnia prezes zarządu Fundacji Kronenberga.

Autorem raportu jest organizacja Charities Aid Foundation, która po raz trzeci zbadała tematykę dobroczynnych zachowań wśród 155 tys. ludzi w 146 krajach. W ogólnym rankingu w tym roku Polska zajęła 115. miejsce, wobec 84. rok wcześniej. 35 proc. Polaków twierdzi, że pomaga w jakikolwiek bezinteresowny sposób innym (37 proc. przed rokiem). Polacy jednak chętniej dzielą się pieniędzmi niż swoim czasem. Co piąta osoba wspiera potrzebujących finansowo (32 proc. w 2013 r.), a 9 proc. poświęca swój czas, angażując się w akcje wolontariatu (12 proc. rok temu).

– Trudno powiedzieć, z czego wynika spadek w rankingu. Jeszcze nie mamy wykształconej pokoleniowej tradycji dzielenia się z innymi. Jeśli mamy czas lub specjalne umiejętności, to powinniśmy się nimi dzielić – zaznacza Kaczmar. – Nie chodzi tylko o wsparcie finansowe, jak choćby wspieranie takich akcji jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Niestety, ludzie często w taki właśnie sposób wypełniają swój społeczny obowiązek, a to zbyt mało.

Zdaniem eksperta, struktury wsparcia potrzebujących są w Polsce dobrze rozwinięte, ruch należy więc do społeczeństwa. Jak mówi Krzysztof Kaczmar, na rynku działa obecnie około 50 tys. pozarządowych organizacji zajmujących się wolontariatem.

Czytaj również:  Coraz więcej Polaków korzysta z bankowości mobilnej. Citi Handlowy tylko w I półroczu zanotował wzrost jej użytkowników o ponad 30 proc.

– Wolontariat przynosi wiele dobrego nie tylko potrzebującym, lecz także nam samym. Z naszych badań wynika, że wolontariusze czują się szczęśliwsi, kiedy pomagają innym – przekonuje Krzysztof Kaczmar. Angażując się w wolontariat, przede wszystkim nabywają oni umiejętności lepszego zrozumienia drugiej strony.