Wolontariat pracowniczy przynosi korzyści nie tylko potrzebującym, lecz także wolontariuszom i firmom

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W Polsce wolontariat i bezinteresowne wspieranie innych nie są jeszcze szczególnie popularne – w listopadowym globalnym rankingu World Giving Index Polacy zajęli odległe 115. miejsce, spadając o 31 pozycji w stosunku do poprzedniego roku. Polskie firmy próbują rozwijać wolontariat pracowniczy. Jak wynika z badań Fundacji Kronenberga, udzielanie pomocy słabszym to nie tylko ważny czyn społeczny, lecz także czynnik poprawiający jakość i efektywność pracy. Tak wskazuje ponad 80 proc. respondentów. Trzech na czterech badanych zaznacza, że dzięki wolontariatowi wzrosło ich zadowolenie i satysfakcja z pracy.

Patrząc na ostatnie 25 lat, wolontariat pracowniczy w Polsce jest relatywnie rozpowszechniony, choć w propagowaniu jego idei na pewno jest jeszcze wiele do zrobienia – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Kaczmar, prezes zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Ekspert definiuje wolontariat jako świadczenie pracy, poświęcanie czasu, dawanie siebie, swojej energii, umiejętności i wiedzy osobom niespokrewnionym, które potrzebują wsparcia.

W ostatniej edycji raportu World Giving Index, który bada zaangażowanie społeczne, w podrankingu wolontariat Polska spadła o 19 pozycji z 95. na 114. miejsce, co z pewnością nie jest pozytywnym zjawiskiem – wyjaśnia prezes zarządu Fundacji Kronenberga.

Autorem raportu jest organizacja Charities Aid Foundation, która po raz trzeci zbadała tematykę dobroczynnych zachowań wśród 155 tys. ludzi w 146 krajach. W ogólnym rankingu w tym roku Polska zajęła 115. miejsce, wobec 84. rok wcześniej. 35 proc. Polaków twierdzi, że pomaga w jakikolwiek bezinteresowny sposób innym (37 proc. przed rokiem). Polacy jednak chętniej dzielą się pieniędzmi niż swoim czasem. Co piąta osoba wspiera potrzebujących finansowo (32 proc. w 2013 r.), a 9 proc. poświęca swój czas, angażując się w akcje wolontariatu (12 proc. rok temu).

– Trudno powiedzieć, z czego wynika spadek w rankingu. Jeszcze nie mamy wykształconej pokoleniowej tradycji dzielenia się z innymi. Jeśli mamy czas lub specjalne umiejętności, to powinniśmy się nimi dzielić – zaznacza Kaczmar. – Nie chodzi tylko o wsparcie finansowe, jak choćby wspieranie takich akcji jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Niestety, ludzie często w taki właśnie sposób wypełniają swój społeczny obowiązek, a to zbyt mało.

Zdaniem eksperta, struktury wsparcia potrzebujących są w Polsce dobrze rozwinięte, ruch należy więc do społeczeństwa. Jak mówi Krzysztof Kaczmar, na rynku działa obecnie około 50 tys. pozarządowych organizacji zajmujących się wolontariatem.

– Wolontariat przynosi wiele dobrego nie tylko potrzebującym, lecz także nam samym. Z naszych badań wynika, że wolontariusze czują się szczęśliwsi, kiedy pomagają innym – przekonuje Krzysztof Kaczmar. Angażując się w wolontariat, przede wszystkim nabywają oni umiejętności lepszego zrozumienia drugiej strony.

Fundacja Kronenberga zbadała uczestników Programu Wolontariatu Pracowniczego w Citi Handlowy. 88 proc. respondentów wskazuje, że dzięki udziałowi w projekcie lepiej potrafi pracować w grupie, a 82 proc. deklaruje rozwinięcie swoich umiejętności komunikacyjnych. Z kolei dziewięciu na dziesięciu badanych poleca wolontariat innym i chciałoby w przyszłości zwiększyć swoją aktywność na tym polu. Grupą, dla której najchętniej zaangażowali się pracownicy Citi, są dzieci i młodzież, na drugim miejscu znajdują się społeczności lokalne.

Przede wszystkim jednak 83 proc. uczestników mówi o rosnącej świadomości problemów otaczającego świata oraz zrozumienia innych.

Pamiętajmy, że pracownicy, szczególnie dużych firm, pracują w klimatyzowanych pomieszczeniach, jeżdżą klimatyzowanymi autami i wracają do często klimatyzowanych domów. Zetknięcie się z innym, często odrębnym światem, pozwala nabrać innego sposobu postrzegania rzeczywistości – mówi prezes Fundacji Kronenberga. – Wolontariat po prostu wzbogaca pracowników.

Według ostatniego raportu GUS „Trzeci sektor w Polsce. Stowarzyszenia, fundacje, społeczne podmioty wyznaniowe, organizacje samorządu zawodowego, gospodarczego i pracodawców w 2012 r.”, przed dwoma laty istniało 32,4 tys. typowych stowarzyszeń i podobnych organizacji społecznych, 8,5 tys. fundacji oraz 8 tys. organizacji pożytku społecznego.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Niepewność zatrudnienia w Polsce rośnie – już 32% pracowników obawia się zwolnienia

Niepewność pracujących Polaków wyraźnie wzrosła – aż 32% z...

“America first” przyciąga fabryki, ale zniechęca inwestorów kapitałowych

Dlaczego rynki finansowe nie kupują obietnic "America First" i...

EY: Polskie banki muszą postawić na technologie i dywersyfikację przychodów

Wzrost presji regulacyjnej, niepewność prawna oraz zmiany w układzie...

Allianz Trade: wzrost PKB USA w 2025 r. spadnie do 1,6%, a ryzyko recesji rośnie

Spadające zaufanie amerykańskich konsumentów każe oczekiwać spadku ich wydatków...
Wiadomości

Polski rynek private equity najmocniejszy w regionie

Polski rynek private equity odnotował w ubiegłym roku dynamiczne...

Allianz Trade: wzrost PKB USA w 2025 r. spadnie do 1,6%, a ryzyko recesji rośnie

Spadające zaufanie amerykańskich konsumentów każe oczekiwać spadku ich wydatków...

“America first” przyciąga fabryki, ale zniechęca inwestorów kapitałowych

Dlaczego rynki finansowe nie kupują obietnic "America First" i...

Nowy impuls fiskalny w Niemczech: jak wydatki na obronę i infrastrukturę napędzą gospodarkę

Uwolnienie wydatków na obronę i infrastrukturę: jak i dlaczego...

Niepewność zatrudnienia w Polsce rośnie – już 32% pracowników obawia się zwolnienia

Niepewność pracujących Polaków wyraźnie wzrosła – aż 32% z...

EY: Polskie banki muszą postawić na technologie i dywersyfikację przychodów

Wzrost presji regulacyjnej, niepewność prawna oraz zmiany w układzie...

Zatrudnienie pod presją – gospodarka i technologia kształtują strategie kadrowe firm

Rozwój biznesu to główny powód zatrudniania nowych pracowników –...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie