Xiaomi ogłosiło wyniki finansowe za drugi kwartał 2024 roku, odnotowując już trzeci kwartał z rzędu dwucyfrowy wzrost na poziomie 32% r/r osiągając przychód 88,9 mld RMB. Skorygowany zysk netto wyniósł 6,2 mld RMB (wzrost 20,1% r/r), a marża zysku brutto utrzymała się na wysokim poziomie 20,7%. Osiągnięte wyniki stanowią o kolejnej fazie wzrostu firmy.
Przychody z trzech głównych obszarów działalności marki – smartfonów, produktów IoT (Internet of Things), lifestyle’u oraz usług internetowych – przekroczyły oczekiwania rynku, przynosząc odpowiednio 46,5 mld, 26,8 mld i 8,3 mld RMB przychodu. Ponadto, w wynikach finansowych zostały uwzględnione również obszary związane z inteligentnymi pojazdami elektrycznymi i nowymi inicjatywami firmy, z których przychód wyniósł łącznie 6,4 mld RMB.
Spis treści:
Globalna ekspansja przyspiesza. Xiaomi liderem wzrostu wśród pięciu topowych marek smartfonów
W drugim kwartale 2024 roku globalna sprzedaż smartfonów Xiaomi wyniosła 42,2 mln sztuk, co odpowiada wzrostowi aż 28,1% względem 2023 roku. Firma, według analizy Canalys, utrzymuje już 16 kwartał z rzędu silną pozycję wśród trzech topowych marek smartfonów na świecie, z udziałem w rynku światowym na poziomie 14,6%. Xiaomi jest najszybciej rozwijającym się podmiotem pod względem dostaw produktów w tym segmencie.
Kategoria smartfonów w Q2 2024 odnotowała przychody w wysokości 46,5 mld RMB, o 27,1% więcej niż w ubiegłym roku. Jak wskazują dane Canalys, dostawy smartfonów Xiaomi w minionym kwartale znalazły się w pierwszej trójce w 58 krajach, a w pierwszej piątce w 70 państwach i regionach na całym świecie. Wzrost ten podkreśla rosnące wpływy marki Xiaomi na rynkach międzynarodowych, szczególnie szybko rozwijając się w: Ameryce Łacińskiej (gdzie dostawy smartfonów Xiaomi po raz pierwszy znalazły się w pierwszej dwójce), Azji Południowo‑Wschodniej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Przychody z działalności IoT gwałtownie rosną. Dostawy klimatyzatorów ze wzrostem o ponad 40% w Q2 2024
Dział produktów IoT i lifestyle utrzymał tendencję wzrostową, notując dla Xiaomi rekordowe przychody w wysokości 26,8 mld RMB (wzrost o 20,3% rok do roku). Segment inteligentnych urządzeń, ze wzrostem przychodów o 38,7% rok do roku, również może pochwalić się dobrymi wynikami.
Firma notuje też duże wzrosty na rynku tabletów. Wyniki raportu Canalys wykazały, że w minionym kwartale dostawy podwoiły się względem poprzedniego roku, co czyni z Xiaomi najszybciej rozwijającą się marką pod względem dostaw również w tym obszarze. Ponadto, urządzenia z obszaru wereables (inteligentne zegarki, opaski, słuchawki etc.) uplasowały się na trzecim miejscu na świecie i drugim w Chinach pod kątem dostaw, spośród których słuchawki bezprzewodowe znalazły się na trzeciej pozycji na świecie i pierwszej w Chinach.
W drugim kwartale sprzedaż klimatyzatorów Xiaomi przekroczyła 3,3 mln sztuk, co oznacza wzrost o ponad 40% rok do roku. W tym okresie znaczący wzrost odnotowały również lodówki i pralki Xiaomi, których dostawy przekroczyły odpowiednio 600 000 i 400 000 sztuk.
Solidny wzrost działalności w zakresie usług internetowych. Wzrost liczby MAU (miesięczna liczba aktywnych użytkowników) o 10% na całym świecie i w Chinach
Segment usług internetowych kontynuował dynamiczny rozwój, których przychody wzrosły o 11% do rekordowego poziomu 8,3 mld RMB. Xiaomi nadal pogłębia i rozszerza swoją globalną sieć partnerską, czego wynikiem jest wzrost przychodów o 32,9% rok do roku do poziomu 2,7 mld RMB w drugim kwartale, zwiększając swój udział w całkowitych przychodach z usług internetowych do 32,1%.
Wzrost działalności w obszarze inteligentnych pojazdów elektrycznych przewyższa prognozy. W II kwartale dostarczono ponad 27 000 aut
Od debiutu serii Xiaomi SU7, pierwszego inteligentnego pojazdu elektrycznego marki, wyniki rynkowe znacznie przekroczyły oczekiwania, osiągając w drugim kwartale 2024 w sektorze działalności związanej z inteligentnymi pojazdami elektrycznymi i nowymi inicjatywami 6,4 mld RMB. Firma stale zwiększa produkcję i dostawy serii Xiaomi SU7, dostarczając łącznie 27 307 pojazdów serii Xiaomi SU7, przy czym miesięczne dostawy przekroczyły 10 000 sztuk przez dwa miesiące z rzędu.
Od czerwca 2024 roku fabryka Xiaomi EV Factory przeszła na system dwuzmianowy, intensyfikując produkcję w celu realizacji założonego planu dostarczenia 100 000 pojazdów do listopada br. Spółka będzie również dążyć do dostarczenia łącznie 120 000 pojazdów z serii Xiaomi SU7 do końca 2024 roku. Do 30 czerwca 2024 r. Xiaomi otworzyło 87 centrów sprzedaży inteligentnych pojazdów elektrycznych w Chinach kontynentalnych, odpowiadając tym samym na ciągły wzrost zamówień i zapewniając użytkownikom pełen zakres profesjonalnego wsparcia w zakresie inteligentnych samochodów elektrycznych marki.
Firma sukcesywnie zwiększa swoje wpływy i konkurencyjność produktów w tym segmencie m.in. poprzez ujawnienie w lipcu prototypu Xiaomi SU7 Ultra. Firma ponadto ogłosiła, że w ciągu najbliższej dekady ma zamiar uczynić z niego najszybszy pojazd elektryczny. Pierwsze próby pobicia rekordu czasu okrążenia toru zaplanowane są na październik 2024 na torze Nürburgring Nordschleife.
Sztuczna inteligencja w pełni wzmacnia inteligentny ekosystem Xiaomi „Human x Car x Home”, napędzając wzrost rynku premium
Xiaomi w drugim kwartale 2024 wykorzystywało sztuczną inteligencję do ulepszenia środowiska „Człowiek x Samochód x Dom”, zwiększając wydatki na badania i rozwój do poziomu 5,5 mld RMB, czyli o 20,7% więcej niż w ubiegłym roku. Przy użyciu technologii AI, pracownicy Xiaomi dokonali innowacyjnych przełomów w kilku obszarach, w szczególności w sektorze pojazdów elektrycznych, rozwijając m.in. funkcje takie jak Autopilot, automatyczne parkowanie czy interakcję głosową za pośrednictwem asystenta Xiaomi AI.
Xiaomi rozwija możliwości komunikacji z asystentem AI i zaoferowała już konsumentom szereg nowych funkcji m.in. tym analizę dokumentów i generowanie wideo z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Innowacje te stanowią podstawę wzrostu Xiaomi na rynku premium.
Według danych pochodzących od firm zewnętrznych, w drugim kwartale 2024 r. modele smartfonów premium Xiaomi w cenie 3 000 RMB lub wyższej stanowiły 22,1% całkowitej liczby sprzedanych smartfonów w Chinach, co oznacza wzrost o 2% rok do roku. Udział w rynku smartfonów w segmentach cenowych od 3 000 do 4 000 RMB, od 4 000 do 5 000 RMB i od 5 000 do 6 000 RMB wyniósł odpowiednio 16,8%, 20,1% i 8,9%, również odnotowując wzrost względem zeszłego roku.
19 lipca Xiaomi zaprezentowało w Chinach swoje flagowe urządzenia nowej generacji Xiaomi MIX Fold 4 oraz Xiaomi MIX Flip.