15% wzrost i ponad 24 mld zł rynku e-commerce w Polsce w 2013 roku

E-commerce

Wartość rynku sprzedaży detalicznej w internecie to 21 mld zł w 2012 roku, według szacunków PMR zaprezentowanych w najnowszym raporcie „Handel internetowy w Polsce 2012. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce w latach 2012-2014”. Warto zaznaczyć, że pomimo kryzysu finansowego, e-handel funkcjonuje bardzo dobrze i w każdym roku odnotowuje kilkunastoprocentowe wzrosty.

E-handel jest obecnie kanałem na rynku detalicznym, który posiada dwucyfrową dynamikę wzrostu, na którą nie oddziaływają znacząco nawet negatywne informacje na temat kondycji gospodarki czy konsumpcji indywidualnej. Zachodzące zmiany w świecie informatycznym oraz w przyzwyczajeniach konsumentów sprawiają, że z roku na rok rośnie liczba osób stale korzystających z internetu i opierających także swoje zakupy na tym kanale sprzedaży. Wartość rynku sprzedaży detalicznej w internecie wynosiła, według naszych szacunków, 21 mld zł w 2012 roku. Prognoza na rok bieżący pokazuje dalszy wzrost o 15% do ponad 24 mld zł.

Mimo to dynamika rynku jest malejąca, co jest spowodowane kilkoma czynnikami. Po pierwsze, na dynamikę wpływa dojrzewanie rynku, który w niektórych jego segmentach powoli się nasyca. Po drugie, mimo wszystko z roku na rok różnica w cenie produktu pomiędzy kanałem internetowym a tradycyjnym jest coraz mniejsza. Co więcej, sytuacja kryzysowa, która choć przysparza klientów wybierających ten kanał dzięki niższym cenom, równocześnie wpływa jednak na konsumentów, którzy ogólnie wstrzymują się z zakupami.

Ustabilizowanie się dynamiki prognozujemy na rok 2015, w którym powinien nastąpić już odczuwalny wzrost gospodarczy niwelujący ten obecnie negatywny czynnik. Powinna także nastąpić akumulacja działań dużych graczy wchodzących na takie rynki jak odzieżowy czy spożywczy.

Zakupom w sieci towarzyszy szereg motywacji. Wyróżniamy grupy klientów, którzy regularnie dokonują zakupów za pośrednictwem internetu oraz takich, którzy przypadkowo, na próbę, zachęceni promocją kupowali tą drogą.

Wyniki, przeprowadzonego przez PMR badania wskazują, że głównym motywem, dla którego ludzie decydują się na zakup produktów przez internet jest ich korzystna cena (takiej odpowiedzi udzieliło 76% badanych). Niespełna 70% klientów e-commerce zadeklarowała, że zanim zdecyduje się na zakup produktu poszukuje najtańszej oferty. Tak wysoki odsetek odpowiedzi sugeruje, że dla polskich klientów e-commerce ważniejsza niż renoma sklepu czy przywiązanie do marki jest cena. Jednocześnie prawie połowa respondentów (47%) przyznaje, że kupując kolejny produkt z danej kategorii wraca do tego samego sklepu internetowego i nie szuka już bardziej korzystnych cenowo ofert.

Niemal 60% badanych, stwierdziło że kupuje online, ponieważ jest to wygodne. Większość respondentów (73%) robi zakupy w sieci sporadycznie i nie jest to dla nich czynność regularna, natomiast prawie połowa (47%) robi je jedynie z powodu wyjątkowych okazji. Do regularnego śledzenia ofert sklepów internetowych, serwisów aukcyjnych i zakupów grupowych przyznało się 30% badanych.

Relatywnie duża grupa e-konsumentów przyznaje się do stosowania strategii zakupowej, która pozwala ominąć ograniczenia wynikające z charakteru zakupów internetowych. Osoby te przeglądają, przymierzają produkty w tradycyjnych sklepach, natomiast transakcji dokonują, po niższych cenach, w sklepach internetowych (39%).

Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. „Handel internetowy w Polsce 2013. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce w latach 2013-2015”.