5 przykładów globalnego brandingu w akcji

0

W latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku, zaledwie garść koncernów, takich jak Coca-Cola czy IBM, rządziło światową sceną rynku. Jednak odkąd Internet zaczął obniżać bariery stojące na drodze do wejścia na rynek nowych marek, liczba firm będących w stanie osiągnąć taki wpływowy poziom znacznie wzrasta.

Dzisiaj, budowanie globalnej marki wymaga dużo więcej, niż po prostu przetłumaczenie swojej strony internetowej na różne języki. Te największe i najważniejsze firmy doskonale rozumieją, że spójna i uniwersalna reklama trafiająca do milionów  musi być połączona ze zrozumieniem lokalnych kultur i gustów. Jest to strategia zwana „glokalną” (połączenie słów global – światowy i local – lokalny), którą stosuję się w tzw. brandingu, czyli kreowaniu marki.

Poniżej podanych jest 5 przykładów globalnego brandingu w akcji.

  1. Airbnb

Kiedy Airbnb pierwszy raz weszło na rynek, firma stanęła przed trudnym wyzwaniem: musiała przekonać ludzi, że nocowanie u obcych nie jest niczym dziwnym czy przerażającym. Jednak, pod kierownictwem CMO (ang. Chief Marketing Officer) Jonathana Mildenhalla, firma odniosła niesamowity sukces na skalę światową – swoje usługi oferuje w ponad 190 krajach.

Kluczowym czynnikiem globalnej strategii Airbnb jest strategia lokalna z wyspecjalizowanym oddziałem do spraw strategii lokalnej, dbającym o to, by strona była dostępna na całym świecie oraz przeprowadzającym wywiady z lokalnymi użytkownikami. Jest to niezbędne, aby zbudować zaufanie i poczucie wspólnoty między gospodarzami a podróżującymi.

Marka również wybrała na swoje logo uniwersalny symbol o nazwie „Belo”, który symbolizuje przynależność, nieważne gdzie na świecie akurat się znajdujesz.

  1. Apple

Prawdopodobnie najbardziej znana globalna marka naszych czasów. Możemy się nauczyć tego i owego od firmy Apple. Jeśli chodzi o produkty, firma wybrała strategię „jeden rozmiar dla wszystkich”- każdy design modelu iPhone’a jest taki sam, niezależnie od regionu. W rezultacie, mimo że taka taktyka może być niebezpieczna, minimalistyczne i intuicyjne podejście marki stworzyło produkty pożądane na całym świecie.

Jednak Apple dobrze wie, gdzie gdzie standaryzacja powinna mieć swój koniec. Protokół mówiący o obsłudze klienta jest inny w każdym z rozsianych po całym świecie placówek, dopasowany do lokalnych standardów, a strona internetowa, mimo że wygląda tak samo, niezależnie od regionu, jest starannie przetłumaczona i dopasowana do lokalnych rynków.

  1. Starbucks

Nie można mówić o potężnym globalnym brandingu bez wspominania o Starbucks’ie. Najbardziej popularna kawiarnia na świecie, posiadająca 20,000 placówek w 63 krajach, jest znana również od Brazyli po Chiny, choć wielu myślało, że nie uda się im odnieść tam sukcesu, ze względu na kulturowe znaczenie picia herbaty.

Ale co takiego jest w marce Starbucks co zapewnia jej taką globalną sławę? Firma zadała sobie wiele trudu, aby każdy Sturbucks miał wygląd i atmosferę miejscowej kawiarni, bez utracenia spójności marki. Na przykład w Chinach, niechęć tubylców do kawy zwalczana jest przy pomocy innych napojów, niezawierających kawy, podczas gdy w Azji zwiększa się funkcjonalność poprzez układ siedzeń sprzyjający obsłudze większych grup ludzi.

Czytaj również:  Od 1 lipca dostawcy Internetu mają obowiązek blokować dostęp do zakazanych stron hazardowych