86% ubezpieczycieli obawia się utraty zysków na rzecz insurtech-ów

0

86% ubezpieczycieli z całego świata uważa, że nowe firmy technologiczne z branży ubezpieczeniowej, tzw. insurtech-y, stanowią zagrożenie dla ich dochodów. Jednocześnie, ponad połowa respondentów postrzega innowacje jako priorytetowy obszar strategii, dlatego coraz chętniej wchodzi z insurtech-ami we współpracę – wynika z raportu PwC „Ubezpieczeniowy nowy świat. Insurtech motorem innowacji”.

Według raportu PwC „Ubezpieczeniowy nowy świat. Insurtech motorem innowacji” (ang. Insurance’s new normal. Driving innovation with InsurTech), zmiany w branży ubezpieczeniowej nabierają tempa, a ubezpieczyciele coraz częściej wychodzą poza ramy własnego przedsiębiorstwa, aby sprostać wyzwaniom i wykorzystać nowe szanse biznesowe. Firmy ubezpieczeniowe są bardziej aktywne niż reszta sektora usług finansowych, jeśli chodzi o monitorowanie działań fintech i reakcję na te działania. Często też nawiązują współpracę partnerską z podmiotami oferującymi innowacyjne rozwiązania.

Dziś nie zadajemy sobie już pytania, czy ubezpieczyciele będą współpracować z insurtech-ami, zastanawiamy się raczej nad tym, w jakim modelu ta współpraca będzie przebiegać i w jakiej skali. Technologie takie jak data analytics, sztuczna inteligencja czy blockchain są przyszłością branży, a efekty z ich wdrożenia odczują zarówno sami ubezpieczyciele, jak też klienci. Już teraz możemy obserwować coraz więcej inwestycji w tego typu rozwiązania. Insurtech-y znakomicie rozumiejące transformację cyfrową, dlatego ubezpieczyciele muszą znaleźć sposób, aby korzyści związane ze współpracą z nimi znalazły się w centrum działalności, czy to poprzez nawiązanie z nimi partnerstwa, czy też poprzez ich nabycie. Alternatywnym scenariuszem, choć prawdopodobnie dużo trudniejszym, jest wypromowanie własnych innowacji. – Artur Pikula, partner w PwC, lider zespołu doradztwa biznesowego dla sektora ubezpieczeniowego

Eksperci PwC podkreślają, że ubezpieczyciele zmienili w ostatnim roku sposób postrzegania nowoczesnych firm technologicznych z branży ubezpieczeniowej, czyli tzw. insurtech-ów, i mimo utrzymującej się obawy o utratę dochodu na rzecz nowych graczy, coraz wyraźniej dostrzegają korzyści, jakie insurtech może wnieść na rynek. Obawy wciąż jednak są dość silne. 56% ubezpieczycieli objętych badaniem PwC uważa, że insurtech stanowi zagrożenie dla 20% ich dochodów. Kolejne 20% respondentów twierdzi, że zagrożenie to dotyczy nawet 40% dochodu, natomiast 10% przewiduje utratę nawet ponad 40% dochodu.

Czytaj również:  Rynek usług syntezy mowy do 2022 roku osiągnie wartość ponad 3 mld dolarów. Pionierami w tej dziedzinie są Polacy

Sukces nowych inicjatyw wymaga połączenia trzech obszarów – doskonałości technologicznej, umiejętności marketingowych oraz znajomości wybranej branży. Kombinacja tych kompetencji pozwala na zdobycie zainteresowania i zaufania klientów – klucza do udanej współpracy z ubezpieczycielami, którzy poszukują możliwości zwiększenia atrakcyjności oferty. – Wojciech Rabiej, ekspert w zespole doradztwa biznesowego dla sektora ubezpieczeniowego w PwC

Sztuczna inteligencja i analityka danych przyszłością branży

94% ubezpieczycieli twierdzi, że angażowanie klientów i zapewnienie lepszej oceny ryzyka stanowią główne trendy w dziedzinie innowacji. Dlatego też aż 84 przebadanych przez PwC firm ubezpieczeniowych planuje w najbliższym roku inwestycje w zakresie narzędzi analityki danych.