AB liczy, że nowe centrum dystrybucyjne wzmocni jej pozycje w e-commerce. Spółka kończy przeprowadzkę do Magnic

Grzegorz Ochędzan

Polska spółka AB, jeden z liderów na europejskim rynku dystrybucji wyrobów IT, wiąże duże nadzieje na dalszą poprawę wyników z upowszechnieniem usług dla końcowych klientów swoich partnerów e-commerce’owych. Firma kończy przeprowadzkę do zbudowanego w tym roku centrum dystrybucyjnego w Magnicach i ma nadzieję, że pozwoli ono umocnić jej pozycję w handlu internetowym. Zamierza czerpać zyski m.in. ze sprzedaży najnowszych iPhonea 6s i 6s Plus, które zostaną zaprezentowane w tym tygodniu.

– IT to segment, który generuje największą część naszego przychodu – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Grzegorz Ochędzan, członek zarządu i dyrektor finansowy w spółce AB. – Natomiast nowe obszary działalności to w dużym stopniu kategorie, które budują wyższą średnią marżę, którą generujemy na sprzedaży. Chcemy budować wartość tej sprzedaży, chcemy być nie tylko prostym dystrybutorem, lecz także dystrybutorem z wartością dodaną i tego poszukujemy. Właśnie w nowych projektach inwestycyjnych poszukujemy wyższej marży, która ma bardziej pozytywnie wpływać na poziom zysku netto.

Grupa AB prowadzi działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, sprzedając produkty największych światowych producentów IT, m.in. firmy Apple. W środę nastąpić ma premiera iPhona 6s i 6s Plus, które AB będzie dystrybuować na terenie Polski, Czech i Słowacji. Spółka zajmuje się także sprzedażą AGD, zabawek oraz elektroniki użytkowej, produktów związanych z telefonią komórkową i naziemną telewizją cyfrową DVB-T oraz rozwiązaniami cloud computing. Ma ponad 16 tys odbiorców i największą sieć dystrybucji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

W czerwcu spółka AB zakończyła swój rok obrachunkowy. Na wszystkich poziomach zysku i przychodów zwiększyła wyniki dwucyfrowo, a jej przychody sięgają niemal 7 mld zł.

– Zakończyliśmy rok wzrostem przychodów na poziomie 18 proc. i to prawie 6,8 mld zł. Na poziomie operacyjnym 17 proc. wzrostu przychodu i zysk netto powyżej 68 mln zł, czyli ponad 19 proc. wzrostu. Solidne, mocne wyniki z korzystną dynamiką wzrostu.

W maju spółka AB zakończyła budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjnego w Magnicach. Zostało ono sfinansowane m.in. z emisji obligacji. W tym roku spółka ponownie sprzedała obligacje. 70 mln zł, które uzyskała, przeznaczyła na spółkę zależną w Czechach.

– W szczególności rynek czeski jest bardzo ważny informuje członek zarządu i dyrektor finansowy w spółce AB. – Istniejemy tam od akwizycji w październiku 2007 roku. To bardzo ważny rynek, bardziej dojrzały nawet od rynku polskiego. Zakupy per capita sprzętu IT w Czechach są wyższe niż w Polsce, więc na pewno jest to rynek z możliwościami dalszego wzrostu. Jesteśmy liderem na tym rynku, przypomnę, że spółka ATC jest liderem dystrybucji na rynku czeskim. Na pewno chcemy tę pozycję utrzymać i ją poprawiać.

Obecnie AB nie ma w planie nowych znaczących inwestycji, które wymagałyby nowych źródeł sfinansowania, więc kolejnych emisji obligacji na razie nie rozważa. Spółka koncentruje się na przeprowadzce do Magnic, bowiem nowe centrum dystrybucyjne ułatwi sprzedaż także w  modelu e-commerce.

– Nowe centrum to nowe możliwości zwraca uwagę Grzegorz Ochędzan z AB. Bardzo mocno stawiamy na strategiczny projekt, który realizujemy w zasadzie od paru lat i co kwartał lub co pół roku uruchamiamy jego kolejną odsłonę, czyli rozwój e-commerce nowej jakości dostarczania nie tylko produktu, lecz także pewnej wartości dodanej i dla naszego partnera, i dla klienta końcowego. Nowe centrum to przede wszystkim nowa powierzchnia magazynowa, ale i nowe możliwości automatyki magazynowej. Ten magazyn ma o wiele wyższą wydajność, możemy z niego realizować wysyłki dużej liczby drobnych wysyłek do klienta końcowego.

Partnerzy spółki, jak mówi jej dyrektor finansowy, są zadowoleni z oferty usług, jakie AB dostarcza dzięki nowemu centrum, z możliwości wysyłki do klienta końcowego i współpracy na poziomie dostarczania rozwiązań technologii e-commerce.

– Nowy magazyn jest takim zwieńczeniem, taką kwintesencją tych naszych prac. Oczywiście dalej będziemy rozwijać narzędzia i technologie e-commerce. Natomiast magazyn tutaj będzie wydajnie obsługiwał nasze potrzeby i przede wszystkim potrzeby naszych partnerów.