Agility podsumowuje I kwartał 2019 na świecie i w Polsce

Agility Logistics_spedycja

Agility, czołowy globalny operator logistyczny, opublikował wyniki finansowe za I kwartał 2019 roku i podsumował działalność na świecie i w Polsce. Zysk wyniósł 20,3 mln KWD* (66,8 mln USD) i wzrósł o 7,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 (po odliczeniu wpływu IFRS-16, wzrost wyniósł 10,2 proc.). Przychody osiągnęły poziom 378,8 mln KWD (1,2 mld USD), a zysk operacyjny (EBITDA) 46,3 mln KWD (152,4 mln USD), co przekłada się na wzrost odpowiednio o 1,9 proc. i 22,8 proc. W Polsce firma odnotowała dwucyfrowe wzrosty we wszystkich obszarach działalności.

Skonsolidowane wyniki Agility

„To kolejny dobry początek roku dla Agility, mimo zauważalnego spowolnienia. Dostrzegamy poprawę we wszystkich obszarach i wkładamy dużo wysiłku w to, aby osiągać wyznaczone cele. Jak pokazują nasze raporty, zysk EBITDA wzrósł o 22,8 proc., a zysk netto poprawił się o 7,3 proc.” mówi Tarek Sultan, wiceprzewodniczący rady nadzorczej i CEO Agility.

Sultan podkreślił, że Agility GIL, podstawowa jednostka biznesowa, konsekwentnie inwestuje w transformację cyfrową, która ma zapewnić jej wiodącą pozycję gwarantującą długoterminowe sukcesy i przewagę na rynku. Dodał też, że Agility kontynuuje inwestycje w spółki z grupy Infrastructure, realizujące strategię stabilnego wzrostu.

Agility GIL

Po odliczeniu wpływu IFRS16, w I kw. Agility GIL odnotowało zysk operacyjny EBITDA na poziomie 6,8 mln KWD (22,3 mln USD), niższy o 9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Spadek wiąże się z kosztami transformacji cyfrowej i poniesionych inwestycji. Przychody wyniosły 275 mln KWD (905,3 mln USD), o 1,1 proc. mniej w porównaniu z I kw. 2018. Przy stałym kursie walut przychody GIL wzrosły o 3,4 proc. Przychody netto wyniosły 65,4 mln KWD (215,3 mln USD) i zwiększyły się o 1,2 proc. w stosunku do I kw. 2018. (po doliczeniu IFRS-16). Wzrost przychodów netto firma zawdzięcza wynikom osiągniętym we frachcie morskim i logistyce kontraktowej, co zrekompensowało spadki w logistyce projektowej i transporcie drogowym. Przy stałym kursie walut, wzrost przychodów netto GIL wyniósł 5,1 proc. Ogólna marża GIL osiągnęła poziom 23,8 proc. wobec ubiegłorocznych 23,3 proc.

W I kw. tonaż przesyłek lotniczych zwiększył się o 5,2 proc. Firma odnotowała wzrost frachtu lotniczego na wielu szlakach handlowych i różnych kanałach sprzedaży, dzięki bardzo dobrej współpracy ze strategicznymi klientami. We frachcie morskim wzrost przychodów netto wynika z poprawy zyskowności i zwiększenia TEU o 2,3 proc. Stabilne wyniki odnotowane we wszystkich krajach i kanałach sprzedaży są rezultatem wzrostu liczby przesyłek. Agility osiągnęło też dobre wyniki w logistyce kontraktowej, przy wzroście przychodów o 3,6 proc. Rozwój i wzrost marży napędzały działania na Bliskim Wschodzie i Afryce.

Strategia cyfrowa Agility GIL zakłada rozwój systemów i technologii umożliwiających poprawę produktywności i zapewniających firmie pozycję wiodącego innowatora w branży. Przyspieszenie transformacji cyfrowej pozwoli usprawnić komunikację między klientami i dostawcami, wprowadzić kolejne innowacyjne rozwiązania, podnieść wydajność procesów i zyskać wszechstronną wiedzę biznesową.

Grupa Infrastructure (ALP, TRISTAR, NAS, UPAC, GCS)

W I kw. EBIDTA grupy Infrastructure wzrosła o 7,4 proc. do 32,5 mln KWD (106,9 mln USD), po odliczeniu wpływu IFRS 16, przychody zwiększyły się o 10,7 proc. Agility Logistics Parks (ALP) odnotował wzrost przychodów o 23 proc, głównie dzięki wynikom nowych centrów logistycznych oraz poprawie wydajności i zyskowności uruchomionych wcześniej. ALP planuje otwarcie magazynów o powierzchni 150 tys. m², głównie w Arabii Saudyjskiej i Afryce. Firma przewiduje też rozpoczęcie budowy kolejnych o powierzchni 275 tys. m². W Ghanie, Mozambiku i na Wybrzeżu Kości Słoniowej budowane są obiekty o łącznej powierzchni 68 tys. m², w Nigerii 36 tys. m², a do 2020 roku planowane jest otwarcie kolejnych magazynów o powierzchni 100 tys. m². Tristar, zintegrowany operator logistyczny, zajmujący się logistyką paliw płynnych, zanotował wzrost przychodów o 13,3 proc. Firma podpisała umowę czarterową z koncernem Shell na dostawy paliwa sześcioma tankowcami średniego zasięgu od 2020 roku. National Aviation Services (NAS), najszybciej rozwijający się dostawca usług lotniczych na rynkach wschodzących, zwiększył przychody o 3,5 proc. NAS realizuje strategię rozwoju ukierunkowaną na budowanie pozycji lidera w Afryce. Na Wybrzeżu Kości Słoniowej NAS odnotował dwucyfrowy wzrost; w Egipcie poprawił wyniki dzięki otwarciu business lounge w Kairze, a oddziały w Tanzanii i Maroku odczuwają pierwsze efekty restrukturyzacji. Wyniki NAS Uganda pozostają poniżej prognoz, co wynika z ograniczenia współpracy z ONZ i zmniejszenia liczby lotów komercyjnych. Przychody United Projects for Aviation Services Company (UPAC), zarządzającej nieruchomościami w Kuwejcie, zmniejszyły się o 9,2 proc, m.in. z powodu spadku liczby lotów na Sheikh Saad Terminal. W Abu Zabi trwa budowa wartego 1,2 mld USD centrum Reem Mall, które ma stać się dużą atrakcją w regionie. Otwarcie zaplanowano na 2020 rok. GCS, specjalizująca się w modernizacji rozwiązań celnych, odnotowała 6,8 proc. wzrost przychodów, głównie dzięki działalności w Kuwejcie.

Dynamiczny początek roku dla Agility Logistics w Polsce

Początek roku był również bardzo dobry dla polskiego oddziału Agility Logistics. W I kw. osiągnięty zysk brutto wzrósł o 22 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku. We wszystkich obszarach działalności firma odnotowała dwucyfrowe wzrosty – w spedycji morskiej na poziomie 29 proc., lotniczej 26 proc., a drogowej i kolejowej 16 proc. Polski oddział Agility Logistics podpisał też nowe kontrakty z firmami z branży przemysłowej i technologicznej.

– W tym roku stawiamy na wzmocnienie pozycji na rynku jako globalnego operatora logistycznego, wyspecjalizowanego w obsłudze rynków wschodzących, lidera cyfryzacji usług logistycznych i wykorzystania nowoczesnych technologii. Spodziewamy się dalszego wzrostu we wszystkich segmentach usług, zwłaszcza w obszarze transportu lotniczego i morskiego. W najbliższym czasie chcemy też wzmocnić dział spedycji morskiej. Tak jak w poprzednich latach, będziemy inwestować w rozwój naszych pracowników. Już teraz planujemy rozpoczęcie nowego programu szkoleń dla działów operacyjnych i sprzedaży – zapowiada Karolina Gasińska-Byczkowska, country manager Agility Logistics w Polsce.

Podsumowanie

„Mamy jasną i spójną strategię rozwoju, która w kolejnych latach zapewni nam osiąganie coraz lepszych wyników. Rok 2019 rozpoczęliśmy bardzo dobrze. Agility zamierza inwestować w dalszą transformację biznesu, co w przyszłości zagwarantuje nam doskonałość operacyjną” podsumował Tarek Sultan.

*KWD – dinar kuwejcki