Autonomiczny transport miejski dla osób niepełnosprawnych zdobywa nagrodę Forda „New Designers”

Autonomiczna taksówka dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej
Autonomiczna taksówka dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej

Podróżowanie samochodem lub środkami transportu publicznego może stanowić wyzwanie dla osób o ograniczonej mobilności. W Wielkiej Brytanii pełnoletni niepełnosprawni odbywają każdego roku o 26% mniej podróży, niż osoby pełnosprawne.

Calum Gambrill, student projektowania i wzornictwa przemysłowego z Uniwersytetu Ravensbourne w Londynie, opracował więc rozwiązanie, które mogłoby zapewnić osobom niepełnosprawnym i starszym niedrogą usługę miejskiego transportu, system pojazdów autonomicznych, funkcjonujących jako taksówki na wezwanie.

Koncepcja „Embark” zdobyła nagrodę „Ford Design Award”, która jest przyznawana podczas „New Designers Awards” – największej wystawy absolwentów wzornictwa w Wielkiej Brytanii. Nagroda Forda postawiła przed studentami wzornictwa wyzwanie, polegające na przyjęciu skoncentrowanego na człowieku podejścia do koncepcji pojazdów autonomicznych, z jednoczesnym uwzględnieniem potrzeb użytkowników w odniesieniu do wnętrza, oświetlenia, funkcjonalności poprawiających dostępność oraz rozrywki.

– Przyszłość to marzenie projektantów. Cieszę się, że widzę młodych ludzi projektujących dla różnych branż, którzy myślą nieszablonowo. Musimy sięgać po rzeczy nieznane, aby tworzyć nowe, inspirujące rozwiązania w samochodzie – powiedział Amko Leenarts, dyrektor ds. wzornictwa, Ford of Europe.

„Embark” jest pomyślany jako powszechna, kompleksowa usługa transportu osobowego, wykorzystująca specjalnie stworzoną aplikację i flotę elektrycznych pojazdów autonomicznych. Użytkownik wywołuje pojazd za pomocą aplikacji, a następnie zajmuje miejsce we wnętrzu, korzystając z rampy bocznych drzwi. Pokładowa sieć Wi-Fi umożliwia pasażerom dostęp do Internetu i słuchanie muzyki podczas podróży. Samochód byłby również skomunikowany z innymi autonomicznymi pojazdami, aby wyznaczyć najlepsze trasy i znaleźć odpowiedni parking. Do wyboru klient miałby dwie opcje płatności – za kilometr lub w ramach miesięcznego abonamentu.

– Życiowe spostrzeżenia Caluma dotyczące ludzkich potrzeb sprawiły, że wyróżniliśmy jego pracę, jako że „Embark” jest projektem stawiającym człowieka na pierwszym planie. Autor wskazał również obszar możliwości pojazdów autonomicznych, które wydają się świetnie pasować do zdefiniowanych przez niego potrzeb, ilustrując ogromny zakres zmian, jakie może zapewnić ta technologia – powiedziała Usha Raghavachari, dyrektor laboratorium D-Ford, grupy globalnych kreatywnych laboratoriów innowacyjnych firmy, które w projektach i w rozwiązywaniu problemów wybiegają w przyszłość od dwóch do piętnastu lat, stosując podejście skoncentrowane na człowieku.

Za zwycięską koncepcję Gambrill otrzyma 1000 funtów (1600 euro) na rozwój kariery stylisty oraz dwa miesiące opieki mentorskiej ze strony projektantów z D-Ford. W skład panelu sędziowskiego weszli Leenarts i Raghavachari, a także Betsy Fields-Smith, dyrektor IDEO, oraz James McLachlan, redaktor Car Design News.

– Koncepcje projektowe, które zainspirowała chęć poznania niezaspokojonych ludzkich potrzeb, mają zazwyczaj największą realną wartość. Skupienie się na grupie użytkowników, których transport publiczny często zawodzi, jest więc bardzo cenne i odzwierciedla proces projektowania skoncentrowanego na człowieku oraz wartości Forda – powiedział Fields-Smith.

Kolejne nagrody przyznano: za projekt wnętrza autorstwa Olivii Goldsmith, wykorzystujący interaktywną deskę rozdzielczą, nastrojowe oświetlenie i świecące w ciemności fotele; oraz „bąbelkowy” fotel autorstwa Lili Chen, który dostosowuje się do kształtu ludzkiego ciała, aby zmniejszyć zmęczenie i podnieść komfort. Inne zgłoszenia obejmowały wnętrza, które wykorzystują materiały ekologiczne i pochodzące z recyklingu, zwracają uwagę na komfort psychiczny i dobre samopoczucie oraz są interaktywne, przez co zapewniają możliwość zabawy i gier.

– Podczas gdy wiele zgłoszeń dotyczyło materiałów i oświetlenia, wyróżniało się jedno, biorące pod uwagę system mobilności, które oferuje rozwiązanie namacalnego problemu: poprawę sytuacji pragnących podróżować osób niepełnosprawnych, problemu istotnego dla Londynu i innych dużych miast, gdzie środki masowego transportu nie są odpowiednie dla tej często marginalizowanej części społeczeństwa – powiedział McLachlan.