Badanie GfK: na co Polacy zwracają uwagę w czasie zakupów?

Dominika Grusznic-Drobińska
Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK

Pandemia mocno wpłynęła na oczekiwania nabywców wobec marek. Konsumentom zależy dziś przede wszystkim na tym, aby produkty odpowiadały na ich bieżące potrzeby, wyróżniały się wysoką jakością i miały unikalny charakter. Personalizacja oraz świadoma konsumpcja to także dwa trendy, które w trakcie minionego roku wyraźnie cechowały zachowania konsumenckie. Takie dane płyną z najnowszego badania GfK „Consumer Life”.

Pandemia, galopująca inflacja i wzrost kosztów życia wywarły olbrzymi wpływ, zarówno na nasz styl życia i przyzwyczajenia, jak i przekonania oraz wyznawane wartości. W swoim najnowszym badaniu „Consumer Life” firma GfK postanowiła sprawdzić, w jaki sposób uwarunkowania zewnętrzne przełożyły się na oczekiwania i potrzeby polskich konsumentów.

Po trudnym pandemicznym roku nabywcy poczuli silną potrzebę, aby rozpieścić samych siebie. Jest to trend, który obecnie cieszy się większą niż wcześniej popularnością. Chcemy zamanifestować kim jesteśmy, pragniemy mocniej o siebie zadbać i oczekujemy, że zakupione produkty pomogą nam osiągnąć lepsze samopoczucie. Sposobów na umilanie codzienności jest wiele – od dobrego jedzenia, poprzez ulubione książki, aż po home SPA – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Z badania GfK wynika, że produkty i marki, które „dogadzają” konsumentom są częściej i chętniej wybierane przez nabywców. Polacy oczekują ponadto, że marki będą wychodzić naprzeciw ich indywidualnym potrzebom – aż 57 proc. konsumentów kupuje produkty, które są dokładnie dopasowane do ich profilu.

Przymusowa izolacja wpłynęła na zakupowe nawyki

Zmiany nawyków konsumenckich to także efekt wprowadzanych restrykcji, w wyniku których Polacy częściej spędzali czas w swoich domach. Przymusowa izolacja nie zniechęciła nas jednak do przesiadywania w domowym zaciszu. Jest wręcz przeciwnie. Z danych GfK wynika, że aż 66 proc. nabywców uważa dziś własny dom lub mieszkanie za komfortowy azyl, w którym mogą odpocząć i uciec od codziennych zmartwień.

– Odkąd spędzamy w domach znacznie więcej czasu, bardziej dbamy o nasze cztery kąty, a szczególnie o ich przytulność i wyposażenie. Większą uwagę niż dotychczas zwracamy na design – nawet w przypadku zakupu produktów technologicznych. Z badania „Consumer Life” wynika także, że duży odsetek nabywców – bo aż 45 proc. – po prostu lubi spędzać wolny czas w domach. Takie podejście znacząco wpływa na nasze decyzje zakupowe, na co z pewnością powinni zwrócić uwagę zarówno producenci, jak i detaliścipodkreśla Anna Szwedowska, consultant w GfK.

Jakość nadal kluczowa

Pomimo obniżki nastrojów konsumenckich i rosnącej inflacji, Polacy nie przestali zwracać uwagi na jakość kupowanych produktów. Nabywcy wolą posiadać mniej rzeczy, ale zależy im, aby były one unikalne i wyróżniały się wysoką jakością. Ważne jest także zaufanie do marki – konsumenci chętniej wybierają sprawdzone już produkty. Nie chcą pełnić funkcji  testerów, a zamiast tego wolą kupować produkty zweryfikowane i ocenione przez innych.

Niedobory produktów związane z pandemią COVID-19 zmusiły wielu konsumentów do wypróbowania oferty nowych marek. Jeśli podjęte próby okażą się rozczarowaniem, nabywcy wrócą zapewne do poprzednich wyborów. W badaniu „Consumer Life” aż 44 proc. respondentów stwierdziło, że w razie niezadowolenia z produktu lub usługi, zamieni produkt na inny mówi Dominika Grusznic-Drobińska.

Coraz bardziej świadome zakupy

Badanie GfK pokazuje również, że jako nabywcy stajemy się bardziej świadomi. Wynika z niego, że 38 proc. polskich konsumentów deklaruje, że przed zakupem produktu zapoznaje się z treścią etykiety. To trend, który idzie w parze z rosnącą sprzedażą produktów i usług z tzw. wartością dodaną, czyli powstających np. zgodnie z normami zrównoważonego rozwoju lub pochodzących od lokalnych dostawców.

Rosnąca świadomość nabywców, a także coraz większa personalizacja produktów i usług to trendy, które wraz z nadejściem pandemii zyskały nowe oblicze i zapewne zostaną z nami na dłużej. Na zakupach coraz mniej pozostawiamy przypadkowi, zwracając przy tym uwagę na najmniejsze szczegóły. Marki to dostrzegają, a zmiany w podejściu do kupujących zachodzą dosłownie na naszych oczach – podsumowuje Anna Szwedowska.