Coraz większe sukcesy młodych polskich programistów na świecie. Nauka kodowania jednym z priorytetów Ministerstwa Cyfryzacji

0

Edukacja cyfrowa oraz nauka kodowania mają być priorytetami Ministerstwa Cyfryzacji. Resort chce współpracować w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi i biznesem. Objął m.in. patronatem honorowym program MegaMisja Fundacji Orange. W tym roku szkolnym weźmie w nim udział około 10 tys. dzieci w 350 placówkach edukacyjnych.

– Kwestia edukacji cyfrowej, nauki kodowania to jeden z najistotniejszych hashtagów na sztandarach Ministerstwa Cyfryzacji – deklaruje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Woźny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. – Policzyliśmy osiągnięcia medalowe polskich, młodych informatyków podczas ostatnich 26 lat na olimpiadach IT. Okazało się, że w grupowej klasyfikacji medalowej Polska jest na czwartym miejscu po Stanach Zjednoczonych, Rosji oraz Chinach.

Edukacja cyfrowa zdaniem wiceministra Piotra Woźnego to bardzo szerokie pojęcie. Przede wszystkim określa oswajanie dzieci zarówno z treściami, jak i technikami ich poznawania. Młodzi ludzie w tej chwili mogą się uczyć i odbywać swoje pierwsze wizyty w cyfrowym świecie za pomocą niezwykle atrakcyjnych urządzeń oraz aplikacji i różnego rodzaju narzędzi edukacyjnych osadzonych w wyobrażeniach.

 To truizm, ale w procesie nauki ważne jest, żeby zawsze towarzyszyła jej zabawa. Wydaje się, że możliwości stojące obecnie przed dziećmi, zarówno związane z treściami, jak i technologiami są takie, że edukacja cyfrowa staje się bardzo atrakcyjną formą spędzania czasu – przekonuje wiceminister Piotr Woźny.

Jak wynika z badań Centrum Cyfrowego Projekt Polska, aż 97 proc. wychowawców szkolnych świetlic uważa, że nowe technologie mogą uczynić naukę ciekawszą i łatwiejszą. Jednocześnie 80 proc. z nich obawia się o bezpieczeństwo dzieci korzystających z tych technologii.

–  W dzisiejszych czasach coraz więcej dzieci komunikuje się za pośrednictwem internetu przy użyciu telefonów komórkowych i smartfonów. Uważamy, że jako odpowiedzialna firma powinniśmy edukować dzieci i to właśnie robimy – wyjaśnia Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. – Kierujemy się tymi samymi pryncypiami, co Ministerstwo Cyfryzacji. Nam również chodzi o to, by przyciągnąć dzieci do świata cyfrowych technologii, bezpiecznej strony Internetu. Chcemy wyposażyć w taką wiedzę 10 tysięcy dzieci w 350 szkołach.  

Czytaj również:  TVP przygotowuje się do obchodów 100 lat niepodległości Polski. Planuje plebiscyt na sportowca stulecia, serial o młodym Piłsudskim oraz film „Kamerdyner”

Odpowiadając na te potrzeby Fundacja Orange uruchomiła nieodpłatny, ogólnopolski programu edukacyjny dla szkół podstawowych MegaMisja adresowany do nauczycieli oraz dzieci w wieku od sześciu do dziesięciu lat spędzających czas w świetlicach i uczestniczących w zajęciach pozalekcyjnych. Celem przedsięwzięcia jest podniesienie poziomu wiedzy i cyfrowych kompetencji zarówno wychowawców, jak i uczniów. 1 września br. 300 szkół w całym kraju uruchomiło tego rodzaju zajęcia, a kolejne 50 kontynuuje je po ubiegłorocznej edycji pilotażowej. Program objęło patronatem między innymi Ministerstwo Cyfryzacji.