Czym zaskoczył nas świat handlu w 2018 roku?

0

Trendy branży retail w 2018 roku można podsumować jako swoistą hybrydę świata online i offline. Decyzje zakupowe konsumentów jasno pokazują, że preferują i cenią konkretne rozwiązania z obu światów i najchętniej chcieliby, aby uzupełniały się one w jednym, spójnym procesie zakupowym. Co ciekawe, doświadczenie pokazuje, że im więcej innowacji technologicznych jest wykorzystywanych w sprzedaży, tym silniejszą rolę odgrywa sam produkt. Piotr Witkowski, ekspert ds. innowacji ASM Sales Force Agency, należącej do ASM GROUP,  komentuje kluczowe wydarzenia w globalnym handlu w 2018 r.

Amazon otworzył pierwsze sklepy pop-up w Europie

Pomimo tego, że handel online kwitnie, to e-commerce’owi gracze nadal szukają  możliwości zwiększenia sprzedaży i wykorzystania potencjału tradycyjnej sprzedaży. Fenomenem tego roku jest wejście amerykańskiego giganta w segment handlu offline. Amazon uruchomił sześć sklepów pop-up pod szyldem „Loft for Xmas” w Amsterdamie, Berlinie, Londynie, Mediolanie i Paryżu. Branża e-commerce zdaje sobie sprawę, że customer service ze świata online pozostawia jeszcze wiele do życzenia i walczy, aby również i swoim klientom zapewnić niezapomniane doświadczenie zakupowe. Dzięki sklepom stacjonarnym, klienci nie tylko mogli kupić ubrania, ale także skorzystać z profesjonalnych porad stylistów, posłuchać muzyki na żywo, czy wziąć udział w warsztatach.

Sklepy typu Go, zapowiedź nowej ery

Dzięki technologiom i mobilnej aplikacji, zautomatyzowane sklepy odmienią przyszłość tradycyjnego handlu. W tym roku zapowiedziała to m.in francuska sieć sklepów Carrefour oraz Amazon. Jak mają działać sklepy bezobsługowe? Przede wszystkim, prosto. Cały proces opiera się na dedykowanej aplikacji. Klient będzie musiał jedynie zeskanować kod swojego koszyka przed wejściem do sklepu i samodzielnie zapakować do niego interesujące go produkty. Potem może najzwyczajniej ze sklepu wyjść. Bez stania w kolejce i z dużą ilością zaoszczędzonego czasu. Warto zwrócić uwagę, że minimalizując interakcję z drugim człowiekiem w sklepie, firmy będą musiały skoncentrować cały swój wysiłek na odpowiednio efektywnej ekspozycji produktów. To właśnie w merchandisingu będzie tkwił klucz do sukcesu sprzedaży w sklepach typu Go.

Czytaj również:  Na ubrania Polacy wydają do 10 proc. swojego miesięcznego dochodu. Zakupy robią głównie w popularnych sieciówkach

Coraz więcej AI w sprzedaży

Z roku na rok procent przedsiębiorstw deklarujących wdrożenie oprogramowania opartego o sztuczną inteligencję – AI w sprzedaży znacząco rośnie. Bezapelacyjnie jest to kolejne narzędzie wsparcia tradycyjnej sprzedaży, które otwiera przed sprzedawcami całkowicie nowe możliwości zwiększenia przychodów. Automatyzacja obsługi najczęstszych pytań i problemów klientów, pozwoli obniżyć koszty obsługi oraz wykorzystać czas sprzedawcy na finalizowanie sprzedaży. Jedną z bardziej interesujących możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w sklepach stacjonarnych jest technologia rozpoznawania obrazu (image recognition) zwiększająca skuteczność kierowania procesami sprzedaży w terenie. Mobilna aplikacja jest w stanie dostarczyć kompletnej wiedzy na temat stanu ekspozycji w co najmniej 15 razy krótszym czasie w porównaniu do pracy człowieka. Co więcej jakość audytu jest lepsza, a zakres zbieranych informacji szerszy. Mając na uwadze, że prawidłowa ekspozycja może zwiększyć sprzedaż nawet o 30% warto nieustannie optymalizować narzędzia w walce o idealny wygląd półek.

Autonomiczne roboty w sklepach offline

Ciekawym wydarzeniem w świecie handlu jest startup Hease Robotics, który produkuje autonomiczne roboty obsługujące klientów w sklepach, muzeach, biurach i na lotniskach. Misją startupu jest wprowadzanie tego rodzaju urządzeń do przestrzeni publicznej, gdzie będą pomagały w sprzedaży oraz w rozwiązywaniu codziennych problemów. Nie zastępują one ludzi, lecz uwalniają część ich czasu wykonując prostą i powtarzalną pracę. Dzięki czemu pracownik sklepu będzie mógł skoncentrować się na bardziej skomplikowanych zadaniach lub rozwijać nowe kompetencje. Czy to przyszłość handlu? Trudno jeszcze jasno powiedzieć czy roboty staną na wysokości zadania, ale ten kierunek na pewno należy obserwować tj. jak technologia będzie wspierała prace człowieka w handlu.

Kończący się rok pokazał, że handel na dobre oduczył się pojęć „stabilizacja” i „nuda”. Cały rynek wzniósł się na nowy poziom. Czerpiąc ze wsparcia innowacji w tradycyjnym handlu, zanotował rekordowe poziomy sprzedaży. Technologia wraz z zaawansowaną analityką przyciągnęła Polaków do marketów, gdzie wciąż można dokonać najtańszych zakupów.