Grupa AB odnotowuje 21% wzrost przychodów i 68% zysku netto w II połowie 2010 r.

Andrzej Przybyło, prezes spółki AB

AB S.A. – jeden z największych dystrybutorów IT i elektroniki użytkowej w Europie Środkowo-Wschodniej – w II połowie 2010 r., będącej jednocześnie I półroczem roku obrachunkowego 2010/2011, wygenerował ponad 1,9 mld zł skonsolidowanych przychodów oraz 35,83 mln zł skonsolidowanego zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego jest to wzrost o odpowiednio 21% i 68%. Warto zaznaczyć, że zysk netto już po dwóch kwartałach bieżącego roku finansowego przekroczył poziom osiągnięty w całym roku 2009/2010 (35,16 mln zł). Wskaźnik ten uwzględnia wydarzenie nadzwyczajne – dodatkowy zysk 7,5 mln zł wraz z odsetkami uzyskany po wygranym sporze sądowym z Raiffeisen Bank Polska. Jednak nawet przy wyłączeniu tej kwoty spółka była w stanie osiągnąć dwucyfrowy wzrost (+28%) skonsolidowanego zysku netto na nadal wymagającym rynku IT. Przychody dla samego czwartego kwartału 2010 r. osiągnęły poziom ponad 1,15 mld zł (wzrost o 22% rok do roku), zaś dla zysku netto – 27,86 mln zł (+70% R/R).

Wraz ze wzrostem najważniejszych wskaźników finansowych, Grupa konsekwentnie podwyższa rentowność netto na sprzedaży. O ile w pierwszej połowie roku finansowego 2008/2009 wskaźnik ten wyniósł 1,2%, w 2009/2010 – 1,36%, tak po dwóch kwartałach bieżącego roku obrotowego rentowność netto osiągnęła poziom 1,9% (1,46% po wyłączeniu wydarzenia nadzwyczajnego).

„Po udanym dla nas trzecim kwartale, w którym zaobserwowaliśmy pewne oznaki ożywienia na rynku, Grupa AB weszła w historycznie korzystny okres dla dystrybutorów IT. Wykorzystaliśmy tę szansę, co w połączeniu z konsekwentnie realizowaną strategią spółki znalazło swoje odzwierciedlenie w rekordowych obrotach za ten okres” – skomentował Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Tradycyjnie w czwartym kwartale 2010 roku ponadprzeciętny popyt towarzyszył zakupom konsumenckim i co zaskakujące – znacznym wzrostem zakupów klientów z segmentu SMB. Wyróżniającymi się okresami były zakupy przed i bezpośrednio po Świętach. Przedsiębiorstwa kontynuowały również trend stopniowego odmrażania budżetów i inwestowania w wymianę sprzętu komputerowego. Było to szczególnie widoczne po większej ilości zapytań ofertowych u partnerów handlowych spółki i rozpisywanych przez klientów końcowych przetargów na szczeblu lokalnym. Dział Enterprise Business Group, odpowiedzialny w spółce AB za sprzedaż rozwiązań klasy enterprise, w czwartym kwartale 2010 r. odnotował 172% dynamikę sprzedaży do integratorów. Za ten sam okres, dla produktów serwerowych dynamika sprzedaży wyniosła 281%, zaś dla komputerów osobistych marki własnej – 114%.

„Jeżeli chodzi o perspektywy sprzedaży w 2011 roku, stale obserwujemy rynek i przyglądamy się rozwojowi wydarzeń. Analitycy w swoich prognozach podają szacunek 3-5% wzrostu dla rynku IT. Jesteśmy przekonani, że będziemy rozwijać się przynajmniej w takim tempie jak cały rynek. Strategia na kolejne kwartały zakłada stałe poszerzanie oferty produktowej, szukanie nisz produktowych charakteryzujących się wyższymi marżami, a także pracę nad synergiami kosztowymi wewnątrz Grupy” – dodał Andrzej Przybyło.

W 2011 roku AB S.A. zamierza skupiać się na dalszej optymalizacji procesów zarządczych wewnątrz Grupy. Po uruchomieniu w lipcu 2010 roku w Polsce systemu ERP i oddaniu do testów nowych funkcjonalności platformy Business Intelligence, spółka odnotowuje szereg korzyści w sferze operacyjnej. AB uzyskała np. dostęp w czasie rzeczywistym do informacji o zrealizowanych terminach dostaw i płatności; czy do bieżących danych na temat otwartych pozycji walutowych, dzięki czemu możliwe jest większe dostosowanie cen do potrzeb odbiorców. Łącznie czas uzyskiwania raportów i informacji zarządczych skrócił się w poszczególnych grupach sprawozdawczych od 50 do 70%.

„Szybkość i jakość pozyskiwanych informacji przekłada się znacząco na wzrost naszego biznesu. Dzięki wykorzystaniu nowego systemu jesteśmy w stanie zwiększać udziały rynkowe w wybranych grupach produktowych, a tym samym generować większe obroty. Sprawność operacyjna i zarządcza znajduje również odzwierciedlenie w coraz efektywniejszej rentowności netto na sprzedaży – powiedział Andrzej Przybyło.

Na przełom kwietnia i maja 2011 r. rozpocznie się właściwy etap wdrożenia systemu ERP w spółkach zależnych w Czechach i na Słowacji. Uruchomienie nowego systemu informatycznego i zintegrowanie go w ramach całej Grupy zaplanowano na I połowę 2012 r.

„Priorytetem w 2011 r. jest optymalizacja wszystkich elementów zarządczych w spółkach. Korzyści z wdrożenia w Polsce pokazują jak nadal duży potencjał tkwi wewnątrz naszej Grupy. W tej chwili zamierzamy koncentrować się na uzyskaniu możliwie największego efektu synergii we wszystkich podmiotach” – podsumowuje Prezes Zarządu AB S.A.