Inflacja hamuje wzrost sprzedaży internetowej

e-commerce sklep internetowy

Raport Q1 Shopping Index firmy Salesforce za zakończony pierwszy kwartał 2022 roku wykazuje, że globalna sprzedaż cyfrowa spadła o 3% z roku na rok (r/r). Jest to pierwszy spadek odnotowany w dziewięcioletniej historii tego raportu.

Najważniejsze fakty: Inflacja (w marcu w Stanach Zjednoczonych ceny wzrosły średnio o 11% ), problemy z łańcuchami dostaw oraz niepewność ekonomiczna wpłynęły na siłę nabywczą konsumentów. W rezultacie wydatki na zakupy online spadły po kilku kwartałach bezprecedensowego wzrostu.

Z danych opublikowanych przez firmę Salesforce wynika, że podczas gdy globalne wydatki na zakupy zmniejszyły się o 3% r/r, ruch zakupowy o 2%, a liczba zamówień  o 12%, przez pozostałą część roku zaufanie klientów i wydatki online prawdopodobnie się ustabilizują. Spadki dotyczą w szczególności Europy, gdzie konsumenci mają do czynienia nie tylko z rosnącymi cenami paliwa, lecz również wojną. Sprzedaż internetowa spadła tam o 13%, a liczba zamówień o 17%.

Perspektywa Salesforce: Inflacja w końcu dogoniła rosnące wydatki. Konsumenci kupują mniej, spadła też liczba sklepów, w których dokonywane są zakupy” – powiedział Rob Garf, wiceprezes i dyrektor generalny działu handlu detalicznego w firmie Salesforce. „Prawdopodobnie nie jest to chwilowe wahnięcie nastrojów, lecz oznaka poważniejszej zmiany zachowań konsumentów.  Aby dostosować się do tych nowych warunków, handlowcy muszą wyeliminować wszelkie tarcia między kanałami fizycznymi i cyfrowymi, co pozwoli im przyciągnąć i utrzymać lojalnych klientów.”

Q1 2022 w liczbach:

  • Globalne wydatki na zakupy zmniejszyły się o 3% r/r. Z danych wynika, że wpłynęło na to wiele przyczyn: ruch zakupowy spadł o 2%, wydatki konsumenckie – o 1%, a liczba zamówień – aż o 12%.
  • W warunkach przedłużających się napięć i opóźnień dotyczących łańcuchów dostaw liczba jednostek magazynowych (SKU) w I kwartale 2022 r. zmniejszyła się o 3% w porównaniu z I kwartałem 2021 r.
  • Wciąż rosły wydatki na towary luksusowe, torebki i walizki, podczas gdy konsumenci kupowali coraz mniej sprzętu gospodarstwa domowego, kosmetyków, artykułów sportowych i elektroniki.  Największe spadki stanów magazynowych odnotowano w przypadku takich produktów, jak zabawki i artykuły edukacyjne (-23) oraz sprzęt gospodarstwa domowego (-12%).
  • Elastyczne opcje płatności, takie jak zakupy z odroczoną płatnością (ang. Buy Now Pay Later – BNPL) zapewniają konsumentom bezpieczeństwo w niepewnych czasach. W I kwartale 2022 roku 9% zakupów cyfrowych na całym świecie było dokonywanych tą metodą, co oznacza wzrost o 20% z roku na rok i o 9% w porównaniu z IV kwartałem 2021 r.
  • Zaangażowanie cyfrowe utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Dwuletni wskaźnik wzrostu sprzedaży online w I kwartale wyniósł w skali globalnej 65%.
  • Coraz szybciej rosnące ceny paliwa, coraz większe niedobory towarów i ciągły wzrost inflacji wpływają na zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, co wkrótce może spowodować duże zmiany wskaźnika optymizmu konsumenckiego, a także zmniejszyć zakupy uznaniowe przez pozostałą część roku.
  • Globalna gospodarka wciąż odczuwa napięcia z powodu zakłóconych łańcuchów dostaw w związku z lockdownami pracowników i zamknięciem portu w Szanghaju.
    • W warunkach przedłużających się napięć i opóźnień dotyczących łańcuchów dostaw liczba jednostek magazynowych SKU w I kwartale 2022 r. zmniejszyła się o 3% w porównaniu z I kwartałem 2021 r.
  • Największe spadki stanów magazynowych odnotowano w przypadku takich kategorii produktów, jak:
    • Zabawki i artykuły edukacyjne (-23%)
    • Sprzęt gospodarstwa domowego (-12%)
  • Elastyczne opcje płatności, takie jak BNPL:
    • 9% globalnych zakupów cyfrowych w I kwartale 2022 roku stanowiły zakupy BNPL, co oznacza wzrost o 20% z roku na rok i o 9% w porównaniu z IV kwartałem 2021 r.
    • W Wielkiej Brytanii na zakupy BNPL przypadało 12% wydatków konsumenckich, czyli o 37% więcej niż przed rokiem.
    • W Niemczech, Belgii, Australii i Nowej Zelandii oraz Holandii odnotowano największe wskaźniki wzrostu zakupów BNPL w I kwartale 2022 r., podczas gdy we Francji, Włoszech, Hiszpanii i Kanadzie – największy wzrost z roku na rok.

Szersza perspektywa: Coraz szybciej rosnące ceny paliwa, coraz większe niedobory towarów i ciągły wzrost inflacji wpływają na zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, co wkrótce może spowodować duże zmiany wskaźnika optymizmu konsumenckiego, a także zmniejszyć zakupy uznaniowe przez pozostałą część roku. Zmusi to handlowców do szukania delikatnej równowagi między stymulowaniem popytu a optymalizacją marży w kalendarzach promocyjnych.

Metodyka tworzenia raportu Q1 Shopping Index

Q1 Shopping Index pokazuje rzetelny obraz zakupów poprzez analizę aktywności ponad miliarda kupujących w ponad 61 krajach przy użyciu platformy Commerce Cloud. Następnie stosuje się kilka czynników w celu ekstrapolacji prognoz i rzeczywistych wyników dla szerzej rozumianej branży detalicznej.