Muzyka w restauracji a prawa autorskie

1

Odpowiednio dobrane ścieżki dźwiękowe wspomagają sprzedaż w restauracji. Dla restauratora odtwarzanie muzyki wiąże się jednak z kosztami w postaci opłat dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. Istnieje jednak sposób na znacznie tańsze korzystanie z muzyki – tzw. Royalty Free Music. Kiedy i gdzie sprawdzi się takie rozwiązanie?

Muzyka w restauracji jest jednym z elementów oddziaływań marketingowych, razem z wystrojem wnętrz, zapachem i przede wszystkim kuchnią tworzy klimat restauracji. Mówi się, że „muzyka łagodzi obyczaje”, dzięki temu ma ogromną moc wprowadzania gości w dobry nastrój. Przywołuje ona również przyjemne skojarzenia. Zdecydowana większość konsumentów docenia muzykę w restauracji, a wybór miejsca oraz długość spędzania w nim czasu wiąże często ze swoimi upodobaniami odnoście repertuaru.

Według badań muzyka jest w stanie oddziaływać na świadome i nieświadome zachowania klientów restauracji. Odpowiednio dobrany repertuar może sprawić, że klienci będą czuć się dobrze w przestrzeniach lokalu, będą skłonni zostać tam dłużej, wydadzą więcej pieniędzy i zarekomendują dane miejsce znajomym – po prostu im się tam spodoba. Oprócz rodzaju muzyki ważne jest jej tempo, które wpływa na długość pobytu gości w lokalach gastronomicznych. Muzyka w szybkim tempie sprawia bowiem, że klienci szybciej kończą posiłki i idealnie nadaje się do sieci typu fast food i barów szybkiej obsługi. Natomiast powolne i relaksujące tempo nadawane wieczorem w restauracjach, wydłuża pobyt gości i wpływa na zwiększoną ilość zamówień.

Wybrane wnioski z badań nad wpływem muzyki na biznes

  • 82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich
  • 83% klientów wybierze ten lokal, w którym gra muzyka
  • W 85% restauracji muzyka jest odtwarzana przez większość czasu, zaś 83% klientów odwiedzających te lokale twierdzi, że muzyka w nich odtwarzana im się podobała
  • 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal, jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka
  • 72% klientów pubów mając do wyboru dwa podobne do siebie charakterem lokale wybrałoby ten, w którym piwo jest droższe, ale gra tam dobra muzyka
  • 80% klientów pubów i restauracji zapamiętuje lokal i chętniej do niego wraca dzięki dobrej muzyce
  • 86% klientów słysząc lubianą muzykę w lokalu, chętniej zostaje dłużej
  • 22% klientów deklaruje, iż częściej odwiedzałoby badany lokal gastronomiczny, gdyby była w nim odtwarzana muzyka jaką lubią
  • 83% klientów twierdzi, iż dobrze dobrana muzyka w odwiedzanych przez nich restauracjach, pubach, ma pozytywny wpływ na ich nastrój oraz nastrój ich przyjaciół
  • 80% klientów uważa, że muzyka zmniejsza napięcie i eliminuje niezręczną ciszę w lokalu
  • 73% właścicieli pubów i barów uważa, że muzyka w lokalu wpływa na wzrost sprzedaży i dochodów

Źródło: ZPAV

  • Małgorzata Konieczna

    Dobrze dobrana muzyka do lokalu potrafi zdziałać cuda. W szczególności w restauracjach i salonach SPA, gdzie klient szczególnie chce się rozluźnić. Polecam zagadnienia marketingu sensorycznego, które mogą przybliżyć nam tematykę odpowiednio dobranej muzyki do lokalu.
    http://aprmedia.pl/blog/dobrac-muzyke-restauracji-lub-hotelu-2/