Netia SA ogłosiła wyniki finansowe za I kwartał 2011 roku

Mirosław Godlewski

W porównaniu do I kw. 2010 roku przychody spółki wzrosły o 4 proc. i po raz pierwszy w historii przekroczyły kwartalnie poziom 400 mln zł. Również skorygowany zysk EBITDA wzrósł rok do roku o 12 proc. i po raz pierwszy przekroczył kwotę 100 mln zł złotych.

Przychody Netii za pierwszy kwartał 2011 r. wyniosły 401,2 mln złotych, rosnąc o 4 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2010 r. i o 2 proc. w stosunku do IV kw. 2010 roku.

Skorygowany zysk EBIDTA wyniósł 101,5 mln zł. Jego znaczący wzrost jest wynikiem powiększającej się bazy klientów, stabilizującego się poziomu ARPU oraz wzrostu udziału usług oferowanych na bazie LLU.

Zysk netto – bez uwzględnienia kosztów i przychodów jednorazowych oraz realizacji zobowiązania podatkowego z 2003 roku (będącego wynikiem odrzucenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny skargi Netii na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej) – wyniósł aż 35,4 mln zł, czyli o 191 proc. więcej niż w I kwartale poprzedniego roku. Jednorazowo Netia ujęła w kosztach kwotę 58,3 mln złotych, w związku z realizacją postanowienia WSA. Firma zamierza jednak złożyć wniosek do NSA o kasację wyroku nakazującego zapłatę.

„To bardzo obiecujące wyniki. Po raz pierwszy w historii Grupy, kwartalne przychody przekroczyły 400 mln zł, a zysk EBITDA 100 mln zł. I to wszystko osiągnęliśmy mimo coraz ostrzejszej rywalizacji na polskim rynku telekomunikacyjnym” – powiedział Mirosław Godlewski, Prezes Zarządu Netii. „Nowa strategia i rewolucyjna oferta Netii, ogłoszona na początku II kwartału 2011, która została bardzo dobrze przyjęta przez konsumentów, pozwala nam oczekiwać w kolejnych miesiącach znaczącego wzrostu liczby przyłączeń netto.” – dodał Mirosław Godlewski.

Większy udział w rynku, rosnąca baza klientów LLU

Liczba klientów usług szerokopasmowych na dzień 31 marca 2011 r. wynosiła 704 tys., co stanowi wzrost netto o ponad 13 tys. i daje Netii 11,5 proc. udziału w rynku. Netia ocenia, że z około 15 proc. udziałem w rynku przyłączeń netto w I kw. 2011 roku, nadal jest rynkowym liderem w tym zakresie.

Baza klientów usług głosowych na koniec marca 2011 roku wyniosła 1,226 mln w porównaniu do 1,173 mln na koniec marca ubiegłego roku i 1,231 mln na koniec 2010 roku.

Ze względu na zaostrzoną rywalizację cenową ze strony konkurencji, Netia podkreśla znaczenie sprzedaży usług pakietowych oraz oferowanych w ramach własnej sieci oraz w technologii LLU. Na dzień 31 marca 2011 r. Netia miała 535 uwolnionych węzłów LLU z dostępem do około 4,4 mln linii i obsługiwała na nich 146 tys. klientów usług szerokopasmowych. Netia zakłada uwolnienie łącznie 700 węzłów LLU z dostępem do około 5 mln klientów do końca 2011 r.

Inwestycje w NGA: szybszy internet i TV

W pierwszym kwartale 2011 roku nakłady inwestycyjne wzrosły o 41 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, osiągając poziom 41 mln zł. Środki te zostały przeznaczone przede wszystkim na dalszy rozwój LLU oraz rozszerzenie przepustowości łączy. Większe wydatki inwestycyjne były też wynikiem wzrostu tempa pozyskiwania przez Spółkę klientów biznesowych.

W ramach prognozowanej na ten rok kwoty 230 mln zł wydatków inwestycyjnych Netia zamierza poszerzyć zasięg modernizacji sieci własnych do standardu NGA dla około 500 tys. linii. Jest to efektem obiecujących wyników, prowadzonego od grudnia ubiegłego roku projektu pilotażowego usług telewizyjnych na bazie IPTV, obejmującego obecnie swoim zasięgiem ok. 30 tys. gospodarstw domowych w kilku miejscowościach.

Dobre prognozy na 2011

Netia podtrzymuje swoją prognozę na 2011 rok. Firma zamierza powiększyć bazę klientów usług szerokopasmowych do poziomu 780 – 800 tys. poprzez dalszy wzrost organiczny. Zakłada również, że ewentualne przejęcia sieci ethernetowych pozwolą uzyskać wyższą liczbę przyłączeń.

Podtrzymana prognoza przychodów na koniec 2011 r. to ponad 1,6 mld zł, EBITDA powyżej 405 mln zł, EBIT powyżej 70 mln zł, wolne środki pieniężne na poziomie ponad 170,0 mln zł, natomiast wydatki inwestycyjne mają osiągnąć kwotę 230,0 mln zł.