Podstawowe zakupy Polaków trochę podrożały -kwartalne podsumowanie

0
  • W maju przeprowadzono trzecie badanie cen produktów na co dzień goszczących w koszykach zakupowych przeciętnego Polaka.
  • Uśrednione wartości koszyków cenowych w 50 sklepach kanału tradycyjnego i 1 online pokazują, że maj był droższy od kwietnia o średnio 3 proc. (odpowiednio 231,85 zł i 224,87 zł), ale tańszy o 0,5 proc. względem marca (233,12 zł).
  • Najwyższe ceny artykułów spożywczych czekają na Polaków w internecie. Wybierając sklepy offline można zaoszczędzić nawet do 16 proc. na tych samych produktach.

Koszyk cenowy ASM SFA_Maj Koszyk cenowy ASM SFA_KwartałRanking po raz trzeci otwiera internetowy supermarket Frisco.pl. W zeszłym miesiącu Polacy wydali 257,20 zł na zakupy online podczas, gdy te same produkty mogli kupić w E.Leclerc za 216,04 zł. Różnica pomiędzy najdroższym a najtańszym koszykiem zakupowym wyniosła 16 proc. Jest to dokładnie tyle samo, co przed miesiącem, z tą tylko różnicą, że w kwietniu najtańszy koszyk należał do sieci cash and carry Makro. W maju te dwie sieci sklepów zamieniły się miejscami. Średnia wartość koszyka w Makro z 216,51 zł wzrosła do 239,40 zł osiągając drugą lokatę zaraz po Frisco.pl. Na trzecim miejscu bez zmian – Selgros, chociaż jego koszyk zakupowy zdrożał o 4,6 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Warto zwrócić uwagę na sieć dyskontów Lind konsekwentnie utrzymującą wartość najbliższą uśrednionej sumie koszyków zakupowych wszystkich sklepów, czyli kwotę 231,85 zł. Z kolei sieci sklepów Auchan, Kaufland, Tesco, Biedronka, po raz kolejny znalazły się poniżej tej wartości.

  • Porównując wyniki do poprzedniego miesiąca widać, że w maju średnia wartość koszyka zakupowego zwiększyła się o 3 proc. osiągając poziom 231,85 zł. Ma to odzwierciedlenie w średnich wartościach w podziale na kategorie punktów sprzedaży. W sklepach typu cash & carry wzrósł on o 7,5 proc., w dyskontach o 4 proc., a w kanale tradycyjnym o 2 proc. – podkreśla Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, spółki należącej do grupy kapitałowej ASM Group.

 

Oprócz głównego rankingu średniej wartości koszyka zakupowego w podziale na sieci, raport analizuje także średnie wartości w poszczególnych grupach produktów oraz udział sieci w minimalnych i maksymalnych cenach artykułów. Szczegółowy wykaz produktów i cen udowadnia, że robiąc zakupy w hipermarketach z najniższymi cenami można wydać nawet o połowę mniej niż kupując te same produkty w sklepach z najwyższymi cenami.

Czytaj również:  Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) opublikowała raport podsumowujący wkład francuskich firm w rozwój wybranych sektorów polskiej gospodarki

Trzeci miesiąc badania, pozwala także sprawdzić, jak z perspektywy czasu kształtuje się ranking sieci sklepów. Porównując średnie kwoty koszyków w ostatnim kwartale okazuje się, że sieć sklepów Auchan może pochwalić się najtańszym koszykiem produktów (214,34 zł). Bezapelacyjnie, drugi koniec listy zajmuje sklep online, który w każdym miesiącu odnotowywał najdroższy koszyk zakupowy (253,88 zł). Sklepami, którym najbliżej jest do pozycji AuchanBiedronka (223,82 zł), Kaufland (222,81 zł), Tesco (225,34 zł) oraz E.Leclerc (225,85 zł). Pomimo tego, że w poprzednich badania pierwsze trzy sklepy nie zawsze zajmowały miejsca na podium dla najniższych wartości koszyka, to statystyki pokazują, że wystarczy konsekwentnie utrzymywać ceny poniżej średniej wartości, aby w długoterminowym ujęciu otrzymać dobry efekt.

  • Tradycyjny kanał sprzedaży offline zachowuje pozycję lidera, chociaż wyższe ceny w sieci nie zniechęcają Polaków do zakupów. Jednocześnie jesteśmy świadkami nowych, ciekawych rozwiązań, kiedy to sklepy stricte online’owe otwierają stacjonarne punkty sprzedaży np. Amazon, Westwing Home & Living czy e-obuwie.pl. Szacuje się, że do 2023 r. 10 globalnych supermarketów online osiągnie łączną sprzedaż na poziomie prawie 200 miliardów euro. Oznacza to także obiecujące perspektywy dla wzrostu zysków w sprzedaży offline. – komentuje Adam Stańczak, prezes zarządu giełdowej spółki ASM Group.

Badanie koszyka cenowego jest przeprowadzane cyklicznie. Pierwszym miesiącem publikacji był marzec 2019 r. Do badania wytypowano 10 najpopularniejszych sieci branży FMCG z kanału tradycyjnego (Auchan, Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Lidl, Makro, Selgros Cash & Carry, Tesco) oraz jedną sieć reprezentującą kanał e-commerce (Frisco.pl). Z każdej z sieci wybrano po 5 placówek – łącznie zbadano 50 punktów sprzedażowych w 12 miastach. Raport koszyka cenowego analizuje ceny 40 wybranych produktów, skategoryzowanych w 10 podstawowych kategoriach takich jak chemia domowa, mięso, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze czy używki i alkohol.

Raport został przygotowany przez ekspertów ASM Sales Force Agency, spółki specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu.