Na co Polacy wydają zarobione pieniądze? Wyniki najnowszego raportu

0

Po zrealizowaniu podstawowych potrzeb większość z nas przeznacza swoje nadwyżki finansowe na zakup odzieży, a największe sumy w ciągu miesiąca – na wydatki związane z samochodem – takie wnioski płyną z raportu „Sytuacja materialna Polaków”[1], zrealizowanego na zlecenie Lindorff SA. Na co jeszcze Polacy wydają swoje pieniądze oraz jak wysokie sumy przeznaczają na konkretne kategorie produktowe?

Gdzie zostawiamy nasze pieniądze?

wykres1W badaniu ankietowani zostali zapytani na co wydają swoje pieniądze – poza jedzeniem i rachunkami. Największą popularnością cieszyła się odpowiedź wskazująca na odzież – wybrało ją aż 88% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki z 74% odpowiedzi. Zaraz za nimi uplasowały się wydatki związane z samochodem – na nie swoje fundusze przeznacza 68% respondentów.

Ponad połowa ankietowanych wskazała także na wydatki związane z podróżami i wyjazdami (51%), niemal co drugi Polak przyznał się do wydawania pieniędzy na wyjścia związane z kulturą (45%). 35% badanych stać również na finansowanie swojego hobby.

Na dalszych pozycjach znalazły się takie odpowiedzi jak: edukacja (30%), zajęcia sportowe (22%), zabiegi kosmetyczne (20%) i biżuteria (19%).

Jak wygląda statystyka, jeśli podzielimy odpowiedzi na damskie i męskie? „Podium” wśród damskich wskazań zajęły te same odpowiedzi, które triumfowały w uogólnionych wynikach, ze wskazaniem odpowiedzi na poziomie: 93% to zakup odzieży; kosmetyki – 82%; samochód/wydatki związane z samochodem są źródłem wydatków dla 2/3 kobiet. „Męska trójka” najpopularniejszych odpowiedzi również zawiera podobne wyniki, jednak w innym ułożeniu: odzież kupuje 83% panów; samochód jest źródłem wydatków dla 7 na 10 z nich, a kosmetyki kupuje 2/3 ankietowanych.

Największe dysproporcje między damskimi i męskimi wskazaniami widać na przykładzie odpowiedzi „kosmetyki” – różnica wyniosła tu aż 15 p. p.

Podstawowym wydatkiem Polaków, po jedzeniu i rachunkach, jest odzież. Można wnioskować, iż ma to związek z postępującą rolą indywidualizacji własnego wizerunku. Druga kategoria produktów, na które najczęściej przeznaczamy pieniądze, kosmetyki, również może świadczyć o rozwoju świadomości konsumenckiej. Chcemy o siebie dbać i przykładamy do tego dużą wagę. Nie zaskakują wydatki związane z samochodem, gdyż te często piastują wysokie pozycje w rankingach wydatków Polaków. Koszty związane z samochodem były również głównym powodem zaciągania przez Polaków zobowiązań w minionym 2016 roku – to aż 29% wszystkich ubiegłorocznych kredytobiorców. Na drugim miejscu tego zestawienia znalazły się bieżące wydatki związane z konsumpcją (20%) – w tę grupę można wliczyć odzież oraz kosmetyki. Na trzecim miejscu wśród powodów zaciągania zobowiązań znajdują się podróże, w tym samochodowe (17%) – zatem deklaracje miesięcznych wydatków pokrywają się z deklarowanymi powodami zaciągania zobowiązań w minionym roku.

Czytaj również:  Co czwarty pacjent z chorobą przewlekłą nie pracuje zawodowo. Koszty ponosi nie tylko służba zdrowia, lecz także rynek pracy