Polska specjalność – zakupy last minute w sieci

ecommerce ebuy

Bożonarodzeniowe zakupy już w pierwszych tygodniach grudnia? To rzadkość, bowiem tylko 7% Polaków kupuje prezenty na święta z wyprzedzeniem. Aż 49% z kolei odkłada tę sprawę na ostatnią chwilę – wynika z badania pracowni badawczej Kantar Millward Brown przeprowadzonego na zlecenie firmy płatniczej PayPal.   

  • Tylko 7% Polaków kupuje świąteczne prezenty z wyprzedzeniem
  • 49% robi zakupy w ostatniej chwili, coraz chętniej wykorzystując kanał online kosztem tradycyjnych zakupów
  • Prawo do zwrotu, szybka dostawa czy niższe ceny sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na zakupy online

Badanie PayPal “Świąteczne Problemy Zakupowe” objęło ponad 10 000 respondentów na reprezentatywnej grupie z 10 krajów Europy. Przekrojowa analiza pozwoliła poznać zwyczaje i preferencje przy świątecznych zakupach dominujące w dziesięciu państwach naszego kontynentu. Jak się okazało, jednym z problemów Polaków jest planowanie zakupów z wyprzedzeniem.

Wszystko na ostatnią chwilę

Tylko 7% respondentów z Polski deklaruje kupowanie prezentów na święta z wyprzedzeniem, na przykład w ostatnich tygodniach listopada, podczas „Black Friday” lub „Cyber Monday”. Reszta, bo aż 49%, odkłada temat na ostatnią chwilę. Jak wskazuje badanie, 88% Polaków narzeka na świąteczne zakupy. Wśród przyczyn wymieniają: zatłoczone ulice oraz sklepy (61%), nieprzyjemne zachowania innych klientów (54%), a także brak czasu na polowanie na prezenty (46%).POL3

Zakupy online rozwiązaniem dla nas

Tymczasem, aż 67% ankietowanych sądzi, że zakupy online mogą być lekarstwem na problemy związane z wyprawami do sklepów stacjonarnych. Respondenci podkreślają liczne zalety internetowych zakupów. Najwięcej z nich wskazuje na uniknięcie tłoku w sklepie (83%). Polacy doceniają także oszczędność czasu (81%) związaną przede wszystkim z szybkością uiszczenia opłaty za zakupy. W przypadku funkcji checkout oferowanej przez PayPal całość ogranicza się do kilku kliknięć, bez konieczności rejestracji, na co zwraca uwagę 68% badanych. W kraju nad Wisłą, wobec rosnącej popularności zagranicznych platform sprzedaży, istotna jest również możliwość zakupu produktów zza granicy z zachowaniem najlepszej ceny (78%). Jednak nie są to jedyne aspekty zakupów online, na które zwracali uwagę respondenci.POL2

POL1

Zwrot pieniędzy bez problemów

Polacy przyznają, że w przypadku zakupów w sieci istotna jest dla nich również polityka sklepu wobec zwrotów. W przypadku nietrafionego prezentu, aż 67% respondentów docenia możliwość oddania go do sklepu, zaś 74% zwraca uwagę na otrzymanie zwrotu kosztów przesyłki. W przypadku, gdyby paczka nie dotarła do celu lub została po drodze uszkodzona, 77% ankietowanych chciałoby mieć pewność, że otrzymają zwrot pieniędzy bez problemu.

***

O badaniu:

Badanie „Świąteczne Problemy Zakupowe” zostało przeprowadzone przez Kantar Millward Brown na zlecenie PayPal. Badanie online odbyło się w II turach, w dniach 2-10 listopada (I tura) oraz 15-20 listopada (II tura) w 2017 roku. Badanie przeprowadzono w 10 krajach (Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Polska, Rosja, Szwecja, Węgry oraz Włochy). Łączna liczba respondentów wyniosła 10 011 osób w wieku od 18 do 65 lat.