Polski rynek ciastek jest w fazie dynamicznego rozwoju

0

Polacy zjadają rocznie ok. 145 milionów kilogramów ciastek, co oznacza średnio 3,8 kg na osobę, wydając na nie ok. 2,6 mld zł. Wybierając ciastka konsumenci kierują się przede wszystkim smakiem i jakością, zdecydowanie mniej ceną – wynika z raportu PwCRynek ciastek w Polsce”.

  • Polacy zjadają ok. 145 milionów kilogramów ciastek rocznie, wydając na nie ok. 2,6 mld zł
  • Konsumpcja ciastek w Polsce będzie rosła w tempie 1,8%
  • Dla 60% Polaków dom jest głównym miejscem konsumpcji ciastek, dla 20% – miejsce pracy
  • Kobiety częściej wybierają ciastka niż mężczyźni – ich udział wśród konsumentów wynosi 60%

Jak wynika z raportu PwCRynek ciastek w Polsce” Polak spożył średnio w 2015 roku około 3,8 kilograma ciastek. W porównaniu z innymi krajami regionu Europy Środkowo-Wschodniej poziom konsumpcji ciastek w naszym kraju jest dość niski. W Czechach i Słowacji wyniósł średnio 5,5 kg na osobę, a na Węgrzech 4,7 kg. To jednak i tak znacznie mniej niż np. w Wielkiej Brytanii (13,6 kg na osobę) czy we Włoszech (10,5 kg na osobę).

Obecnie polski rynek ciastek jest w fazie dynamicznego rozwoju: ciastka stały się częścią tzw. kultury przekąsek, stale oferowane są nowe ich odmiany, będące odpowiedzią na zmieniające się potrzeby i preferencje konsumentów. Zgodnie z naszą prognozą konsumpcja ciastek w kolejnych latach będzie rosła w tempie 1,8%, osiągając w 2020 r. poziom 4,1 kg na osobę” – mówi Grzegorz Łaptaś, dyrektor w zespole handlu i produktów konsumenckich w PwC.

Autorzy raportu PwC podkreślają, ze w nadchodzących latach będziemy mieli do czynienia ze stopniową zmianą wzorców konsumpcji. Regularne spożywanie ciastek oraz zastępowanie nimi niektórych posiłków, na przykład śniadań (ciastka z błonnikiem, ziarnami zbóż), będzie coraz popularniejsze. Przyczyni się do tego wzrost dochodów rozporządzalnych społeczeństwa, które wraz z lokalnymi preferencjami i upodobaniami determinują poziom konsumpcji ciastek w danym kraju.

Czytaj również:  Aż 50 proc. pracowników, nie wierzy, że ich zawód przetrwa kolejną dekadę
 ciastka1

Polacy traktują ciastka jako grupę przekąsek, którymi można się podzielić z rodziną, znajomymi lub gośćmi. Dla 60% konsumentów dom jest głównym miejscem spożywania ciastek, dlatego – zdaniem ekspertów PwC – większe, rodzinne opakowania nadal będą odgrywać istotną rolę na rynku. 20% respondentów deklaruje, że główną lokalizacją konsumpcji ciastek jest miejsce pracy, co wpisuje się w trend wygody. Udział kobiet wśród konsumentów wynosi 60%.

Badanie konsumenckie wskazują, że przy wyborze ciastek Polacy kierują się przede wszystkim smakiem (41%) i jakością (22%). Cena oraz rodzaj produktu znalazły się na kolejnym miejscu wśród odpowiedzi (po 17%).

Struktura rynku ciastek w Polsce i potencjał wzrostu

Ciastka są jedną z piętnastu największych kategorii na polskim rynku FMCG. Ciastka markowe z udziałem na poziomie 68 milionów kilogramów są aktualnie największą kategorią na rynku. Drugie miejsce zajmują odnotowujące szybki wzrost marki własne (64,2 mln kilogramów). Ciastka sprzedawane luzem notują spadek (obecnie około 13,2 mln kilogramów).

Zarówno pod względem ilości, jak i wartości, rynek ciastek odnotował spadek odpowiednio o 0,1% i 0,4% w ciągu ostatnich trzech lat. Od 2016 r. nastąpiła poprawa koniunktury i wzrost w tempie 1,7% w ujęciu ilościowym. Będzie mu towarzyszył wzrost średnich cen na poziomie 1,3%.